نام مبارک سیستان و بلوچستان برای همه ما مایه فخر و مباهات و سربلندی است

هر گوشه ی فلات ایران ، خاصه استان سیستان و بلوچستان، نشان از برز و بلندی و نجابت تاریخی دارد . این اقلیم ، چهار راه دنیاست ، بی دلیل نبوده که قوم نجیب زادگان آریایی ، این فلات کهن را مهد سکونت و تمدن سازی خود انتخاب کردند ، نیکو خصال بزرگ زردتشت ، دراین فلات به رسالت اهورایی خود ، گفتار نیک ، پندار نیک و کردار نیک برگزیده شد ، به همین دلیل پیروانش (زردتشتیان ) اعتقاد وافری داشتند که تخم زردتشت ( اشاره به نجات بخشی ) از هامون دل‌نواز رویایی چون ققنوس بر خواهد خواست.
استان دلیرمردان سیستان و بلوچستان که با نام فرهیختگانی چون رستم زال و یعقوب لیث صفاری می درخشد ، سرزمینی انباشته از انرژی و نیروی یزدانی پاک است ، دو قوم سیستانی و بلوچ ( چگالیده جنگ چون قوچ ) که دشمن در هیچ جنگی پشت آنان ندید ، کوله باری از شهامت ، شجاعت و رادمردی برخوردارند .
سیستان مهد غله و تمدن شهر باستانی سوخته در تاریخ چه فراز و نشیب ها بخود دیده است ، این دیرینه سرای مهرورزی دروازه فتح هند در جنگ نادر شاه و محل گذار اسکندر مقدونی در فتح شرق با فرماندهی و رشادت سرداران محلی بلوچ بوده است.
اسطوره های این سرزمین جادویی و پر از رمز و راز همراه با رشادت و جوانمردی و نیکی و حمد یزدان پاک است.
امروزه این کهن دیار تمدن و اصالت به ارزش های کمیاب همچون صداقت ، شجاعت ، شهامت ، آزادمنشی ، صلح طلبی ، دلسوزی ، عیاری و روحیه انتقادی و داشتن نیروهای اصیل ، نجیب و خردورز ، بلند طبع ، بلند نظر ، بلند اندیش ، نیک اندیش ، خدمت گزار و توسعه گرا سخت نیازمند است.
ریشه عقب ماندگی تاریخی خود را در اذهان بیمار ، متوهم و همه چیز دانی می داند که جز خود هیچکس را تحمل نکرده با افراط و تفریط ، تعصبات بی حاصل ، تبعیض و بی عدالتی ، خود خواهی بی حد و حصر و فسادهای پیدا و پنهان به این آب و خاک جفاها نموده اند…!
بیاییم اکنون که بادهای وزش و تغییر تکامل تاریخ در هزاره سوم که تمدن نوینی رابرای بشریت به ارمغان آورده است با تغییر نگرش ها و باورها ، احترام متقابل ، وحدت در اوج کثرت فرهنگی ، با مدیریت صحیح علمی ، هدفمند و متعهدانه ، با مسئولیت پذیری همگانی و قلب هایی مالامال از عشق به وطن و عدالت ترمیمی و توزیعی ، با توسل به امور ایجابی و نفی سلبیات ،
با گسترش علم و فناوری و تولید ثروت و ارزش افزوده ، با استفاده از تمام ظرفیت شایسته سپه سالاران و ابداع نقش بی بدیل به همه ظرفیت ها و استعدادها به فراخور احوالات مختلف ، روز به روز با ارتباطات بین المللی در این دهکده جهانی ، به غنا و قدرت ، امید بخشی و افزایش رفاه به زیست مطلوب انسانی استان بیفزاییم.
بی گمان با وسعت دید و با بهره‌گیری مناسب از پیشینه درخشان تاریخی و جایگاه ویژه جغرافیایی سیستان و بلوچستان ، می توان بار دیگر عظمت و شکوه را به ابن منطقه بازگرداند و از این رهگذر همراه با توسعه منطقه ای ، به تحکیم پیوندهای فرهنگی و سیاسی ، اجتماعی حوزه تمدنی تاریخی هند و ایرانی در افغانستان ، پاکستان ، هندوستان ، ازبکستان ، تاجیکستان ترکمنستان و…
با ایران پرداخت و آن را ژرفای بیشتری بخشید.
بدون شک با سیاست گذاری و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی ملی و منطقه ای و با بهره گیری از موقعیت ژئوپولتیکی و ژئواستراتژیک با وفاق و همدلی بار دیگر مجد و شکوه از دست رفته و شکوفایی اقتصادی و تمدنی را باز گردانیم و در این مسیر پر از سنگلاخ ، یاری و نصرت پروردگار نیز ، مدد رسان اندیشه های پاک و صادق و خالص ماخواهد بود..!

استفاده بهینه از ظرفیت‌های مادی ومعنوی سیستان وبلوچستان ومیزان نقش وسهم مردم بومی
هم اکنون بخوانید

پرویز سارانی
فرزند سیستان و بلوچستان
و
از تبار درودگر زاده یعقوب لیث صفاری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 4 =

دکمه بازگشت به بالا