راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات کردی اقدامی تاریخی بود

به گزارش ایسنا، این پژوهشگر کرد در آیین اختتامیه کنگره بین‌المللی «مشاهیر کرد» با تقدیر از برگزارکنندگان این کنگره اظهار کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای این کنگره بازگشت هنرمند بزرگ کرد مظهر خالقی است. بازگشت او بازگشت موسیقی کردی، بازگشت اخلاق هنری و بازگشت کسی است که طی ۴۰ سال دوری از وطن اقدام به گردآوری بزرگترین آرشیو موسیقی کردی کرد و این را اثبات می‌کند که کسانی که خدمتگذار مردم هستند در هیچ کادر سیاسی نمی‌گنجند.

او افزود: ما کردها با همه ملل و کشورها در تعامل و خدمتگزار ملت خود هستیم.

سلطانی در ادامه به فارغ‌التحصیلی اولین گروه از دانشجویان زبان و ادبیات کردی اشاره و بیان کرد: به اتمام رساندن این مقطع از رشته زبان و ادبیات کردی نشان داد جوانان کرد بیش از جوانان سایر اقوام برای حفظ زبان و فرهنگ خود می‌کوشند.

او تصریح کرد: راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات کردی اقدامی تاریخی بود و فارغ‌التحصیلی نخستین گروه دانشجویان کاری تاریخی و بی‌نظیر بوده و چنان کار برجسته‌ای است که تا همیشه بر قله کار و همت می‌درخشد و نمی‌توان آن را نادیده انگاشت.

سلطانی ادامه داد: کردها علی‌رغم سه‌هزار سال سرکوب و تحمل ظلم، از علم و اندیشه و فرهنگ غافل نبوده‌اند و این مهم موجب درخشش نام آن‌ها بر قله‌های افتخار از جمله دریافت جایزه صلح نوبل بوده است.

این پژوهشگر کرد با اشاره به غنای زبان و ادبیات کردی، ابراز عقیده کرد: ادبیات هیچ یک از اقوام ایرانی با ادبیات کردی برابری نمی‌کند که این را می‌توان از مواردی همچون وجود ۴۰ هزار بیت به زبان هورامی از یارسان‌ها دریافت.

آیت‌الله سبحانی:مرگ انتقال از یک حیات به حیات افضل است
هم اکنون بخوانید

او گفت‌وگوی عالمان و نخبگان کردها با گویش‌های مختلف را از دیگر دستاوردهای کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد عنوان کرد و افزود: کردها ملتی فرهنگی و یاریگران آزادی و عدالت در جهان هستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا