هر کسی صلاحیت نشستن بر کرسی تعلیم و تربیت فرزندان ما را ندارد/ به دنبال تربیت اسلامی و معنوی هستم


هر کسی صلاحیت نشستن بر کرسی تعلیم و تربیت فرزندان ما را ندارد/ به دنبال تربیت اسلامی و معنوی هستم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تحقق گام دوم انقلاب را در گروی سرمایه‌گذاری ویژه روی کودکان و نوجوانان عنوان کرد.


به گزارش پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا، «حسین باغگلی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی که امروز عصر در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: برخود لازم می دانم از اعتماد آقای رییس‌جمهور تشکر کنم و انتخاب ایشان نشان داد که به صورت جدی دنبال تحول هستند مسیری که آموزش و پرورش ما را نجات می‌دهد، یک مسیر تحولی است که نیازمند جرات‌مندی است که آقای رییس‌جمهور آن را نشان دادند.

وی گفت: تمام نکاتی که امروز مطرح شد برای کمک به وضعیت آموزش و پرورش است و بنده به جمع‌بندی کمیسیون آموزش احترام می‌گذارم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پروش خطاب به دلخوش گفت: به صحبت‌های رییس‌جمهور اعتماد کنید. در مشهد چند پیش‌دبستانی می‌شناسم که پسرانه هستند و مدیر و تمام کادر مربیان مرد هستند در حوزه پیش‌دبستانی مدلی دارم که درباره آن نیز مدعی هستم. من یک مدلی در پیش‌دبستانی امام رضا(ع) اجرا کردم که سه سال است در حال اجرا است این مدل بسیار خاص است و والدین را درگیر می‌کند.

وی ادامه داد: این اطمینان را می‌دهم که کمک کنم تا نظام آموزش و پرورش جنس تعلیم و تربیت پیدا کند انقلاب حاصل پرورش یافتگان مکتب امام خمینی بود گام دوم محقق نمی‌شود مگر اینکه سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی کودکان و نوجوانان داشته باشیم قرار است در گام دوم کار مهمی انجام دهیم و باید از تمام ظرفیت‌های نظام، دولت و مجلس پای کار بیایند و ما از آنها باید استفاده کنیم.

او با اشاره به شرایط پیچیده در آموزش و پرورش گفت: اگر قرار است این شرایط را حل کنیم باید این پیچیدگی را حل کنیم. تکرار تجربه‌‌های گذشته بازتولید اقدامات گذشته است. بنابراین باید اقدام جدید داشته باشیم. بخش دولتی این آمادگی را دارد که پای کار بیاید و به آموزش و پرورش کمک کند. من به عنوان فردی انتخاب شده‌ام که جراتمندی مطالبه‌گری از بخش‌های مختلف را دارم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره مذاکره خود با شهردار جدید تهران گفت: دیروز ما به شهرداری تهران و به خدمت آقای زاکانی رفتیم. من به وی گفتم که شهرداری‌ها باید از عوارض  خود حق آموزش و پرورش را بدهند. من از شما این قول را می‌گیرم که حداقل برای شهر تهران این عوارض را پرداخت کنید. بنابراین ما نیازمند آدمی هستیم که این گونه پیگیری کند و رها نکند و به شما قول می‌دهم که کار را رها نکنم و در بخش‌های مختلف پیگیر باشم.

اصلی‌ترین کارم اجرای سند تحول خواهد بود

باغگلی خاطرنشان کرد: من برای این که بتوانم اعتماد شما را جلب کنم حتماً اصلی‌ترین کارم این است که سند تحول را اجرا کنم. از مجموعه‌ گفتگوهای دوستان یک احساس در من به وجود آمد که کل حرف این است که آقای باغگلی جوان و کم‌تجربه است؛ پس در انجام امور آموزش و پرورش ناتوان است.

وی اشاره کرد: قرار نیست وزیر یک تنه همه کارها را انجام دهد بلکه قرار است با یک مدیریت تیمی کارها را انجام دهد. پس وزیر در تیمش آدم‌های قدرتمند و خلاق می‌خواهد؛ اولین کارش باید این باشد که حلقه بسته مدیریت طولانی را بشکند و به نفس کشیدن جوانان پرشوری که در آموزش و پرورش هستند، فرصت دهد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من معلمان جوان زیادی در آموزش و پرورش می‌شناسم که امروز نفس‌ها را در سینه حبس و سیستم محافظه کار آموزش و پرورش اجازه تنفس به آن‌ها نمی‌دهد باید این حصار شکسته شود و باید این مهلت را به جوانان درون آموزش و پرورش بدهیم تا  اقدامات جدید و متفاوتی انجام دهند.

وی اضافه کرد: ما در آموزش و پرورش دوگانه‌هایی داریم که با هم در تعارض هستند که باید در مقابل آنها جرات مندانه بایستیم و بگوییم که قرار است طرف کدام بخش را بگیریم. یکی از این تعارض‌ها این است که یک عده آموزش و پرورش را یک اداره و یا بنگاهی می‌بینند که با عدد و رقم و بخشنامه اداره می‌شود. اما گروه دیگر نظرشان این است که ما باید آموزش و پرورش را با نگاه تربیتی جلو ببریم که من هم جزو این گروه هستم.

وزیر آموزش و پرورش باید معنی تربیت را بفهمد

باغگلی گفت: همه ما می‌دانیم که اتفاقاً در جریان مدیریت و در مدیریت اجرایی، در سطوح پایین مهارت‌های فنی لازم است و هرچقدر به سطوح‌های بالا و مدیریت ارشد می‌رویم مهارتهای ادراکی حرف اول را می‌زنند. البته می‌دانم که شما در معرض یک انتخاب سخت هستید و من برای شما دعا می‌کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص دوگانه بعدی که در این وزارتخانه وجود دارد، گفت: دوگانه دیگر، دوگانه حفظ وضع موجود و یا تحول کاری است. وضع جدید با محافظه کاری حاصل نمی‌شود. برخی می‌گویند ما الان در موقعیتی نیستیم که فرصت آزمون و خطا داشته باشیم. اما من هم می‌گویم که ما در فرصتی نیستیم که محافظه کاری را ادامه دهیم بیایید جرأت کنیم و از این روندهای موجود خارج شویم زیرا ادامه روندهای موجود را ۴۰ سال است که تجربه می‌کنیم و اکنون باید وارد یک تجربه جدید شویم. البته که موضوع ظرافت‌ها و حساسیت‌های خود را دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد.

واکنش آمریکا به توقیف شناور کره جنوبی
هم اکنون بخوانید

با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم

وی توضیح داد: مسئله امروز ما مسئله‌ای مافیای حفظ وضع موجود است. امروز با این موضوع مواجه شدیم که هیچکس باغگلی را نمی‌شناسد و با او همراه نمی‌شود، از طرف دیگر برخی می‌گویند از اقصی نقاط کشور برای ما پیامک آمده که آقای باغگلی صلاحیت ندارد. اگر نمی‌شناسند چرا چنین چیزی می‌گویند؟ آیا غیر از این است که یک گروه محافظه کاری برای حفظ وضع موجود نگران شده‌اند و دیگران را تحریک می‌کند؟

وی گفت:  از همه معلمانی که دلشان برای تحول در آموزش و پرورش می‌تپد و معلمان جوانی که می‌خواهند در عرصه‌های مختلف فعالیت کنند می‌خواهم که به نمایندگان خودتان پیامک‌های مثبت هم بزنید.

باغگلی ادامه داد: من با توسعه مدرسه غیردولتی موافق نیستم مدرسه غیر دولتی زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی است اما یک ریشه‌یابی نیاز است. علت تمایل به مدرسه غیر دولتی چیست؟ آیا غیر از این است که اولیایی هستند که کیفیت مطلوب را در مدرسه دولتی نمی‌بینند و فرزندشان را در مدرسه غیر دولتی ثبت نام می‌کنند؟

ما اجازه آزادی عمل به معلمان ندادیم

وی ادامه داد: راه حل این است که مدارس دولتی خود را قوی کنند تا رقیب به طور اتوماتیک از میدان خارج شود. پس سیاست ما کیفیت بخشی مدارس دولتی خواهد بود.

باغگلی درباره مافیای کنکور بیان کرد: امروز صرفاً با مافیای کنکور مواجه نیستیم البته مافیای کنکور هم وجود دارد اما مشکل ما تنبلی، کار نکردن و صرفاگزارش دادن است. امروز ما با نوع مدیریتی که انجام دادیم انگیزه و خلاقیت را از معلمان گرفته‌ایم و اجازه آزادی عمل به آن‌ها نداده‌ایم. بنابراین باید انگیزه موجود برای این مهم رخ بدهد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: مبنایی ترین مسئله و چالش امروز ما عقب‌ماندگی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این سند ده سال است که تصویب شده و فکر می‌کنم جزو پر تکرار‌ترین موضوعاتی است که در حوزه تعلیم و تربیت توسط حضرت آقا بارها و بارها مطرح شده است.

وی افزود: آموزش و پرورش ما حکم بیماری را دارد که نیازمند عمل جراحی است، بیماری که ناگهان قلب او دچار مشکل می‌شود و کاری که ما سریعا باید انجام دهیم این است که اول به وضعیت قلب او رسیدگی کنیم و سپس جراحی‌اش را انجام دهیم. بنابراین فعالیت‌های ما در آموزش و پرورش باید گام به گام باشد. همه فعالیت‌ها در این وزارتخانه باید بر اساس سند راهبردی مورد نظر که بومی است انجام بگیرد.

باغگلی گفت: در دولت قبل ما وظیفه داشتیم که برای ریل‌گذاری‌های تحولی مجموعه‌ای از پیشنهادها را برای مجلس بیاوریم ولی تا الان نیاوردیم. من اینجا به شما قول می‌دهم که اصلاح قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب سال ۶۷، اصلاح قانون مرتبط با بازگشایی مدارس و تقویم آموزشی با اقلیم‌های چندگانه کشور، قوانین مرتبط با جذب و به کارگیری بازنشستگان ویژه فرهنگیان، اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان و موارد دیگر را در چند ماه آینده تقدیم شما کنم.

وزیر پشنهادی آموزش و پرورش گفت: ما امروز افرادی در کشور داریم که راه می‌افتند تا سند ۲۰۳۰ را اجرا کنند. انشالله به یاری خدا و با اعتماد شما به بنده، یکی از قول‌های اساسی ام این است که سند تحول خودمان را به گونه خوب اجرا کنیم و با کمک معلمان در دهان کسانی بزنیم که فکر می‌کنند سند تحول ما کاربردی ندارد و پس باید دنبال ۲۰۳۰  باشیم.

باغگلی گفت:‌ رویکرد من تربیت اسلامی و تربیت معنوی است. من با تمام وجود به جامعه خودم و به مبنای تربیتی دینی عشق می‌ورزم و بزرگترین آرزویم زمینه‌سازی برای اجرای این رویکرد است.

 کیفیت آموزش در جامعه پایین آمده است

وی افزود: چالش امروز اما این است که کیفیت آموزش در جامعه ماپایین آمده است. اکثر شماها فرزند دانش آموز دارید. من خودم دو فرزند دانش‌آموز دارم،‌یک از مزایای وزیر جوان  داشتن این است که خودش هم دانش آموز دارد و درگیر وزارت آموزش و پرورش و مدارس می‌شود پس ارتباط بهتری می‌تواند برقرار کند.

او در خصوص وظیفه سازمان پژوهش و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی آموزشی گفت: سازمان پژوهش و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی آموزشی باید تعداد سرفصل‌های کتاب‌های درسی را با نیازهای امروز متناسب کند و شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی را اصلاح نماید. همچنین بسته‌های متنوع، غنی و حساس به جنسیت دختران و پسران تنظیم کند.

ضرورت دقت مضاعف در بررسی موشکافانه قراردادهای بین‌المللی با نهراسیدن از تهدیدات دشمن
هم اکنون بخوانید

وزیر پشنهادی آموزش و پرورش گفت: البته همه اینها تکلیف سند تحول است. امروز جامعه ما تربیت لازم برای دختران را انجام نمی‌دهد ما امروز به شدت نیازمند تربیت دخترانه هستیم و باید در این زمینه فعال‌تر باشیم تا بتوانیم دنیای دختران را بفهمیم اما امروز در آموزش و پرورش بیشتر جنس مردانه داریم در حالی که جمعیت قابل توجهی از دانش‌آموزان ما خانم هستند و دانش‌آموزان با مادران‌شان ارتباط بیشتری دارند که از جنس زنان هستند.

باغگلی گفت: ما ساختار جامعی نداریم که نبض کیفیت آموزش را بگیرد و سنجش و کیفیت خدمات آموزش و تربیت را اندازه‌گیری کند.  

وی در خصوص تامین نیروی انسانی گفت: اگر کسی را در راس بگذارید که این دغدغه‌ها را دارد با ۲ معاونت هم مسائل نیروی انسانی را می‌تواند حل کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: معلم ستون خیمه آموزش و پرورش و قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است. اگر تربیت را تخصص بدانیم معلمان ما متخصص هستند و باید به این متخصصان احترام گذاشت. باید توجه داشته باشیم اگر قرار است اتفاقی بیفتد. باید ابتدا در روح و جان معلم تصویب شود، معلم خوب کمبود‌ها را می‌تواند تا حد زیادی حل کند.

وی ادامه داد: رتبه‌بندی معلمان باید به صورتی باشد که هم به معیشت معلمان کمک کند و هم به کیفیت آموزش و پرورش. به گفته رهبر انقلاب دانشگاه فرهگیان باید تنها درگاه ورودی نیروی انسانی آموزش و پروش باشد. اما این دانشگاه ۸۵۰ عضو هیات علمی دارد که توانایی مدیریت ۱۳۰ هزار دانشجو معلم را در قریب به ۱۰۰ مرکز آموزشی ندارد باید کمک کنیم به مدرسان این دانشگاه تا موقعیت مطلوب داشته باشیم تا معلمانی که از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند دستشان پر باشد علاوه بر جذب و گزینش بهترین معلمان باید برای نگهداشت معلمان تدبیر مناسب داشته باشیم بسیاری از معلمانی که جذب شده‌اند را می‌شناسم با افق‌ها و آرمان‌های خوب آمده‌اند اما باید برای نگه‌داشت آن‌ها نیز فکری شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با اجرای مطلوب رتبه‌بندی و افزایش اختیارات منطقه و مدرسه می‌توانیم به نگهداشت معلمان کمک کنیم.

وی با اشاره به صندوق ذخیره معلمان گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان قرار بود معیشت را بهبود ببخشد اما سوءاستفاده و بی‌تدبیر در آن دردآور است بازنگری در این صندوق الزامی است و فرهنگیان باید از سود این صندوق بهره ببرند نه اینکه اختلاس گران از این صندوق بهره‌مند شوند. در سال گذشته صندوقی با اعتبار ۵۵ هزار میلیارد تومانی حتی نتوانست به اندازه نرخ تورم به جامعه خود سود دهد.

باغگلی تصریح کرد: ما تا پایان دولت سیزدهم با موج بازنشتستگی ۲۷۰ هزار نفری فرهنگیان مواجه هستیم که این موضوع هم یک فرصت است برای ما و هم تهدید. هر کسی صلاحیت نشستن بر کرسی تعلیم و تربیت فرزندان ما را ندارد.

وی با اشاره به تمرکزگرایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمرکزگرایی در آموزش و پرورش شدید و مزمن است و باید به سمت کاهش تمرکز ببریم و وضعیت مطلوب را در سطح پایین جامعه آموزشی ایجاد کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این‌ها خیالبافی یک پژوهشگر آموزش و پرورش نیست من این‌ها راتجربه کرده‌ام ما برای شرایط کرونا و پساکرونا اعتماد نو به نقل از برنامه ویژه داریم مفهوم ویژه‌ای از مدرسه در پسا کرونا در حال شکل‌گیری است، آیا محتوای لازم مانند سواد رسانه‌ای، تفکر و فضای مجازی و … برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها وجود دارد ما اگر به این ها ورود نکنیم می‌تواند برای ما آسیب شود علاوه بر آموزش برخط باید فرصت‌های دیگری نیز برای آموزش فراهم شود تا همه از آموزش بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به بودجه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: بودجه وزارت آموزش و پرورش در این سال‌ها بین ۹ تا ۱۲ درصد بودجه بوده است اگرچه این بودجه باید زیاد شود اما آیا بهره روری لازم از داشته‌های موجود را داشتیم. در حوزه عدالت آموزشی تبعیض مثبت را پیشنهاد می‌دهم و ما موظف هستیم به تمام ایران خدمت مطلوب ارائه کنیم.

باغگلی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما در معرض یک انتخاب سخت هستید اما مراقب باشید و یک انتخاب سازنده بکنید من برای خودم نمی‌گویم مباحثی که عرض کردم باید در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد حتی اگر به من رای ندادید به کسی از این جنس رای دهید اگرچه می‌دانم تمام انتخاب‌های آقای رییسی از همین جنس است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا