تاثیر “مذاکرات وین” بر تصویب “FATF” در ایران

یک دیپلمات پیشین کشورمان ابراز امیدواری کرد که همزمان با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین مشکل FATF نیز در داخل کشور حل شود تا ایران بهتر بتواند از مزایای برجام و احیای این توافق بین المللی استفاده کند.

سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روند مذاکرات وین بر اساس اخبار منتشر شده و اظهارات رئیس تیم مذاکره کننده ایران و همچنین روسای دیگر هیات های شرکت کننده در این مذاکرات گفت: بر اساس این اظهار نظرها، به نظر  می رسد  گفت‌وگوها در وین رو به جلوست و در مورد اصول کلی توافق صورت گرفته و تعدادی از مسائل همچنان باقیمانده که نیاز به بحث و رایزنی است و به نظر می رسد در دوره پنجم مذاکرات که اکنون در وین در حال برگزاری است روند شفاف تر شود.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ایران به صورت مرتب گزارش مذاکرات خود را به اطلاع تهران می رساند و بر اساس سیاست های ابلاغی و کسب مشورت های لازم مذاکرات را به پیش می برد، گفت: برخی از امیدها وجود دارد که این دور از مذاکرات دور آخر باشد، البته در کنار این موضوع تیم مذاکره کننده ایران تاکید کرده دقت را فدای سرعت نمی کند و تا حصول منافع ایران به طور کامل این مذاکرات ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مباحث فنی که در سه کمیته تشکیل شده در جریان این مذاکرات در حال بررسی هست مسائل مهمی هستند و باید در ارتباط با موضوع رفع تحریم ها و همچنین موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران توافق صورت بگیرد، افزود: ایران تاکید دارد که باید اقدامات آمریکا در رفع تحریم ها را راستی آزمایی کند و مثلا ببیند که آیا بانک ها در نقاط مختلف جهان با ایران همکاری می کنند یا نه؟ و یا ایران به راحتی می تواند نفت خود را بفروشد.

لزوم توجه به مدیریت بحران در بودجه سال 96
هم اکنون بخوانید

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات مطرح  در این فرایند در داخل کشور  پیوستن ایران به FATF و تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام  است خاطرنشان کرد:  رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و برخی از اعضای تشخیص مصلحت نظام بر اهمیت تصویب FATF تاکید کرده اند و تصویب آن را ضرورت می دانند و باید دید که با مثبت شدن مذاکرات وین موضوع FATF در کشور نیز حل می شود یا نه؟

ساداتیان افزود: این نگاه خوش بینانه وجود دارد که هم زمان با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، سازوکار  FATF نیز در کشور تصویب شود تا ما بتوانیم از مزایای برجام به نحو کامل تری استفاده کنیم. البته این نگاه نیز  وجود دارد که مذاکرات وین به نتیجه برسد ولی همچنان FATF در کشور تصویب نشود و تصمیم گیری در مورد آن به ماه های بعد موکول شود. نگاه بد بینانه نیز این است که مذاکرات در وین به نتیجه نرسد و موضوع FATF نیز در کشور به نتیجه نرسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا