نشست روسای قوای سه گانه عراق پیرامون تحولات این کشور

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز، برهم صالح، رئیس جمهور، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در کاخ «السلام» بغداد نشستی را برگزار کردند و در این نشست سه‌جانبه آخرین وضعیت بهداشتی عراق در سایه شیوع ویروس کرونا و تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

این سه مسئول عراقی در جریان این نشست بر اهمیت تداوم تلاش‌های مراکز بهداشتی و درمانی جهت فراهم کردن ملزومات و تجهیزات درمانی و آزمایش‌ها و توسعه امکانات موجود در بیمارستان‌ها و مکان‌های اختصاص‌یافته برای قرنطینه در راستای ارائه خدمات‌ درمانی بهتر به شهروندان عراقی تاکید کردند.

آنها ضمن تقدیر و تشکر از فداکاری‌های انسانی و ملی کادر پزشکی، پرستاران و تمام فعالان در زمینه ارائه خدمات درمانی و پیشگیری، بر اهمیت تلاش و همکاری مسئولانه از سوی شهروندان و خانواده‌های عراقی از طریق پایبندی کامل به دستورالعمل‌های بهداشتی و پیشگیرانه تاکید کردند.

برهم صالح، الکاظمی و الحلبوسی در این نشست در خصوص راهکارهای مختلف برای پشت سر گذاشتن پیامدهای وضعیت مالی کنونی بر زندگی شهروندان و به ویژه اقشار اجتماعی کم‌ درآمد و کمک به خدمات‌رسانی در زمینه بهداشت به صورت اساسی و تداوم جریان زندگی و فعالیت بازار به بحث و تبادل نظر پرداختند.

آنها از اقدامات دولت برای تنوع‌ در منابع درآمدهای ملی و تلاش برای پایان دادن به رانت خواری در نظام اقتصادی و مالی، کنترل بر گذرگاه‌های مرزی، بنادر و تحت کنترل قرار دادن اقدامات و فعالیت‌ها در آن، ریشه‌کن‌ کردن فساد و مفسدین در این گذرگاه‌ها برای حفظ اموال عمومی و اقتصاد ملی و نیز حفاظت از حاکمیت ملی و قدرت قانون قدردانی کردند.

طالبان کنترل ۵۲ درصد از قلمروی افغانستان را در اختیار دارد
هم اکنون بخوانید

در زمینه امنیتی نیز در این نشست، توجه ویژه به اقدامات امنیتی، اطلاعاتی و نظامی کنونی به خاطر تداوم جنگ علیه تروریسم و نابودی کامل گروهک‌های مخفی و فعال آن بررسی شد.

نخست وزیر عراق در این نشست در خصوص اعتماد نو به نقل از برنامه‌های آتی سفر خود به ایران و عربستان توضیح داد و بر اهمیت روابط عراق با این دو کشور همسایه و تمایل به ارتقای این روابط و تقویت راهکارهای همکاری سازنده در زمینه‌های مختلف در راستای تحقق منافع ملت‌های منطقه و ایجاد فضای منطقه‌ای مبتنی بر حسن تفاهم، رعایت حاکمیت ملی و تحکیم تفاهم به منظور تقویت امنیت، صلح و پیشرفت منطقه تاکید کرد.

رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق در جریان این نشست تاکید کردند که همکاری این کشور با کشورهای برادر و همسایه به بازسازی و بهبود اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

این سه مقام عراقی بر لزوم تلاش و همکاری جدی برای فراهم‌ کردن شرایط برگزاری انتخابات زودهنگام، تعیین زمان برگزاری آن در سایه تعهدات و پایبندی به مسئولیت‌ها در قبال مردم و خواسته‌های آنها و تسریع در اصلاحات قانون لازم برای برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف برای تحقق اراده دموکراتیک مردمی تاکید کردند.

آنها همچنین به بررسی اقدامات قانون‌گذاری و نظارتی، پرداختند و بر حمایت تمام قد خود از تلاش‌های کمیته تحقیقات در بخش برق و بازخواست اشخاصی که کوتاهی کرده‌اند، تاکید کردند. 

برهم صالح، الکاظمی و الحلبوسی در جریان این نشست بر طرح ملی جهت حمایت از دولت مقتدر دارای حاکمیت که قادر به حفاظت از حقوق شهروندان، امنیت وطن و حاکمیت آن باشد، تاکید کردند.

دومین افسر ارشد ارتش مصر بر اثر کرونا درگذشت
هم اکنون بخوانید

 در این نشست همچنین به بررسی اقدامات مختلف در تمامی زمینه‌ها جهت تقویت نقش دولت و تحکیم حاکمیت عراق پرداخته شد.

سه مقام عراقی در این نشست بر ضرورت تداوم همکاری‌ها و اقداماتی که می‌تواند شراکت و همکاری ملی را تقویت و توازن ملی را بر اساس قانون اساسی محقق کند، تاکید کردند.

آنها در این نشست، همچنین در خصوص روابط میان دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان گفت‌وگو کردند.

در این نشست بر لزوم اتخاذ اقدامات عملی در راستای تعیین تکلیف پرونده‌های حل و فصل نشده، تاکید شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا