ظریف: می‌خواهیم قادر به فروش نفت خود و دریافت پول آن باشیم

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با روزنامه تاگس آنسایگر در پاسخ به سوالی درباره رایزنی‌هایش با رئیس‌جمهور فرانسه و اینکه چه اتفاقی باید برای حفظ توافق هسته‌ای رخ دهد، اظهار داشت: توافق هسته‌ای بر دو مبنا استوار است؛ یکی از آنها ایران را ملزم می‌کند تا اطمینان دهد که اعتماد نو به نقل از برنامه هسته‌ای‌اش صرفا برای اهداف صلح‌آمیز است. دیگری نیز جامعه بین‌الملل، به‌ویژه سایر طرف‌های توافق را ملزم می‌کند که تضمین کنند روابط اقتصادی دنیا با ایران عادی خواهد شد.

ظریف ادامه داد: ایران به تعهداتش عمل کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵ بار تائید کرده که ایران به توافق پایبند است که پنج بار آن پس از خروج آمریکا از این توافق بوده است، اما روابط اقتصادی ایران با جهان به حالت عادی بازنگشته است. در حقیقت، این روابط حتی از زمان پیش از توافق هم بدتر شده است. مسئله این است که دیگر طرف‌ها به تعهداتشان عمل نکرده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه ایران اجرای برخی تعهداتش را به حالت تعلیق درآورده است، گفت: سازوکاری در توافق وجود دارد که مشخص می‌کند زمانی که یکی از طرف‌ها تعهداتش را اجرایی نمی‌کند، چه کاری باید انجام داد. ما از آنها استفاده کرده‌ایم. به محض اینکه اروپایی‌ها شروع به اجرای تعهداتشان کنند ما نه تنها اقدامات بیشتری انجام نمی‌دهیم، بلکه می‌توانیم از گام‌هایی که برداشتیم، بازگردیم.

وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به اینکه این، دقیقا به چه معناست، تصریح کرد: اروپا خود را به ۱۱ مورد متعهد کرده است که شامل سرمایه‌گذاری، هواپیمای غیرنظامی، حمل‌ونقل و بازگشت شرکت‌های اروپایی (به ایران) است. ما هیچ یک از اینها را به عنوان پیش شرطی برای اجرای کامل تعهدات‌مان درخواست نمی‌کنیم. ما تنها می‌خواهیم قادر به فروش نفت خود و دریافت پول آن باشیم. ما صدها میلیارد دلار ضرر کرده‌ایم، اقتصاد ما در حال آسیب است، اعتبار ارز ما ۷۵ درصد کاهش یافته است. اروپا خود را تنها به این بیانیه که از توافق حمایت می‌کند، محدود کرده است اما دراینجا، مردم شغل و درآمد خود را از دست می‌دهند.

وزارت خارجه ترکیه سفیر ایران را فراخواند
هم اکنون بخوانید

تکمیل می‌شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا