«همگرایی رسانه‌ای» در مواجهه با کرونا کارساز خواهد بود

به گزارش ایسنا، به نقل از کمیته رسانه و تبلیغات سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی، دکتر امیدعلی مسعودی درباره نقش و ضرورت توجه به ارتقای سواد رسانه‌ای میان مردم، مسوولان و رسانه‌ها در مواجهه با اخبار کرونا اظهار کرد: ازآنجا که بیشترین مراجعات کاربران رسانه های جدید و شبکه های اجتماعی کسب اخبار و اطلاعات پیرامون ویروس کرونا و آشنایی با شیوه های مقابله با آن است و در فضای مجازی کار دروازه بانی خبر برعهده خود کاربران است، لازم است درباره خبر، خبرجعلی، شیوه های شناخت منبع و دروازه بانی کاربران به سوادرسانه ای خبر بپردازیم. از دیگر سو وظیفه مسئولان توجه به سواد خبری مخاطبان و اطلاع رسانی دقیق و به موقع است.

وی افزود: اتفاقات اخیر و سوء استفاده های برخی سودجو از کمبود سوادخبری و سوادپزشکی کاربران، تبلیغات سودجویانه افرادی است که با ترفندهایی از جمله فروش داروی گیاهی یا داروی پزشکی برای درمان کرونا به کلاهبرداری از مردم پرداخته اند. کاربران می توانند با گزارش اینگونه رفتارهای مجرمانه و افشای انبارهای محتکران، جو جامعه را برای سودجویان ناامن کنند. متاسفانه لطمات بی توجهی به سواد رسانه ای در این مورد باعث کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی و سوء استفاده برخی افراد شده است. افرادی که علاوه بر ضرر مالی جانشان هم به خطر افتاده است.

این استاد دانشگاه سوره با بیان اینکه رسانه های جریان اصلی باید ضمن پایش شایعات، اخبارجعلی و جریان سازی رسانه های بیگانه، به اطلاع رسانی دقیق و به موقع بپردازند. تولید محتوا بایدعلاوه بر تولید خبر امیدآفرین بر مبنای آموزش های لازم در مواجهه با ویروس کرونا باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه صدا وسیما اعتماد نو به نقل از برنامه های تولیدی مانند سریال های جذاب، اعتماد نو به نقل از برنامه های آموزشی مفید را هنوز هم در دستور کار خود قرار نداده است. به عنوان پیشنهاد اجرایی، سریال پایتخت را در باکس زمانی کوتاه تولید و هر شب پخش کنند. درحال حاضر پخش زنده مسابقات فوتبال اروپا به مقدار زیادی خانواده هایی را که این روزها در منزل خود بسر می برند را سرگرم کرده است. تولید اعتماد نو به نقل از برنامه های شاد مانند مسابقات دانش افزا می تواند از گام های مهم صدا وسیما به عنوان رسانه موثر جریان اصلی محسوب شود.

آغاز داوری فیلم فجر از 20 دی ماه / نمایش آثار در "برج میلاد" "فعلا" قطعی است
هم اکنون بخوانید

مسعودی یادآور شد: از آن جا که رسانه های بیگانه با طرح این مسئله که مسئولان ایرانی از اطلاع رسانی درمورد شیوع کرونا در ایران، سیاسی کاری و قصور وکوتاهی کرده اند و این قصور را به راهپیمایی ۲۲بهمن و ایام انتخابات مجلس پیوند می زنند، بهترین راهبرد تبدیل فضای سیاسی به فضای ارتباطات بهداشتی است. رسانه ها، اعم از جریان اصلی و فضای مجازی نقش مهمی در این تبدیل دارند. افزایش سواد رسانه ای مخاطبان، برای دروازه بانی اخبار و اطلاعات از منابع ناشناخته یا شناخته شده مانند رسانه های بیگانه شرط مهم این تبدیل و تحول است.

این عضو شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با اشاره به اینکه با رصد رسانه های بیگانه، اولین اصلی را که در محتوای آن ها ملاحظه می کنیم «همگرایی رسانه ای» بین تولیدات شهروندپایگاه خبریان در فضای مجازی و پیوند آن در بخش اخبار شبکه های تلویزیون ماهواره ای است، خاطرنشان کرد: این همگرایی برای القای داده های موردنظر مدیران شبکه ها جذابیت و گیرایی خاص خودش را دارد. متاسفانه صدا وسیما کمتر از این ظرفیت استفاده می کند.

مسعودی افزود: بسیاری از بینندگان شبکه های سیما توان تولید و ارسال خبر تصویری را دارند. بجای آن که پایگاه خبریان صدا وسیما به سراغ افراد درکوچه و خیابان بروند؛ پیشنهاد می کنم از مردم و بخصوص از خانواده ها و در محیط خانه طلب ویدئو کنند و حتی به بهترین آن ها جایزه و پاداش بدهند. بدین ترتیب همگرایی رسانه ای بین رسانه جریان اصلی و شهروندپایگاه خبریان به تولید اعتماد نو به نقل از برنامه کمک کرده و باعث مشارکت مردم در ساخت اعتماد نو به نقل از برنامه و اعتماد عمومی به صدا وسیما می شود.

تاکید بر حریم خصوصی با تمهید هنر
هم اکنون بخوانید

این استاد دانشگاه تاکید کرد: البته رسانه رادیو به دلیل ماهیت «رسانه گرم» بودنش در این زمینه بهتر از شبکه های تلویزیونی عمل کرده و ارتباط با مردم را بیشتر رعایت کرده اند. فراموش نکنیم همانگونه که آموزش سوادرسانه ای به بسیج مردمی نیازمند است، مبارزه با ویروس کرونا درگرو مشارکت عموم شهروندان این آب و خاک و البته همه انسان هایی است که در سراسر کره زمین در خطر کرونا قرار گرفته اند.

سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی در راستای عمل به مسوولیت علمی و اجتماعی خود اقدام به ایجاد بخشی در سایت این رویداد به آدرس milconf.ir با عنوان «کرونا و سوادرسانه ای» کرده است تا علاقه مندان به موضوع مطروحه از زوایای گوناگون نگریسته و نسبت به تنظیم رابطه خود با رسانه ها در مواقع بحران هوشمندانه تر اقدام کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا