به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی با هدف کاهش برخی تصدی های دولت، افزایش بهرهوری خدمات دستگاههای اجرایی کشور، سهولت دسترسی شهروندان به خدمات و صرفهجویی در زمان و هزینه آنان ایجاد شده و این دفاتر به موجب قوانین و مقررات یک کانالهای ارتباطی ارائه خدمات قابل برونسپاری دستگاههای دولتی میباشند.
هیئت وزیران طی تصویبنامهای در سال ۱۳۹۷ بر ارائه خدمات قابل برون سپاری دستگاههای اجرایی از طریق دفاتر پیشخوان دولت تاکید و در سال ۱۳۹۶ ایجاد هر گونه دفاتر مشابه برای ارائه خدمات دستگاهها را ممنوع اعلام نموده است.
با وجود این هنوز برخی از دستگاهها مبادرت به ایجاد دفاتر موازی نظیر کارگزاریهای تامین اجتماعی، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دفاتر پلیس +۱۰، دفاتر سلامت شهر و دفاتر ساتا تامین اجتماعی نیروهای مسلح مینمایند.
تشکیل بیرویه دفاتر مشابه و عدم برخورد مناسب توسط مراجع مربوطه، سبب گسترش روزافزون این گونه دفاتر در سایر دستگاهها و کاهش توازن اقتصادی و کیفیت ارائه خدمات در دفاتر مذکور شده و از دیگر سو منجر به سردرگمی بیشتر شهروندان در اخذ خدمات میگردد.
به همین جهت، پیشنهاد تنظیم لایحه قانونی ممنوعیت ایجاد دفاتر موازی دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی و تبدیل دفاتر موجود به دفاتر پیشخوان دولت در حال بررسی در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت است.
انتهای پیام