توسعه و تجاری‌سازی موتور کم مصرف سه استوانه ایرانی

به گزارش ایسنا، پیمان شرقی – مدیر پروژه توسعه و تجاری سازی موتور کم‌مصرف سه‌ استوانه ایران خودرو – گفت: طراحی موتور سه استوانه با فرآیند الگوبرداری از موتورهای متعدد به‌روز دنیا با فناوری‌های مختلف تزریق مستقیم بنزین از سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

وی افزود: در حال حاضر گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت تحقیق،‌ طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)، با استفاده از توانمندی‌های موجود در بخش طراحی و مهندسی و زنجیره تامین، به دنبال اجرای این طرح برای رسیدن به اهداف کلان همچون مصرف سوخت کم‌تر از پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش و سطح آلایندگی اروپا ۶ هستند.

شرقی تصریح کرد: این اقدامات، در شرایط تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی و ترک همکاری‌ها از سوی شرکای اروپایی، بیانگر رویکرد هوشمندانه ایران خودرو در مقابله با تحریم‌ها به شمار می‌رود. 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در روز کارگر امسال و تاکید ایشان بر استفاده از فکر و توان صنعتگران برای طراحی موتور کم مصرف، اظهار کرد: منویات ایشان سبب شد در این گروه خودروسازی کمیته ویژه‌ای برای تسریع در اجرای سیاست‌ها و اعتماد نو به نقل از برنامه‌های توسعه‌ای قوای محرکه کم مصرف تشکیل شود. درحال حاضر کمیته راهبری توسعه و تجاری‌سازی خودروهای کم مصرف در ایران خودرو، اجرای طرح‌های متعددی از جمله توسعه قوای محرکه را دنبال می کند.

مدیر اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های ایپکو، توسعه و تجاری‌سازی موتور سه استوانه را یکی از این طرح‌ها دانست و خاطرنشان کرد: این طرح در برگیرنده خانواده موتور سه استوانه کم مصرف ایرانی با چهار موتور، شامل دو موتور تنفس طبیعی با فناوری تزریق درگاهی (PFI) و یک موتور ۱.۲ لیتری پرقدرت با فن آوری پرخوران و تزریق درگاهی بنزین و گاز و یک موتور فن آورانه ۱.۲ لیتری با بهره گیری از فناوری پرخوران و سامانه تزریق مستقیم بنزین (GDI) با مالکیت معنوی ایران‌خودرو است.

بانک‌ها مجاز به انتشار اوراق خرید دین مبتنی بر مطالبات از بخش دولتی شدند
هم اکنون بخوانید

شرقی ادامه داد: از فناوری‌های بکارگرفته شده در این موتورها می‌توان به استفاده از فناوری‌های برقی مانند دمابان (ترموستات) برقی، تلمبه روغن دبی متغیر، فناوری کوچک‌سازی با کاهش تعداد استوانه از چهار به سه و استفاده از پرخوران و سامانه تزریق مستقیم سوخت اشاره کرد.

وی تصریح کرد: این طرح به تعمیق داخلی سازی و توانمندسازی زنجیره تامین برخی فناوری‌ها همانند برقی‌سازی در قطعات (electrification) و سامانه پرخوران در داخل کشور منجر خواهد شد.

طبق اعلام ایران‌خودرو، مدیر توسعه و تجاری سازی موتور کم مصرف سه استوانه این شرکت با بیان این‌که موتور سه استوانه دارای وجه تمایز برجسته‌ای با انواع موتورهای موجود در بازار خودرو است،‌ افزود: مشابه این موتور تاکنون در هیچ یک از خودروهای تولید داخل کشور تولید و استفاده نشده و دانش توسعه و تجاری سازی آن در اختیار خودروسازان بزرگ جهانی است.

شرقی ادامه داد: موتور سه استوانه با بهره گیری از دانش الگوبرداری و انتقال فناوری، تحقیق، پژوهش و تجربه، متناسب با جغرافیای ایران و قابل رقابت با موتورهای مشابه خودروسازان بزرگ جهانی است و از این لحاظ ایران را در زمره کشورهایی قرار خواهد داد که دارای مالکیت دانش طراحی و توسعه موتورهای سه استوانه کم مصرف تزریق مستقیم سازگار با محیط زیست است.

وی تصریح کرد: شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو، ایپکو، به‌عنوان متولی توسعه قوای محرکه ایران خودرو و یکی از اعضای کمیته راهبری توسعه خودروهای کم مصرف، مسئولیت انجام این طرح را در گروه صنعتی بر عهده دارد. این شرکت پس از الگوبرداری،‌ طرح ریزی اولیه را انجام داده و توسعه طراحی مفهومی و تجاری سازی مبتنی بر الگوبرداری و تجارب داخلی و بومی سازی فناوری‌های این موتور در داخل گروه آغاز کرده است. 

کسری بودجه آمریکا به ۱ تریلیون دلار خواهد رسید!
هم اکنون بخوانید

شرقی زمان شروع تولید نخستین موتور سه استوانه را زمستان سال ۱۴۰۱ اعلام کرد و گفت: موتورهای بعدی با فاصله هفت ماه بعد وارد چرخه تولید خواهند شد. رونمایی از نخستین موتور این خانواده روی خودروی کلاس A+ در بهمن امسال خواهد بود.

وی شمارگان تجمعی تولید خانواده موتور سه استوانه ایران خودرو طی شش سال پس از آغاز تولید را بالغ بر ۷۰۰ هزار دستگاه عنوان و خاطرنشان کرد: این موتورها در محصولات جدید ایران‌خودرو و در سطح ملی روی دیگر کفی‌های خودروسازان داخلی قابلیت استفاده خواهد داشت.

انتهای پیام
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا