ابلاغ شیوه نامه اجرایی طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش شیوه نامه اجرایی طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران اُفت تحصیلی دانش‌آموزان را ابلاغ کرد.


به گزارش اعتماد نو به نقل از روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه، «محمدمهدی کاظمی» معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و با هدف بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران نارسایی‌ها و کاستی‌های آموزشی و تعمیق یادگیری دانش آموزان، «طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش آموزان» دوره‌های ابتدائی، اول متوسطه و دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) را در تابستان ۱۴۰۱ اجرا می‌کند.

 

کاظمی با بیان اینکه نقایص و کاستی‌های آموزش در فضای مجازی و نگرانی از کفایت دسترسی‌ها به ابزارهای کارآمد در تحقق اهداف این الگوی آموزشی، به ویژه در مناطق کمتر برخوردار، فاصله آموزشی و افت تحصیلی (آشکار و پنهان) را ایجاد کرده است، گفت: بیست درصد (۲۰٪) از دانش‌آموزان مدارس دولتی به تفکیک دوره‌های اول و دوم متوسطه (نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش) تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

 

معاون آموزش متوسطه با اشاره به این که هرچند با حمایت دولت محترم و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش و همکاری و همراهی پرسنل خدوم آموزش و پرورش، از چهاردهم فرودین ماه ۱۴۰۱ کلاس‌های حضوری در تمامی مدارس کشور برگزار گردید، اما جبران کاستی‌های یادگیری و ضعف علمی دانش آموزان نیازمند برنامه ریزی جامع در همه ابعاد آموزشی و تربیتی دارد که می‌بایست مد نظر تمامی برنامه‌ریزان نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.

بازداشت یک زن به اتهام قاچاق‌ موادمخدر به اروپا
هم اکنون بخوانید

 

او در پاسخ به این سوال که کدام دسته از دانش آموزان در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند، گفت: اولویت اجرای طرح به تشخیص کارگروه تخصصی آموزشی و پرورشی استان، مدارس مناطق کمتر برخوردار، مرزی و حاشیه شهرها و مدارس روستایی، عشایری و شبانه‌روزی است و این طرح دو گروه از دانش‌آموزان را تحت پوشش آموزش‌های جبرانی و تقویتی قرار می‌دهد:

 

گروه اول: دانش‌آموزانی که بر اساس ضوابط موجود در آیین‌نامه‌های آموزشی و ارزشیابی، نتوانسته‌اند نصاب قبولی را در خرداد ۱۴۰۱ کسب نمایند.

 

گروه دوم: دانش‌آموزانی که علیرغم کسب نصاب قبولی در دروس، بر اساس تحلیل نتایج ارزشیابی پایانی (خرداد۱۴۰۱) توسط شورای مدرسه، نیازمند شرکت در کلاس‌های جبرانی و تقویتی تشخیص داده شده‌اند.

 

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها، مناطق و نواحی پس از دریافت شیوه‌نامه، ضمن برگزاری جلسه با مدیران مدارس دولتی و دریافت نظرات آنان نسبت به انتخاب پایگاه (متناسب با تعداد مشمولین) و عناوین دروس (حداکثر چهار عنوان درسی) در سطح منطقه اقدام کنند، اضافه کرد: در تعیین پایگاه‌های مجری طرح به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که سهولت دسترسی حداکثری دانش‌آموزان، امکانات آموزشی و تجهیزات سرمایشی و… مورد توجه قرار گیرد.

 

کاظمی ضمن تأکید به برگزاری کلاس‌ها در ماه‌های تیر و مرداد ۱۴۰۱ گفت: آموزش دروس منحصراً به شیوه حضوری است و مدارس می‌توانند با بهره‌گیری از سامانه شاد و محتواهای بارگذاری شده در این سامانه نسبت به ارائه آموزش‌های مکمل به دانش‌آموزان (خارج از زمان برنامه هفتگی و برگزاری آموزش‌های حضوری) اقدام نمایند.

 

او در خصوص نحوه ارزشیابی از آموزش‌های ارائه شده به دانش آموزان گفت: پس از پایان فرایند آموزش، ارزشیابی دانش‌آموزان در شهریور ۱۴۰۱ مطابق با برنامه تنظیم شده توسط مدارس/پایگاه‌ها برگزار می‌شود. با تأئید شورای عالی آموزش و پرورش درصورتی که نمرات ارزشیابی دانش‌آموزانِ گروه دوم در شهریور ماه، بیشتر از نمرات خرداد باشد، این نمرات، جایگزین نمرات خرداد ماه خواهد شد.

کشف لوازم یدکی خودرو قاچاق در تهران
هم اکنون بخوانید

 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا