اشتیه: فلسطین بر کمک مالی برادران عرب خود حساب باز کرده است

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در حاشیه امضای یک توافقنامه مالی با بانک سرمایه‌گذاری اروپا گفت که کابینه‌اش برای انجام سفری به عربستان آماده می‌شود.

اشتیه در ادامه اظهار کرد: کاهش حمایت‌ها و کمک‌های خارجی به فلسطین، تاثیر منفی بر بودجه کل گذاشت و ما بر روی کمک امت عربی حساب باز کرده‌ایم و همچنین ازسرگیری کمک‌های آمریکا پیام مثبتی برای ما بود.

آمریکا پس از آنکه حمایت‌های مالی خود به فلسطینی‌ها را از سال ۲۰۱۷ در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به حالت درآورده بود، به تازگی این کمک‌ها را ازسرگرفته و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور ماه گذشته اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱ مبلغ ۷۵ میلیون دلار به توسعه و حمایت از اقتصاد فلسطین اختصاص می‌یابد.

بیانیه‌های وزارت دارایی فلسطین از بودجه این کشور حاکی از این هستند که حمایت‌های کشورهای عربی و کمک‌های بین‌المللی به این بودجه در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی به صفر رسیده است.

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه گفت: به زودی شاهد کمک‌های کشورهای عربی خواهیم بود، ما اخیرا به کشورهای قطر، کویت و عمان سفر کردیم و به زودی نیز قرار است سفری به عربستان داشته باشیم و امیدواریم که شرایط بهتر شود.

عربستان در طول چند سال گذشته بزرگترین حامی مالی عربی برای بودجه فلسطین بوده و به طور متوسط سالانه ۲۴۰ میلیون دلار به فلسطین کمک کرده است اما این مبلغ در سال ۲۰۲۰ به ۳۲.۵ میلیون دلار کاهش یافت.

اشتیه افزود: فلسطین به دلیل اشغال با شرایط اقتصادی بسیار سختی مواجه است به ویژه که در قبال نوار غزه نیز متعهد است و میانگین هزینه‌های غزه ۱۴۰ میلیون دلار است اما این مبلغ برای حل تمامی مشکلات این منطقه کافی نیست.

درخواست اوکراین برای خرید ادوات نظامی آمریکا
هم اکنون بخوانید

طبق آمارهای رسمی فلسطین در نیمه اول سال ۲۰۲۱ حمایت سالانه اروپا از بودجه فلسطین که حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ دلار بود، قطع شد که به گفته اشتیه، علت آن نیز تنها مشکلات فنی مربوط به بودجه‌های اتحادیه اروپا و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی دوباره کمک‌ها بود و این کمک‌ها از ماه آتی میلادی ازسرگرفته خواهند شد.

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین با امضای هفت توافقنامه با بانک سرمایه‌گذاری اروپا مجموعا وام‌هایی به ارزش ۴۲۵ میلیون دلار برای بانک‌های فلسطینی گرفت.

بانک‌های فلسطینی نیز این وام‌ها را در راستای تسریع در بهبود شرایط اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، در اختیار پروژه‌های تولیدی کوچک و کوتاه مدت در بازار فلسطین قرار خواهند داد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا