به گزارش ایسنا، این تفاهمنامه با حضور سید صادق امامیان رئیس ساترا، حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و حجتالاسلام مصطفی جلالی معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی به امضای طرفین رسید.
رئیس ساترا در ابتدای این جلسه اظهار کرد: شرایط متفاوت کنونی در کشور موجب شده است شاهد شکلگیری همگرایی و عزم همگانی برای برگزاری هرچه بهتر مراسم عزاداری محرم ۹۹ در فضای مجازی باشیم.
سیدصادق امامیان با بیان اینکه تجربه ما در برگزاری هیئات مجازی و آنلاین صفر نیست، اظهار کرد: ما پیش از شیوع کرونا و محدودیت در اجتماعات مذهبی، هیئت آنلاین داشتیم اما به دلیل مشکلاتی، چندان رایج نبودند و مردم آنها را یکجا در اختیار نداشتند اما امسال با شکلگیری عزم همگانی متولیان این حوزه، امید داریم طرح خیمههای رسانهای، تجلی مراسم عزاداری واقعی برای مردم در فضای مجازی باشد.
او تاکید کرد: خوشبختانه در شرایط کنونی متولیان امر از جمله وزارت ارتباطات، سازمان تبلیغات، شرکت مخابرات، اپراتورها و… عزم خود را جزم کرده و برای برگزاری هرچه بهتر مراسم محرم به صورت آنلاین و با ارائه اینترنت رایگان در رسانههای صوت و تصویر فراگیر پیشقدم شدهاند.
اقدامات صداوسیما در طرح خیمههای رسانهای
رئیس ساترا درباره اقدامات صداوسیما در این زمینه نیز گفت: صداوسیما در حوزه ارائه سیگنال به ویژه در موضوع پخش زنده آمادگی همکاری با هیئات و پلتفرمهاست. همچنین صداوسیما در بحث تبلیغات و هدایت مردم به سمت این فضا و معرفی هیئات و رسانهها ورود خواهد کرد.
امامیان در بخش دیگر اظهاراتش درباره چالشهای اعتماد نو به نقل از برنامههای مذهبی و عزاداری آنلاین در رسانههای صوت و تصویر فراگیر گفت: اگرچه اقدامات و همکاری های خوبی را شاهد هستیم اما چالش هایی را نیز در این زمینه در پیش داریم. از جمله اینکه چگونه از ارائه تصویر بد از هیئات در پلتفرمها جلوگیری کنیم. هدف ما نمایش هیئتهای الگو است و باید از بروز حواشی در این خصوص پیشگیری کنیم.
وی چالش دیگر در این زمینه را موضوع کیفیت و قیمت دانست و گفت: طبق توافقات صورت گرفته اعتماد نو به نقل از برنامه هیئات آنلاین با پهنای باند مصرفی رایگان خواهد بود اما این نباید موجب افت کیفیت شود. مسئله دیگر افزایش تعداد ارائهدهندگان خدمات روی پلتفرمهاست.
رئیس ساترا چالش دیگر را آموزش ادبیات ارائه محتوا در فضای مجازی به هیئات و همچنین چالشهای پخش زنده دانست و گفت: باید برای این چالشها راه حل هایی اتخاذ شود تا این حرکت خوب و بی نظیر به یک تجربه تلخ و شکست منجر نشود.
آمادگی ۹۳ هزار هیأت برای شرکت در طرح خیمههای رسانهای
در ادامه این جلسه، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این تفاهمنامه همکاری یک عزم ملی برای برگزاری هرچه باشکوهتر مراسم عزاداری محرم در شرایط دشوار کنونی است.
حجتالاسلام مصطفی جلالی با بیان اینکه طرح خیمههای رسانهای فرصت خوبی است برای قشر وسیعی از مردم که در شرایط شیوع ویروس کرونا از فضای معنوی محرم محروم نمانند، اظهار کرد: ظرفیت بزرگی برای فضای مجازی ایجاد شده که باید از آن بهره برد.
او در ادامه از ارسال پیامک برای ۹۳هزار هیأت در سراسر کشور برای ثبت نام در سامانه و اعلام آمادگی جهت برگزاری مراسم آنلاین خبر داد و گفت: حتی اگر ۴۰ درصد این ۹۳ هزار هیأت در کشور جهت شرکت در طرح خیمههای رسانهای اعلام آمادگی کنند ظرفیت بی نظیری برای تولید محتوای مذهبی در فضای مجازی شکل میگیرد.
ظرفیت خیمههای رسانهای برای تولید محتوای اسلامی
معاون وزیر ارتباطات نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: پس از تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص ادامهدار بودن محافل و مناجات خانگی در ایام شیوع کرونا، وزارت ارتباطات به صورت جدی موضوع برگزاری مراسم و جلسات مذهبی آنلاین و بر بستر فضای مجازی را مورد توجه قرار داد.
حمید فتاحی افزود: ماه رمضان تجربه خوبی در خصوص برگزاری مراسم و هیئات آنلاین در رسانه های صوت و تصویر بود تا جایی که طبق آمار بیش از ۳ میلیون نفر از اعتماد نو به نقل از برنامههای دو رسانه هیئت آنلاین و محافل در ماه رمضان استفاده کردند.
وی تاکید کرد: این موضوع، ظرفیت خوبی برای تولید محتوای داخل در حوزه معارف اسلامی است که با کمک شبکه ملی اطلاعات این نیاز برآورده خواهد شد.
در ادامه این جلسه نمایندگان اپراتورها، شرکت ملی مخابرات و هیئات مذهبی حاضر در جلسه اعتماد نو به نقل از برنامه های خود برای همکاری با طرح خیمه های رسانه ای را مطرح کردند.
انتهای پیام