حذف چهار صفر از واحد پولی می تواند اثر به سزایی در چرخه اقتصادی کشور بگذارد

اعتماد نو : طی چند سال گذشته مردم با تومان، پول خود را حساب و با ریال خرید و فروش می کردند. به طوری که سردرگمی میان تومان و ریال  به یک مشکل جدی در بانک‌ ها و حتی مغازه ها تبدیل شده بود. پیشتر نیز در پاییز ۹۵ به این موضوع پرداخته شده بود. در نهایت  شب گذشته بالاخره به این سردرگمی خاتمه داده شد و در لایحه اصلاح قانون پولی بانکی، واحد پول رسمی کشور، تومان و معادل  ۱۰ ریال تعیین شد. موضوعی که مدتها قبل از سوی مردم و در تمام مبادلات پولی مورد استفاده بود، یعنی کاربرد واحد تومان به جای ریال، رسمیت یافت.

در تشریح مصوبه شب گذشته هیئت دولت مبنی بر تغییر واحد پولی کشور از ریال به تومان محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی، گفت: به عقیده بنده حذف یک صفر از واحد پولی کشور هیچ تفاوتی با عدم حذف آن ندارد. پیشنهاد من به عنوان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس این است که به جای حذف یک صفر از واحد پولی، اقدام به حذف چهار صفر از واحد پولی گردد. در صورت حذف چهار صفر از واحد پولی کشور، روند چرخه و ارتباطات اقتصادی ایران با سایر کشورها با انسجام بیشتری صورت می گیرد. همچنین در این صورت ارزش پولی کشور ما با ارزش پولی سایر کشورها برابر خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین حذف چهار صفر از واحد پولی از نظر محاسباتی نیز برای ما سودمند و تاثیرگذار است. به عنوان نمونه ما می گوییم میزان نقدینگی کشور، هزارهزار میلیارد ریال است در صورت اجرای این طرح به سادگی می توان گفت هزار میلیارد تومان میزان نقدینگی کشور است. از طرفی واحد پولی کشور باید مانند پول تمامی کشورها   دارای زیر مجموعه ای باشد.

حسن نژاد با اشاره به این که حذف چهار صفر از واحد پولی کشور می تواند موفقیت آمیز باشد بیان کرد: ترکیه با حذف شش صفر از واحد پولی خود  روند رو به رشدی را در چرخه اقتصاد کشور خود ایجاد کرد. ایران نیز در صورت اجرای طرح حذف چهارصفر از ارز کشور، به طبع می تواند باعث موفقیت در عرصه اقتصاد خود شود.

علی عبدالله صالح کشته شد
هم اکنون بخوانید

نماینده مردم جلفا و مرند در رابطه با تاثیر تغییر واحد پول کشور بر بازار و جامعه تصریح کرد: از لحاظ ارز پول کشور هیچ تغییری ایجاد نمی شود اما این تغییر باعث تورم روانی و اختلال در حسابداری ذهنی می شود که البته گفتنی است این قبیل اختلالات طبیعی است و به مرور زمان ذهن به این اعداد و ارقام و محاسبات عادت می کند.

عضو فراکسیون ولایت در پاسخ به این سوال که آیا اعمال این مصوبه و تغییر در کاهش تورم کشور تاثیر گذار است یا خیر، اظهار کرد: در ابتدا اعمال این طرح ممکن است باعث بروز تورم روانی گردد اما پس از مدتی تحت کنترل سیاست های پولی و مالی دولت خواهد بود. البته این امر زمانی به کنترل و کاهش تورم منجر خواهد شد که طرح تغییر پول های رایج کشور به مرور زمان از دوره خارج شده و پول های جدید جایگزین آنها شوند چرا که امحاء پول های قبلی و به چاپ رساندن و تولید پول جدید بسیار هزینه بر است و جایگزین کردن به سرعت پول جدید می تواند ضربه مهلکی را بر پیکر اقتصاد کشور وارد سازد.

حسن نژاد در رابطه با اجرا شدن این طرح گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص این مصوبه باید به بحث و گفتگو بپردازد و پس از رسیدن به نتیجه معین این طرح در صحن مجلس علنی شده و سپس به شورای نگهبان ارجاع داده می شود و در صورت موافقت شورای نگهبان این طرح به صورت آزمایشی به مدت ۶ ماه اجرا می شود و در صورت موفقیت روند اجرای این طرح ادامه می یابد.

وی همچنین در این باره ادامه داد: همانطور که گفتم خارج کردن پول های کثیف و کهنه از چرخه اقتصاد پروسه ای زمان بر است و عملی شدن اینن طرح نیز نیاز به تامل و زمان دارد.

تاکید مدیرعامل ایران خودرو بر فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی مهرکام‌پارس
هم اکنون بخوانید

 

 

منبع:دیده بان ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + سه =

دکمه بازگشت به بالا