جشنواره‌ی تئاتر فجر می‌تواند محلی برای گفت‌وگوی چالشی هم باشد

او که در دوره‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر در این رویداد هنری حضور داشته است، در پاسخ به این پرسش که جشنواره چقدر توانسته بستری برای گفت‌وگو و تعامل میان هنرمندان و فرصتی برای تبادل تجربه میان آنان فراهم آورد، به ایسنا می‌گوید: در تمام دنیا کشورهای صاحب فرهنگ و هنر با برگزاری جشنواره‌های هنری، اعتبار کسب می‌کنند و جشنواره‌ها به عنوان ویترینی برای ارایه آثار و هویت فرهنگی‌شان، اهمیت بسیار دارند.

او سپس از بخش بین‌الملل جشنواره سخن می‌گوید: در سال‌های اخیر در حوزه بین‌الملل، ضعیف‌تر شده‌ایم؛ هم از نظر حضور خودمان در رویدادها و جشنواره‌های بین‌المللی و هم در بخش دعوت از مهمانان خارجی به جشنواره‌های خودمان و اینها سبب شده که بخش بین‌الملل تئاترمان کمرنگ‌تر شود.

این کارگردان که زادگاهش بندرعباس است و تا چند سال پیش در این استان فعالیت می‌کرد، ادامه می‌دهد: جشنواره تئاتر فجر همچنان بزرگترین جشنواره ما و مرکزیت تئاتر ماست و هنوز هم می‌تواند به کانون توجه تبدیل شود. البته برای رسیدن به این مقصود، ما به عنوان خانواده تئاتر باید طوری رفتار کنیم که این هنر به عنوان ضرورتی مهم در جامعه، شناخته و جدی گرفته شود.

او تاکید دارد ما به عنوان اهالی تئاتر باید طوری درخواست‌هایمان را ارایه دهیم که باعث پررنگ شدن نقش آن در جامعه شود نه اینکه موضع انفعال را انتخاب کنیم یا به حاشیه برویم که هیچ یک از این دو روش، سودی برایمان نخواهد داشت.

این کارگردان تئاتر که پیش از این نمایش‌هایی مانند «مثل آب برای شکلات» و «آخرین انار دنیا» را به صحنه برده است، از سال‌ها پیش علاقه‌مند بود تا سه‌گانه‌ای را بر اساس نمایشنامه‌های شکسپیر روی صحنه ببرد. او اول به سراغ «مکبث» رفت که نتیجه آن اجرای نمایش «تنها سگ اولی می‌داند چرا پارس می‌کند مکبث» شد و حال نیز نمایش تازه‌اش را با نام «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو» برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر آماده می‌کند که بلافاصله بعد از جشنواره در تالار قشقایی تئاتر شهر اجرای عمومی خود را انجام خواهد داد.

علی سلیمانی تا همین چند روز قبل خنده روی لب مخاطب می نشاند
هم اکنون بخوانید

پشت‌کوهی درباره این نمایش که از نامش پیداست نگاهی به نمایشنامه «اتللو» شکسپیر دارد می‌گوید: این نمایش نگاهی تازه و برداشتی کاملا متفاوت از «اتللو» است و داستان آن در بندرعباس مدرن و معاصر اتفاق می‌افتد و ماجراهای آن به سمت قاچاق سوخت و مسایلی از این دست می‌رود. البته مانند نمایش‌های دیگرم با فرهنگ، آیین‌ها و اسطوره‌های جنوب نیز آمیخته شده است.

او ادامه می‌دهد: از مدت‌ها پیش علاقه‌مند به اجرای این سه گانه بودم و خوشبختانه دو نمایش آن به نتیجه رسیده است و امیدوارم با اجرای نمایش «تنها گربه جن‌گرفته جیغ نمی‌کشد میراندا» برداشت خودم از «طوفان» شکسپیر را هم به صحنه بیاورم.

نمایش «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو» با طراحی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌رود و بعد از آن نیز از روز ۲۳ بهمن ماه اجرای عمومی خود را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر ادامه می دهد.

اصغر همت، ناهید مسلمی، ایمان اشراقی، غلام فرج‌زاده، مسیح کاظمی، منصور صوفی، گاتا عابدی بازیگران این نمایش هستند.

بهرنگ عباس‌پور آهنگساز آن است و گروه موسیقی «بادگیر» که از گروه‌های مشهور موسیقی هرمزگان هستند، او را در بخش موسیقی این نمایش همراهی می‌کنند. طراحی صحنه را پشت‌کوهی همراه با علی تهرانچی انجام می‌دهد و طراحی لباس را مقدی شامیریان بر عهده داشته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 14 =

دکمه بازگشت به بالا