حزب جمهوریت حملات تروریستی به شیعیان افغان را محکوم کرد

حزب جمهوریت ایران اسلامی، با صدور بیانیه ای حملات تروریستی به شیعیان افغانستان را محکوم کرد.

به گزارش اعتماد نو به نقل از پایگاه رسمی اطلاع رسانی حزب جمهوریت، متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان موجی از ناامنی و انفجارهای زنجیره‌ای به طور عمده در مساجد اهل تشیع از جمله حمله انتحاری به نماز جمعه در محله سیدآباد ولایت قندوز و پس از آن حمله به مسجد امام بارگاه قندهار بزرگترین مسجد شیعیان در این ولایت به وقوع پیوسته است که دهها کشته و زخمی و خسارات سنگین جبران ناپذیری بر جای نهاده است. اغلب گروه داعش خراسان مسئولیت این انفجارها را به عهده گرفته است که پیش از این نیز مسئولیت حمله خونین به فرودگاه کابل که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از انسان‌های بی‌گناه شده بود به عهده گرفته بود. حزب جمهوریت ایران اسلامی به حکم همبستگی سرنوشت انسانی و حفظ حقوق بشر به ویژه نسبت به همسایگانی که سرنوشت آنها تاثیر مستقیم و انکارناپذیر بر زندگی و سرنوشت ملت ایران دارد از همان ابتدا با رصد تحولات در کشور همسایه همواره نسبت به آنچه در این کشور و شهروندان آن و تاثیر آن بر منطقه میگذرد با حساسیت و اعلام مواضع و مطالبات، پیگیر بوده، هست و خواهد بود. به همین منظور در این بیانیه ضمن محکومیت شدیدعاملان انفجارهای اخیر در مساجد و جمعیت های شیعیان، بر موارد زیر تاکید می نماید:

۱-از علمای مسلمان جهان از هر مذهب و مسلک تقاضا داریم با توجه به شرایط حساس و پیچیده جهانی و سوء استفاده نابخردان از اختلافات ملتهای مسلمان در دامن زدن به خشونت و جنگ، ضمن روشنگری و هشدار، تذکر به ضرورت تقریب و وحدت و تاکید مسلمانان بر مشترکات این سنت حسنه و اندیشه تقریب، وحدت علما و مسلمانان را تقویت و پیروان خود را به ضرورت تبعیت هرچه بیشتر از این رویکرد توصیه و ملزم بفرمایند.

اتکا در تأمین زنجیره غذایی می تواند به بخش خصوصی و دولتی کمک کند
هم اکنون بخوانید

۲- همچنین از رئیس جمهور و نمایندگان دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران انتظار می رود تا در تعاملات و رایزنی های بین المللی سیاست ثابت دفاع از مظلومان و بی پناهان را در نظر گرفته با اهرم های فشاری که در اختیار دارند در جهت پیشگیری از ریخته شدن خون انسان های بی گناه و بی پناه تلاش کنند.

۳- اظهار ناتوانی حاکمیت در افغانستان از مقابله با مهاجمان و کسانیکه با مداخلات بیگانه، کمر به اجرای پاکسازی و کوچ مذهبی بسته اند نمی تواند دلیل موجهی برای حاکمانی باشد که داعیه حکومت داری و به دنبال آن عهده داری مسئولیت حفظ حقوق شهروندان و استقرار دولتی فراگیر دارند. در هر صورت مسئولیت حفظ امنیت جانی و مالی تک تک شهروندان بی گناه و رفع نگرانی های مردم منطقه بر عهده حاکمانی است که زمام امور را در دست گرفته‌اند.

۴-حزب جمهوریت ایران اسلامی بر لزوم مسئولیت‌پذیری سردمداران طالبان در قبال رویدادهای کشورشان تاکید می‌نماید و امیدوار است که طالبان حداقل اندکی به شعارهایی که در بدو تسلط بر خاک افغانستان می‌داد پای‌بند باشد و ضمن شناسایی و مجازات عوامل دخیل در این رویدادهای تلخ از تکرار اتفاقات مشابه جلوگیری نماید.

۵-به متصدیان و اصحاب رسانه های گروهی، داخلی و بین المللی گوشزد می‌کنیم مراقب باشند که افکار عمومی داخلی و بین المللی رصدگران تیزبین مواضع و نحوه اطلاع رسانی آنها هستند و شرافت حرفه ای آنها در معرض داوری کنونی و تاریخی قرار خواهد گرفت. بی تردید شرافت حرفه ای اقتضا دارد اخبار مربوط به پایمال شدن خون و حقوق انسانهای مظلوم و بی گناه در صدر اخبار ملی و بین المللی و جلوگیری از بی عدالتی و تبعیض جزو مطالبات اصلی رسانه‌ها قرار گیرد.

رضایی از مجمع تشخیص مصلحت استعفا کرد
هم اکنون بخوانید

والسلام علی من اتبع الهدی
حزب جمهوریت ایران اسلامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 3 =

دکمه بازگشت به بالا