به گزارش ایسنا، در یک مطالعه منتشر شده در مجله روانشناسی و روانپزشکی کودکان، محققان دریافتند که ارزیابی معلمان از دانشآموزان، به طور دقیق بازتابی از توانایی عملکردی آنها در آزمونهای بعدیِ انگلیسی، ریاضی و علوم از جمله آزمونهای سطح بالا و ورودیهای دانشگاهها است.
نویسندگان این مطالعه میگویند که نتایج تحقیقاتشان، سوالاتی را در مورد ارزش فرهنگ برگزاری آزمونها ایجاد کرده است که اجبار را در نظامهای آموزشی از جمله نظام آموزشی انگلیس به ویژه در مقاطع دبستان و متوسطه توصیف میکند.
از آن جایی که هزینههای بالای مالی، پرورشی و عاطفی آزمونهای سطح بالا بسیار قابل توجه بوده و همچنین با توجه به مزایای نسبتا کم آن، محققان تاکید دارند که ارزیابیهای معلمان به طور استاندار شده و گستردهتری در جهت کاهش آزمونها در طول تحصیلات اجباری حمایت شوند.
بر اساس نتایج این مطالعه، باید به معلمان برای اجرای اعتماد نو به نقل از برنامههای درسی و نظارت بر پیشرفت، تواناییها و تمایلات دانش آموزان اعتماد شود. این امر مسلما هم به نفع دانشجویان و هم معلمان خواهد بود و به لذت بردن بیشتر هر دو گروه از کلاسها کمک خواهد کرد.
این مطالعه همچنین مضرات برگزاری آزمونها و امتحانات متعدد و پی در پی با فشارهای زیاد روی دانشآموزان را متذکر شده است.
در سالهای اخیر والدین و معلمان انگلیسی نسبت به سطح برگزاری آزمونهای مدارس و افزایش سطوح استرس ناشی از آنها به دلیل آن که دولت از نتایج آزمونها برای رتبهبندی مدارس استفاده میکند، شکایات بسیاری کردهاند.
مارگارتا مالانچینی، محقق پژوهشگاه دانشگاه تگزاس در شهر “آستین” در این مورد اعلام کرد: امتحانات سطح بالا باعث میشود تجربیات آموزشی از یادگیری به سمت تلاش برای عملکرد خوب در امتحانات تغییر مسیر دهد. از همین رو توصیه میشود ارزیابیهای معلمان برای نظارت بر پیشرفت دانشآموزان به جای نمرات امتحان به ویژه در سال های تحصیلی اولیه مورد استفاده قرار گیرد.
به نوشته روزنامه گاردین، برخی معلمان نسبت به این موضوع نگرانی دارند که جایگزین کردن ارزیابی دانشآموزان توسط آنها به جای آزمونها و امتحانات منجر به افزایش حجم کارشان شود، هر چند بسیاری از معلمان نیز اعلام کردهاند که در حال حاضر همین ارزیابیهای مورد نیاز را خودشان انجام میدهند.
انتهای پیام