به گزارش ایسنا، این روزها اما خرید و استفاده از صنایع دستی نسبت به گذشته کمتر مورد اقبال عموم مردم قرار دارد. از اصلیترین دلایل این موضوع گران شدن هنرهای سنتی به سبب افزایش قیمت مواد اولیه تولید و دیگر کاربردی نبودن صنایع دستی است.
بسیاری بر این باورند تا زمانی که صنایع دستی به شکل کاربردی تولید و وارد بازار نشود و با زندگی امروز مردم همخوانی نداشته باشد، آنگونه که باید مورد استقبال مردم قرار نخواهد گرفت.
صنایع دستی باید تلفیق سنت و مدرنیته باشد
یک خانم ۴۵ ساله در این زمینه به ایسنا میگوید: صنایع دستی ایرانی را خیلی دوست دارم و حتی از نمایشگاههایی هم که برگزار میشود بازدید میکنم. با وجود اینکه قیمت کالاهای سنتی هم در سالهای اخیر گرانتر شده، اما باز هم دلم میخواهد خریداری کنم؛ منتهی فرزندانم اصلاً دوست ندارند و میگویند که این طرحها و وسایل تزئینی خیلی قدیمی شده است. به همین خاطر هم دیگر چندان برای خرید ترغیب نمیشوم.
او یادآور میشود: تلفیق سنت و مدرنیته میتواند برای نسل جدید معجزه کند. در همین سالهای اخیر شاهد بودیم که چطور مانتوهای ایرانی توانستند جای مانتوهای خارجی را بگیرند. مانتوهایی که با طرحهای جدید و با استفاده از نقوش سنتی توانستند جای خودشان را در میان سلیقه بانوان ایرانی پیدا کنند. این نگاه باید در همه حوزههای صنایع دستی وجود داشته باشد.
صنایع دستی میخرم، اما فعلاً دغدغه معیشت دارم
خانم جوان دیگری اما از گران بودن صنایع دستی گله میکند و میگوید: در شرایطی که بخشی از مردم به معنای واقعی نان نمیتوانند بخورند، صنایع دستی چه اهمیتی دارد؟ آن هم صنایع دستی که روز به روز قیمت آن در حال افزایش است. بعضی وقتها خندهام میگیرد از اینکه دغدغه امروز مسئولان صنایع دستی است! من امروز خیلی هنر کنم بتوانم خرج خورد و خوراکم را جور کنم، دیگر به وسیله تزئینی که به دیوار بزنم نمیرسد.
او ادامه میدهد: صنایع دستی ما خیلی زیباست و من هم خیلی دوستشان دارم. از لباسهای سوزندوزی شده بلوچ گرفته تا شالها و مانتوهایی که جدیداً با طرحهای ایرانی تولید میشوند و وسایل تزئینی؛ اما حرف من این است که خرید این هنرهای زیبا زمانی خوب است که دغدغه معیشت وجود نداشته باشد.
کاربردی کردن صنایع دستی بهترین کمک است
همچنین آقای جوان ۳۲ سالهای در این زمینه میگوید: من طرحهای جدید صنایع دستی را بیشتر میپسندم. الان برخی برندها و فروشگاههایی راهاندازی شده است که به دور از طرحهای قدیمی، بسیار مدرن و در عین حال همخوان با سلیقه و هنر ایرانی تولید میشوند. البته طرحهای قدیمی هم زیباییهای خاص خودشان را دارند، اما شاید دیگر چندان با سلیقه امروز مطابقت نداشته باشند یا اینکه چون کاربردی نیستند، برای بسیاری صرف نکند که بخواهند این مقدار هزینه کنند.
او ادامه میدهد: به نظرم کاربردی کردن صنایع دستی بهترین کمک به این عرصه است. به عنوان مثال الان زیورآلاتی که برای خانمها با طرحهای ایرانی تولید میشود بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. یا ظروفی که کاملاً کاربردی هستند و در عین حال هنر ایرانی هم دارند. من به شخصه ترجیح میدهم برای یک ظرف زیبای قابل استفاده هزینه کنم تا اینکه یک ظرف میناکاری زیبا بخرم و به دیوار بزنم. در واقع میتوان گفت که اولویت اولم کاربرد است.
میترسم به سراغ صنایع دستی بروم
خانمی ۲۶ ساله نیز درباره گران بودن هنرهای سنتی اظهار میکند: صنایع دستی بسیار گران است و با وجود علاقهای که به هنرهای سنتی دارم میترسم سمت فروشگاههای صنایع دستی بروم. به هر حال باید به این نکته توجه کرد که صنایع دستی تزئینی زمانی در خانه زیبایی خودش را نشان میدهد که در کنار صنایع دستی دیگر باشد. به همین خاطر هم باید برای چیدن یک دکور زیبا هزینه زیادی کرد که در توان بسیاری از مردم نیست.
او همچنین میگوید: من تصور میکنم که گران بودن صنایع دستی تا اندازهای غیرواقعی است و نباید قیمتها تا این اندازه زیاد باشد. به شخصه اگر قیمت آثار هنرهای سنتی ما تا این اندازه زیاد نبود، حتماً از آنها خریداری میکردم.
چشمهای ایرانیان به زیبایی صنایع دستی عادت کرده است
آقایی ۵۰ ساله نیز درباره طرحهای هنرهای سنتی ایران یادآور میشود: من فکر میکنم به لحاظ زیبایی صنایع دستی ایران غیرقابل وصف است، اما چون ما از کودکی چشمهایمان به دیدن این طرحها و نقشها عادت کرده است، فکر میکنم این زیباییها کاملاً عادی است. در حالی که هنرهای ایرانی به چشم جهانیان بسیار زیبا است و به همین خاطر هم حاضر هستند برای داشتن آن هزینه زیادی را صرف کنند.
او میگوید: به همین خاطر هم هنرهای سنتی و طرحهای قدیمی ما همچنان در جذب مشتری خارجی موفق هستند، اما باید فکری به حال جذب مشتریهای داخلی کنیم. باید به این سمت پیش برویم که هنرهای سنتی ایران با هنر مدرن تلفیق شود و آنقدر زیبا باشد که خریدار ایرانی هم برای داشتن این هنر زیبا حاضر باشد هر هزینهای را صرف کند.
انتهای پیام