معرفی «سایبر پارک‌ها» در یک کتاب

علی دل‌زنده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به موضوع کتاب «سایبر پارک‌ها، رابطی میان مردم، مکان‌ها و فناوری رویکردها و دیدگاه‌های نوین»، تصریح کرد: در این کتاب فناوری‌های سایبری موردبررسی قرارگرفته است، فناوری‌های سایبری، در حال تغییر دنیای اطراف ما، هم ازلحاظ اجتماعی و هم ازلحاظ درون‌مایه‌ای و درنتیجه چگونگی تجربه مردم از زندگی شهری، درک کردن و قدردانی از منظر شهری و طبیعی در کنار وابستگی مردم به یکدیگر و محیط اطراف خود هستند.

وی افزود: نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات به درون منظرهای شهری باعث افزایش شناسایی انواع فضای باز و اضافه کردن ایده سایبر پارک به این فضاها است؛ یعنی جاهایی که طبیعت، اجتماع و فناوری‌های سایبری با یکدیگر ادغام‌شده تا تجارب درهم‌آمیخته (هیبریدی) را بیافرینند و کیفیت زندگی شهری را بهبود بخشند.

مدیر اجرایی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین اظهار کرد: سایبر پارک به‌واسطه روش‌های مختلف اجرا و استفاده از فناوری‌های دیجیتالی، درون نوع جدیدی از پاسخ لحظه‌ای و قابل ارتباط، اشتراک‌گذاری و یکپارچه کردن مکان‌های عمومی رشد می‌کنند، در این صورت بعد فیزیکی فضا تبدیل به شکل نامشخص‌تر ولی فعال‌تری از تعامل می‌شود.

وی افزود: برای درک چنین فضاهای هیبریدی، بیشتر از بخش‌های فضایی، جدید و ساده بافت شهر استفاده می‌شود. این فصل چهارچوبی مفهومی را برای درک بهتر از درهم‌آمیختگی میان نواحی فیزیکی و مجازی در فضاهای عمومی باز پیشنهاد داده و نتایج «پروژه کاست سایبر پارک» را نیز نشان می‌دهد.

دل‌زنده یادآور شد: کتاب «سایبر پارک‌ها» نوشته کارلوس اسمانیوتو کاستا، اینا سوکلی ارجاوک، ترز کنا، میشیل د لانگه، کنستانتیوس لوانیدیس، گابریلا ماکسیمیوک، مارتجن دی وال و ترجمه شده توسط دکتر لیلا کوکبی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، دکتر بهنود برمایه عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر در ۳۷۰ صفحه و قطع وزیری به بهای ۸۵ هزار تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشر شده است.

«میخچه» دنبال چیست؟
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا