رد ادعای آزمایش هسته‌ای در ایران توسط روسیه

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهای آزمایش هسته‌ای در ایران را بی‌اساس دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتماد نو، اولیانوف در پیامی که در شبکه مجازی ایکس منتشر کرد، به برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد حوادث لرزه‌ای در ایران در تاریخ ۵ اکتبر اشاره کرد. او تصریح کرد که کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های اتمی (CTBTO) سیگنال‌های ۲۵ ایستگاه خود را تجزیه و تحلیل کرده و به این نتیجه رسیده است که شکل موج‌های ثبت شده با زمین‌لرزه‌های قبلی در ایران هم‌خوانی دارد.

در روزهای اخیر، شایعاتی مبنی بر ارتباط زلزله ۴.۴ ریشتری در سمنان با آزمایش‌های هسته‌ای ایران منتشر شده بود.

کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های اتمی که به اختصار “سی تی بی تی” نامیده می‌شود، در ۲۰ شهریور ۱۳۷۵ (۱۰ سپتامبر ۱۹۹۶) به عنوان یک معاهده چندجانبه به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید و از اواخر سپتامبر همان سال برای امضا در دسترس اعضا قرار گرفت.

این پیمان، کشورهای عضو را از هرگونه انفجار هسته‌ای در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل دولت عضو منع می‌کند. یکی از ملزومات اصلی اجرای این پیمان، استقرار سامانه‌های نظارت بین‌المللی از جمله ایستگاه‌های لرزه‌نگاری مادون صوت است.

در حال حاضر، ۳۳۷ ایستگاه و مرکز جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی در ۸۹ کشور جهان مستقر هستند که به دقت معیارهای مورد نظر کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های اتمی را در مناطق مختلف جمع‌آوری و به وین (مقر CTBTO) ارسال می‌کنند تا به صورت دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

تاکنون ۱۸۳ کشور کنوانسیون “سی تی بی تی” را به امضا رسانده‌اند و ۱۶۴ کشور نیز آن را از تصویب مجالس قانون‌گذاری خود گذرانده‌اند تا وارد فرآیند اجرایی شود.

باید از فناوری آمریکایی بی‌نیاز شویم
هم اکنون بخوانید

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + یک =

دکمه بازگشت به بالا