بشار جعفری: سوریه برای ایفای نقش در منطقه بازگشته است

به گزارش ایسنا، بشار الجعفری ، معاون وزیر خارجه سوریه روز شنبه در مصاحبه‌ای با المیادین گفت که پیروزی سوریه، پیروزی بر پروژه تروریستی است که چند تریلیون دلار برای آن هزینه صرف شده است.

وی گفت: برای همه ثابت شد که انتخابات ریاست جمهوری سوریه مقیاس پیروزی و شکست برخی است و حضور بشار اسد در دوما برای رای دادن نیز اوج اعلام پیروزی است.

معاون وزیر خارجه سوریه گفت: دمشق بخشی از کمیته قانون اساسی است و ما آن را دنبال می کنیم زیرا این بخشی از اراده سیاسی ما است و به ما تحمیل نشده است.

وی تأکید کرد: آنچه در جریان انتخابات اتفاق افتاد رأی دادن به گزینه‌های مهم استراتژیک برای سوریه بود. مردم به اتحاد ما و حمایت از محور مقاومت و اتحاد ما با حزب الله رأی دادند.

الجعفری افزود: غرب با تحمیل استانداردهای انتخاباتی خود به ما دچار اشتباه شد. هیچ کس این مسئله را نمی‌پذیرد. دمشق بازگشته است تا در صحنه سیاسی منطقه ایفای نقش کند و به جایگاه نخستی برسد که نتوان از آن پیشی گرفت.

این مقام سوری تأکید کرد: ۱۰ سال جنگ سوریه دلیل تصویب ۱۱ قطعنامه در شورای امنیت برای مبارزه با تروریسم بود. ما از روز اول در شورای امنیت حالتی تهاجمی داشتیم زیرا حق با ما بود. دمشق بازگشته تا محور و قبله دیپلماسی جهان عرب باشد. 

جعفری ادامه داد: بسیاری از نیروهایی که خود را نیروهای اپوزیسیون معرفی می‌کردند، از استانبول تا ریاض و دوحه متلاشی شدند. همانطور که مقامات واشنگتن اذعان کردند و دشمنان هم به آن باور دارند، سوریه امروز در قله‌های پیروزی است و بازگشایی سفارتخانه‌های خارجی در دمشق نشانگر این است که سوریه دیگر مانند ۱۰ سال پیش نیست.

پاسح واشنگتن به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا غیرعلنی خواهد بود
هم اکنون بخوانید

وی دلیل اصلی درگیری با منافع غربی را پروژه اسرائیلی در منطقه دانست و گفت: ملت‌های عرب در حمایت از حقوق فلسطینیان از دولتهای خود پیشی گرفتند.”

وی همچنین اشاره کرد که تلاش برای ایجاد تفرقه و طایفه گرایی دیگر بر سوری‌ها تأثیر نمی‌گذارد و آگاهی مردم سوریه یکی از دلایل پیروزی است. 

الجعفری در مورد شورای امنیت نیز گفت: اگر حضور روسیه و چین در شورای امنیت نبود، اوضاع از امروز بدتر بود. طی ۹ سال ، غربی‌ها ۸ کمیته تشکیل دادند تا در امور سوریه دخالت کنند.

درباره تحریم‌ها و اوضاع اقتصادی سوریه نیز الجعفری گفت: سوریه تنها نیست و عبور از تحریم‌ها اولویت دولت در مرحله بعدی است.

در مورد روابط با ترکیه نیز معاون وزیر خارجه سوریه تأکید کرد: اراضی که ترکیه در سوریه اشغال کرده ۴ برابر بلندی‌های جولان است و جلسات امنیتی که بین سوریه و ترک‌ها برگزار شده نیز هیچ نتیجه‌ای نداشته است . اقدام ترکیه در قطع آب آشامیدنی ساکنان شمال سوریه نشان دهنده حسن همجواری نیست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا