حل پيچيده ترين مسائل از طريق گفتگوهاي مسالمت آميز امكان پذير است

معاون اول رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه ارمنستان به عنوان يكي از كشورهاي همسايه، از جايگاه خاصي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران برخوردار است گفت: ايران براي گسترش روابط و توسعه همكاري ها با كشورهاي همسايه از جمله ارمنستان هيچ سقف و محدوديتي قائل نيست.

به گزارش اعتماد نو، دكتر اسحاق جهانگيري ظهر امروز (دوشنبه) در مذاكرات مشترك هيأت هاي ايران و ارمنستان اظهار داشت: ايران و ارمنستان در يك حوزه تمدني، فرهنگي و جغرافيايي قرار دارند و ارتباط مردم اين دو كشور همسايه ارتباطي ديرينه بوده كه عمدتاً مبتني بر مشتركات فراوان است از اين رو اين روابط ماندني و پايدار خواهد بود.
معاون اول رئيس جمهور اظهار داشت: هموطنان ارمني ما در كنار ساير مردم ايران در شهرهاي مختلف در آرامش زندگي مي كنند و ارتباط خوب هموطنان ارمني با مردم ارمنستان به منزله پل ارتباطي قوي ميان دو كشور است.
دكتر جهانگيري ادامه داد: خوشبختانه ارتباط خوبي در سطح وزارتخانه هاي دو كشور برقرار است و اميدوارم سفر نخست وزير ارمنستان به تهران نقطه عطفي در توسعه مناسبات دو كشور باشد.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه با قدرداني از تلاش هاي دولت ارمنستان براي ايجاد ارتباط بيشتر ميان ايران و اتحاديه اوراسيا گفت: عضويت ارمنستان در اتحاديه اوراسيا و ارتباط نزديك اين اتحاديه با اتحاديه اروپا ظرفيت خوبي براي توسعه روابط دو كشور است.
دكتر جهانگيري با اشاره به سفر خود به ارمنستان كه حدود دو سال پيش انجام شد گفت: در اين سفر مذاكراتي براي افزايش مبادلات تجاري دو كشور و رساندن آن به سقف يك ميليارد دلار صورت گرفت اما گزارش ها نشان مي دهد كه همچنان موانعي بر سر راه افزايش مبادلات تجاري دو كشور وجود دارد و پيشرفت كارها متناسب با اعتماد نو به نقل از برنامه ها نبوده است.
معاون اول رئيس جمهور از منطقه آزاد ارس كه در نزديكي مرزهاي ارمنستان واقع شده است به عنوان فرصتي مناسب براي ارتباط هر چه بيشتر تجار و بازرگانان دو كشور ياد كرد و گفت: از طريق ارتباط بخش خصوصي دو كشور و نيز استفاده از فرصت مناطق آزاد اقتصادي در ايران و ارمنستان، مبادلات تجاري با هزينه هاي كمتري انجام خواهد شد.
دكتر جهانگيري فعاليت در زمينه هاي گاز، برق، كشاورزي، صنايع تبديلي، خدمات فني و مهندسي و حمل و نقل را از جمله زمينه هاي همكاري مشترك دو كشور برشمرد و اظهار داشت: كميسيون مشترك همكاري هاي دو كشور بايد به طور فعال تشكيل شود و نقشه راه همكاري هاي فيمابين را فعال كند.
معاون اول رئيس جمهور همچنين با اشاره به همكاري هاي دو كشور در زمينه حمل و نقل و ترانزيت خاطرنشان كرد: ترانزيت از مسير ايران به ارمنستان مي تواند از راه درياي سياه انجام شود كه كشورهاي زيادي مي توانند از اين موضوع بهره مند شوند و انتظار داريم وزراي حمل و نقل دو كشور نسبت به اين موضوع با اولويت نگاه كنند و موانع آن را برطرف سازند.
دكتر جهانگيري با اشاره به توانمندي و تجربه شركت هاي ايراني در زمينه احداث راه و خطوط ريلي گفت: شركت هاي ايراني آمادگي دارند در مناقصات پروژه هاي ارمنستان شركت كنند و پروژه ها را با هزينه هاي كمتري نسبت به شركت هاي خارجي اجرا نمايند.
معاون اول رئيس جمهور لغو رواديد ميان دو كشور را گامي مؤثر در افزايش سفرهاي متقابل گردشگري ميان ايران و ارمنستان دانست و افزود: توسعه گردشگري ميان دو كشور علاوه بر معرفي آداب، فرهنگ و رسوم دو كشور مي تواند توسعه روابط تجاري را تسهيل كند.
دكتر جهانگيري محيط زيست را از ديگر زمينه هاي همكاري ميان ايران و ارمنستان دانست و تصريح كرد: ايران از ايجاد منطقه حفاظت شده در مرز دو كشور حمايت مي كند.
معاون اول رئيس جمهور با تأكيد بر ضرورت حفظ و نگهداري رود ارس خاطرنشان كرد: حفظ و نگهداري رود ارس كه ميان چند كشور مشترك است، وظيفه اي بر عهده همه ماست اما متأسفانه برخي بي توجهي ها باعث شده كه اين رود با آلودگي مواجه شود.
وي با اشاره به اينكه ايران و ارمنستان در مسائل منطقه اي و بين المللي همكاري هاي خوب و سازنده اي دارند، از رأي مثبت ارمنستان در خصوص حقوق بشر در ايران قدرداني كرد و گفت: متأسفانه كشورهايي كه بزرگترين ناقضان حقوق بشر هستند به ما اتهام نقض حقوق بشر وارد مي كنند.
دكتر جهانگيري با بيان اينكه گفتگوهاي جمهوري اسلامي ايران با قدرت هاي جهاني بر سر مسائل هسته اي دو دستاورد بزرگ داشت تصريح كرد: يكي از اين دستاوردها حقانيت ايران براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي بود و پايبندي ايران به مقررات بين المللي را به اثبات رساند.
معاون اول رئيس جمهور افزود: دستاورد دوم اين بود كه اين مذاكرات نشان داد اگر در مناقشات مختلف، طرف هاي درگير گفتگوها را بر اساس روش هاي برد- برد دنبال كنند، مي توانند بر مسائل و مناقشات غلبه كنند و حل پيچيده ترين مسائل از طريق گفتگوهاي مسالمت آميز امكان پذير است و نيازي به تهديد، تحريم و اينگونه مسائل وجود ندارد.
وي با يادآوري اينكه متاسفانه در منطقه با افراطي گري و تروريسم مواجه هستيم گفت: اين مسائل توسط قدرت هاي خارج از منطقه ايجاد مي شود و اين گروه ها تلاش مي كنند كه بحران ها را پايدار نگه دارند.
دكتر جهانگيري ادامه داد: اگر قدرت هاي خارج از منطقه دست از دخالت ها بردارند، كشور هاي منطقه خود قادر هستند كه بحران ها را حل و فصل كنند.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه سخنان خود به مسائل سوريه، عراق و يمن به عنوان نمونه هاي بارز دخالت هاي قدرت هاي خارجي اشاره و خاطرنشان كرد: مسائل سوريه بايد از طريق سياسي و گفتگو حل و فصل شود و ايران از استقلال و تماميت ارضي سوريه حمايت مي كند.
دكتر جهانگيري اضافه كرد: مردم سوريه خودشان بايد راجع به كشور و حاكميت تصميم گيري كنند و در همين راستا ايران از گفتگوهاي سياسي در ژنو و آستانه در جهت حل بحران سوريه حمايت كرد.
معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه مبارزه با تروريسم در عراق از روند خوبي برخوردار است، گفت: ما با همه گروه ها و طوايف عراق در ارتباط هستيم و علاقمنديم پس از نابودي داعش، شاهد صلح در عراق باشيم.
وي ادامه داد: همه طوايف و اقوام در عراق بايد از حقوق قانوني خود برخودار باشند و مسائل و اختلافات را در چارچوب قانون اساسي و با حاكميت دولت عراق در حفظ تماميت ارضي اين كشور حل و فصل كنند.
دكتر جهانگيري خاطرنشان كرد: ما با رفاه و خوشبختي طوايف مختلف مخالف نيستيم اما اقدامات ناامن ساز و تهديدكننده تماميت ارضي اين كشور را قبول نداريم.
معاون اول رئيس جمهور با ابراز تأسف از اوضاع نامناسب يمن گفت: متأسفانه كشورهايي كه به يمن حمله كرده اند، به درخواست هاي جامعه بين المللي براي پايان دادن به جنگ توجه نمي كنند.
دكتر جهانگيري ابراز اميدواري كرد سفر نخست وزير ارمنستان به تهران نقش مؤثري در توسعه روابط دوجانبه و ارتقاء همكاري هاي دو كشور در موضوعات اقتصادي، منطقه اي و بين المللي داشته باشد.
نخست وزير ارمنستان نيز در اين نشست ضمن برشمردن برخي پروژه هاي مشترك ميان دو كشور و تأكيد بر لزوم رفع موانع پيش روي اجراي اين پروژها گفت: ارمنستان علاقمند است كه شركت هاي ايراني بيش از پيش در اين كشور فعاليت كنند.
كارن كاراپتيان افزود: ايجاد كريدورهاي حمل و نقل ميان دو كشور از اهميت فراواني برخوردار است و ارمنستان آمادگي دارد همكاري هاي لازم را در اين زمينه براي كاهش هزينه هاي حمل و نقل و بهبود تجارت ميان دو كشور به انجام برساند.
وي بر لزوم تأسيس يك شركت مشترك تجاري ميان ايران و ارمنستان تأكيد كرد و گفت: با ايجاد شركت تجاري مشترك، صادرات و واردات و حمل و نقل ميان دو كشور تسهيل و روابط تجاري بهبود خواهد يافت.
نخست وزير ارمنستان با اشاره به سخنان معاون اول رئيس جمهور كشورمان در خصوص همكاري در حوزه محيط زيست و حفاظت از رود ارس اظهار داشت: اين موضوع مي تواند در دستور كار كميسيون مشترك همكاري هاي دو كشور قرار گيرد تا نقطه نظرات طرفين و راهكارهاي حل اين مسأله بررسي شود.
كارن كاراپتيان لغو رواديد ميان دو كشور را رضايت بخش و سازنده در روابط دو كشور دانست و گفت: با لغو رواديد تعداد سفرهاي گردشگران ايراني به ارمنستان افزايش چشمگيري داشته اشت.
وي افزود: ارمنستان آمادگي دارد حجم روابط تجاري دو كشور را به ميزان قابل توجهي افزايش دهد و روابط دو ملت كه روابطي ديرينه است مي تواند در اين زمينه مؤثر و سازنده واقع شود.
در اين نشست برخي وزرا آخرين وضعيت همكاري هاي دو كشور را تشريح كردند و پيشنهاداتي براي بهبود مناسبات فيمابين ارايه دادند.

ارتقای سیستم تجارت پایاپای میان ایران و پاکستان
هم اکنون بخوانید

منبع: پایگاه خبری ریاست جمهوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا