بهره‌برداری از ۱۸ هزار کیلومتر خطوط ریلی و جاده‌ای/ ۳۰۰۰ کیلومتر تعهدات مانده امسال

به گزارش ایسنا، بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی که تا ۳۱ تیر ماه امسال به روز شده است، از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون بیش از ۱۸ هزار و ۲۵۶ کیلومتر خطوط ریلی و جاده‌ای در حوزه‌های آزادراهی، بزرگراهی، راه‌های اصلی، راه روستایی آسفالت و خطوط اصلی ریلی به بهره برداری رسیده که به ترتیب ۱۱ درصد، ۲۸ درصد، ۲۰ درصد، ۹ درصد و ۱۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۲ یعنی سالی که دولت یازدهم تازه سکاندار امور اجرایی کشور شد، رشد داشته است.

البته با گذشت پنج ماه از امسال، باید دید که آیا این وزارتخانه می‌تواند ۳۱۱۲ کیلومتر دیگر که جزو اهداف تعیین شده‌اش است را به خطوط جاده‌ای و ریلی اضافه کند یا خیر؟

در حوزه ریلی نیز طی شش سال گذشته از عمر دولت یازدهم و دوازدهم، بیش از ۱۱۰ لوکوموتیو و در حوزه واگن‌های باری و  بیش از ۲۹۳۷ واگن به ناوگان ریلی اضافه شده است که هر یک به صورت مجزا ۱۳ درصد رشد را در این بازه زمانی تجربه کرده اند. اما باید به این نکته هم توجه کرد که بر اساس اهداف تعیین شده، این وزارتخانه باید تا پایان سال جاری بیش از ۸۵۰ لوکوموتیو و واگن باری را به ناوگان خود در حوزه ریلی اضافه کند.

در بخش‌ دریایی بیش از ۵۲ میلیون تن ظرفیت بنادر تجاری، بیش از ۲.۸ میلیون TEU ظرفیت کانتینری و بیش از هشت میلیون و ۵۵۰ هزار نفر ظرفیت مسافری بنادر نسبت به سال ۱۳۹۲ افزایش پیدا کرده است که بر اساس این آمار به ترتیب ۲۶ درصد، ۵۸ درصد و ۵۳ درصد در حوزه دریایی نسبت به سال پایه در نظر گرفته شده، رشد داشته‌ایم اما تعهدات تا پایان امسال بیشتر از این اعدا و ارقام است و باید چهار میلیون تن به ظرفیت ۲۴۲ میلیون تنی بنادر تجاری،   ۱۰۰ هزار TEU به ظرفیت کانتینری معادل ۷.۶ میلیون TEU و ۱۵۰ هزار نفر به ظرفیت مسافری ۲۴ میلیون و ۵۵۰ هزار نفری کنونی بنادر اضافه شود تا وزارت راه و شهرسازی به اهداف تعیین شده‌اش برسد.

زائران اربعین برای تهیه بلیط به فرودگاه‌ها مراجعه نکنند
هم اکنون بخوانید

در حوزه هوایی هم در دولت یازدهم و دوازدهم ۹ فروند هواپیمای نو خریداری شده است و ظرفیت جابه‌جایی مسافر از نظر امکانات فرودگاه به ۵۸ میلیون نفر رسیده است که این افزایش شش میلیون نفری نسبت به سال ۱۳۹۲ رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در حوزه پروازهای عبوری، تعداد پروازها از ۱۷۹ هزار پرواز به ۳۷۰ هزار پرواز رسیده که ۱۰۷ درصد رشد را نسبت به سال‌های طی شده از دولت‌های یازدهم و دوازدهم نشان می دهد.

حدود دو میلیون نفر ارتقاء ظرفیت جابه جایی مسافر در بخش فرودگاهی تا رسیدن به اهداف مشخص شده فاصله است و  باید به این نکته توجه کرد که با توجه به مشکلات موجود در صنعت هواپیمایی از جمله بالابودن قیمت بلیط، تاخیرهای بالا در پروازهای داخلی، زیرساخت‌های کنونی فرودگاهی و… آیا رسیدن به این هدف تا پایان امسال امکان پذیر است یا نه؟ گرچه با رسیدن تعداد پروازهای عبوری به ۳۷۰ هزار پرواز، سقف ۳۵۰ هزار پرواز عبوری تعیین شده برای پایان سال ۱۳۹۸ نیز پشت سر گذاشته شده‌است، باید دید با توجه به آرام‌تر شدن منطقه و کاهش تنش‌ها، آیا پروازهای عبوری همچنان بر فراز آسمان کشورمان افزایش پیدا خواهد کرد یا با توجه به اینکه برخی کشورهای همسایه تعرفه‌های این گونه‌ پروازها را کاهش داده‌اند، در آینده نه‌چندان دور شاهد کاهش پروازهای عبوری خواهیم بود؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − سه =

دکمه بازگشت به بالا