حضور زن در سینمای دفاع مقدس بسیار کم رنگ است

جلسه نقد و برسی فیلم کوتاه «اتاق عقد» به کارگردانی حسن حبیب زاده در قالب برنامه یکشنبه‌های کوتاه به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح روز یکشنبه ۶ شهریورماه در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد.


به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، جلسه نقد و برسی فیلم کوتاه «اتاق عقد» در قالب برنامه یکشنبه‌های کوتاه به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح با حضور محمدرضا مقدسیان منتقد سینما، حسن حبیب زاده کارگردان و حسین محروقی کارشناس سینما روز یکشنبه ۶ شهریورماه در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد.


در این برنامه حسن حبیب زاده کارگردان فیلم ضمن تشریح از روند تولید فیلم گفت: ایده اولیه فیلم و دغدغه تولید آن قصه مفصلی دارد اما ایده از سال ۹۷ شروع شد که یک مجموعه داستانی به نام عطر عربی با محوریت مدافعان حرم ساخته شد که دو قصه از آن مجموعه من را جذب کرد، یکی پیرنگش و دیگر حال و هوایش که بر همان اساس طرح اولیه فیلمنامه اتاق عقد را نوشتم و با کمک خانم چیت‌ساز فیلم را ساختیم.


کارگردان اتاق عقد همچنین در خصوص ساختار فیلم و فیلم‌نامه نیز عنوان کرد: روی فیلم‌نامه بحث اساسی دارم در خصوص زاویه نگاه من در آن مجموعه‌ای که قصه‌ها را از آن الهام گرفتیم همه نوع قصه اعم از جنگی، عاطفی وجود داشت اما برای من روایت درونی یک زن از اهمیت بیشتری برخوردار بود و به همین خاطر انتخاب شدند که درنهایت نسخه اولیه فیلم‌نامه را آماده و چند سال پیش برای پروژه چهل سال چهل فیلم فرستادم.

شرط ۴۰ درصدی شدن سی ان جی در سبد سوخت/ ۵۰ درصد ظرفیت کشور بلااستفاده مانده است
هم اکنون بخوانید


در ادامه نشست نقد و برسی فیلم کوتاه محمدرضا مقدسیان منتقد و کارشناس سینما نیز با اشاره به نکات مثبت و منفی فیلم گفت: در مواجهه با این فیلم دو زاویه دید را انتخاب کردم که هرکدام شیوه متفاوت دارد. بر اساس نقطه اول تجربه حسی که اتفاق می‌افتد و می‌توان از این زاویه نگاهی کرد که اساساً چگونگی رزم مدافعان حرم مسئله نیست. آن چیزی است که آن رزمنده‌ای که در تاریخ سینمای دفاع مقدس نشان داده می‌شود ولی آن همسر و زن فداکاری که پشت این مرد موفق است نشان داده نمی‌شود که از این منظر فیلم بسیار عالی شده است.


این منتقد سینما همچنین با اشاره به جمعیت مخاطبان سینما نیز گفت: نکته دومی که باید بدانیم مخاطب ما در سینما کجاست؟ من مخالف حضور در جشنواره‌های خارجی نیستم اما باید بر اساس یک مبنا کارکرد و اصولی را رعایت کرد اما مسئله اینجاست که آیا تمام مخاطبان همان‌هایی هستند که به تماشای فیلم به سینما می‌روند؟ قطعاً خیر زیرا سینما نهایت ۵ یا ۶ میلیون مخاطب از ۸۵ میلیون جمعیت کل کشور دارد. حال باید دید چند فیلم در سینمای ایران هستند که یک خانواده گرم و مذهبی را نشان می‌دهند؟ قطعاً خیلی کم و این ازجمله ویژگی‌های مثبت فیلم است.


این کارشناس و منتقد جشنواره فیلم فجر همچنین در ادامه با اشاره به فیلم‌نامه این فیلم کوتاه نیز افزود: فیلم بدون پیش‌آگاهی قابل‌درک نیست. شخصیت‌ها هم همین‌طور. ما فقط دو نفر را می‌بینیم که عاشق هم هستند که این ابهامات را باید فیلم از ذهن مخاطب عام برطرف کند. وقتی با پیش‌آگاهی نگاه می‌شود یک زن را می‌بینیم که با اعتقادات همسر و خودش کنار می‌آید و از خودش می‌گذرد اما بدون پیش‌آگاهی به این نتیجه نمی‌رسیم. اساساً هدف از ساخت این‌گونه فیلم‌ها باید این باشد که باعث قوام و استحکام بین آحاد جامعه شود.

خوش‌نگاران منتخب در گالری مژده
هم اکنون بخوانید


نشست‌های هفتگی فیلم کوتاه با عنوان یکشنبه‌های کوتاه هر هفته روزهای یکشنبه ساعت ۱۷:۳۰ در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار و ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

دکمه بازگشت به بالا