توریست ها بیشتر از خودمان مشتری نقاشی قهوه خانه ای هستند!

«خیالی نگاری عاشورایی» عنوان نمایشگاهی است که از بیست و دوم مرداد ماه ۱۴۰۰ افتتاح شده و به نمایش آثار نرگس عشقی با موضوع نقاشی قهوه خانه‌ای اختصاص دارد. این هنرمند با اشاره به اینکه برگزاری این رویداد فعالیتی تجمعی نیست، به ایسنا گفت: «نظر به اینکه قهوه خانه‌ها در گذشته محل گردهمایی عموم مردم بوده و خیالی نگاری‌ها تأمین کننده نیاز فرهنگی جامعه در شرایط گوناگون خصوصا در عزاداری‌ها و مناسبات دینی بوده‌اند، برگزاری این رویداد می‌تواند در امتداد این فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی باشد.» 

این هنرمند ضمن تأکید بر این نکته که به دلیل شرایط موجود به لحاظ کرونا، این رویداد نه افتتاحیه داشته و نه اختتامیه خواهد داشت، درباره نقاشی قهوه خانه‌ای این چنین اظهار کرد: «نقاشی قهوه خانه‌ای هنری مردمی است که از زمان هجوم هنرهای بیگانه با تأسی از هنر اصیل ایرانی و چاشنی فرهنگ ملی و مذهبی شکل گرفت.» 

عشقی در ادامه به تشریح دلایل کاهش استقبال هنرمندان جوان از این شیوه نقاشی ایرانی پرداخت و دلایل مختلفی برای آن برشمرد.

به گفته این هنرمند در حال حاضر با توجه به نبود پایگاهی جامع و به تبع آن عدم دسترسی آحاد مردم به هنر نقاشی خیالی نگاری و هنرمندان این رشته، مخاطبان آن صرفا شامل توریست‌ها، مجموعه داران و علاقه‌مندان این حوزه است. همچنین به گفته وی یک سونگری هنرمندان در خلق آثار با مضامین مشابه، از علل دیگر کاهش استقبال از این نقاشی است. 

این هنرمند ضمن تأکید بر این واقعیت که قلم هر نقاشی با نقاش دیگر متفاوت است، گفت: «هر هنرمندی قلم خاص خود را دارد و این موضوع سبب ایجاد تمایز بین آثار هنرمندان است.» 

اعلام آرای پنج فیلم مورد پسند مردم در فجر
هم اکنون بخوانید

به عقیده عشقی نقاشی قهوه خانه‌ای یکی از سبک‌هایی است که امکان تلفیق آن با سایر هنرها وجود دارد و در صورتی که این اتفاق بیافتد، شاهد خلق آثاری نوین اما اصیل هستیم که اتفاقی مثبت است. 

این نقاش در پایان با اشاره به عدم نظم گرایی در چینش آثار خود در کافه فلسفه گفت: «چیدمان آثار در کافه بیشتر بر مبنای فضای موجود بوده است و نظم خاصی بر آن حاکم نیست.» 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا