به گزارش اعتماد نو به نقل از ایسنا، فراتر از شعارهای معمول اما دولت الکترونیک دارای پیامدهای بسیار عینی و مفیدی برای جامعه خواهد بود. تصور کنید برای انجام بسیاری از امور اداری خود در حوزه های مختلف مربوط به دانشگاه، شهرداری یا سازمان های مختلف دیگر مجبور نباشید به آن سازمان ها مراجعه و احیانا با برخی کارمندان بداخلاق مواجه شوید؛ بلکه تنها با گوشی تلفن خود و از طریق اینترنت یا سامانه های تلفنی امور اداری خود را انجام دهید. در این راستا البته اقدامات بسیار خوبی در سال های گذشته انجام شده است اما به نظر می رسد هنوز تا رسیدن به معنای واقعی کلمه دولت الکترونیک راه زیادی باقی مانده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت تحقق دولت الکترونیک برای مبارزه با فساد اداری، اظهار کرد: نگذشتن از کسانی که ذهن مردم و اعتماد مردم را خدشهدار کردهاند، بسیار مهم است، اما مهمتر از آن این است که نگذاریم جوانانمان که در یک پست اداری با اختیارات لازم قرار دارند، به فساد آلوده شوند.
آذری جهرمی همچنین با بیان اینکه من به عنوان وزیر ارتباطات بخشی از انرژی خود را برای اتصال دو دستگاه به یکدیگر صرف کردهام و هنوز هم موفق نشدهام، گفت: آخرین بهانهای که آورده میشود بحث امنیت است در حالی که بزرگترین اقدام ضد امنیتی همین به اشتراک نگذاشتن اطلاعات بین دستگاهی است.
او در جایی دیگر درباره آخرین وضعیت تحول دولت الکترونیک نیز اظهار کرد: وزارت ارتباطات اقدامات فنی لازم را انجام داده است. اما بحث چرخه و فرآیند این دولت الکترونیک، در سازمانهای دولتی ایرادهایی دارد. اینکه هر سازمان یک لینک را در پنجره دولت الکترونیک قرار دارد، نمیتواند مفهوم دولت الکترونیکی را محقق کند. آن چیزی که باید انجام شود این است که زنجیره خدمات در ادارات تعریف شود تا مردم دچار سرگردانی در ادارات نشوند.
شاید در نگاه اول ارتباط بین تحقق دولت الکترونیک با مبارزه با مفاسد اقتصادی کمی عجیب به نظر برسد اما واقعیت این است که یکی از عینی ترین دستاوردهای ایجاد دولت الکترونیک کاهش مفاسد اداری به عنوان یکی از اصلی ترین بسترهای سواستفاده های اقتصادی است. زمانی که ارتباط حضوری بین نیروهای دولتی با شهروندان کاهش پیدا کند و به بستری مجازی و خودکار منتقل شود بالطبع منافذ غیرقانونی برای سواستفاده از امکانات دولتی هم محدودتر می شود.
در همین رابطه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، نیز با بیان اینکه حداقل روزی پنج میلیون نفر به ادارات دولتی مراجعه میکنند، تصریح کرد: وقت زیادی برای رسیدگی به کار این افراد صرف میشود و این حجم از مراجعه حتما نارضایتیهای به همراه دارد اما اگر سیستم دولت الکترونیکی به صورت واقعی محقق شود این مراجعات دیگر انجام نشده، از فساد، رانت و زیرمیزی جلوگیری میشود و شفافیت هم برقرار میشود.
دولت الکترونیک درواقع شامل اطلاعات دیجیتال و سرویسهای اقتصادی به هنگامی است که در دسترس شهروندان قرار میگیرد. به بیانی دیگر، دولت الکترونیک ترکیبی از فن آوری اطلاعات و شبکه اطلاع رسانی تار عنکبوتی به منظور ارائه خدمات محسوب میشود. این سرویس در ایران مراحل ابتدایی خود را میگذراند و قرار است به طور کامل تا حد ممکن ارجاع به ادارات و حضور در این اماکن را محدود کند.
انتهای پیام