محفل علمی ایران‌شناسان اسکاندیناوی در وبینار گسترش زبان فارسی و ایرانشناسی

به گزارش ایسنا، نتیجه این وبینار که امروز سه شنبه،دوازدهم اسفندماه ۱۳۹۹ مقارن با سوم مارچ ۲۰۲۱ برگزار شد، آشنایی بیشتر با رویکردها و دغدغه‌های اساتید و مدرسان زبان فارسی و مطالعات ایران‌شناسی در کشورهای این منطقه و افزایش شناخت متقابل آنان و متولیان امر در ایران بوده است.

هدف نهایی این وبینار ایجاد تحرکی جدید در فعالیت‌های جاری در زمینه ایران‌شناسی و آموزش زبان فارسی و نهایتا زمینه‌سازی برای شکل‌گیری شرایط بهتری برای توسعه فعالیت‌های معطوف به گسترش زبان فارسی، مطالعات ایران‌شناسی و سایر فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری مربوط به زبان فارسی و ایران شناسی در این کشورها اعلام شده است.
این وبینار با حضور و سخنرانی استادان ایران‌شناسی و زبان فارسی در دانشگاه‌های لوند سوئد، اسلو نروژ، هلسینکی فنلاند و تالین استونی برگزار شد.

در این وبینار که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در استکهلم برگزار شد، همچنین مدیران ارشد وزارت علوم، موسسه دهخدا، بنیاد ایرانشناسی، بنیاد سعدی و دانشگاه‌های مختلف ایران حضور یافته و در سخنرانی‌های آنلاین خود، گزارشی از زمینه‌ها و ظرفیت‌های سازمان‌های مربوطه برای گسترش آموزش زبان فارسی و ایرانشناسی ارایه داده و پیشنهادات و تقاضاهای اساتید دانشگاه‌های خارجی را مورد بحث قرار دادند.

در این وبینار بیش از ۱۰ نفر از استادان خارجی و ایرانی ایرانشناسی به سخنرانی پرداختند و موضوعات زیر مورد توجه و تحلیل قرار دادند:
۱٫ ضرورت توسعه روابط علمی، دانشگاهی، فرهنگی و اجتماعی میان ایران با کشورهای اسکاندیناوی به ویژه روابط متقابل میان دانشگاه‌ها و نهادهای علمی دو طرف و تاسیس و تقویت کرسی‌های ایران‌شناسی و آموزش زبان فارسی در مراکز علمی منطقه
۲٫ تاکید مضاعف بر ظرفیت‌ها و زمینه‌های تاریخی و اجتماعی ایران‌شناسی و آموزش زبان فارسی در منطقه اسکاندیناوی و دریای بالتیک
۳٫ اهمیت و ضرورت برگزاری اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها و وبینارهای مشابه برای آشنایی بیشتر نخبگان علمی و اجتماعی و شکل‌گیری شبکه علمی فعال در جهت تقویت و توسعه تعاملات و ارتباطات متقابل
۴٫ تقاضا از نهادهای مربوطه در ایران به ویژه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های بزرگ ایران، موسسات و بنیادهای فعال در این حوزه‌ از قبیل موسسه دهخدا، بنیاد سعدی، بنیاد ایرانشناسی و … برای حمایت بیشتر از فارسی آموزان و تقویت فرآیندها و بسترهای آموزش زبان فارسی و ارتقای سطح ایران‌شناسی
۵٫ ضرورت اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی برای رشد و افزایش میزان شناخت و آگاهی نسبت به جاذبه‌ها و ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران از طرق مختلف از قبیل حمایت از برگزاری تورها و دوره‌های آموزشی و فرهنگی در ایران
۶٫ دعوت از علاقمندان به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی و اسلامی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی- دانشگاهی و فرهنگی موجود در ایران برای توسعه این فعالیت‌ها

کار کردن با هیجان در روان‌درمانی‌های پویشی، شناختی رفتاری و هیجان‌مدار
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا