درخواست مسکو از تاجیکستان و قرقیزستان برای حل اختلافات از طریق گفتگو

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: ما از دو طرف می‌خواهیم تا به یک توافق بلندمدت دست پیدا کنند که اجازه عادی سازی اوضاع و اجتناب از وقوع مجدد درگیری‌های مشابه را می‌دهد. این موضوع فقط از طریق مذاکره به دست می‌آید.

وی ادامه داد،‌ مسکو حامی تصمیم دوشنبه و بیشکک برای تشکیل یک کارگروه مشترک به منظور نظارت بر اوضاع مرزی است. همچنین با توجه به اولویت‌های همکاری استراتژیک با قرقیزستان و تاجیکستان، روسیه آماده کمک به هر شکل برای حل تمامی اختلافات از طریق روش‌های دیپلماتیک و سیاسی است.

در همین حال، سرویس اقدام خارجی اروپا نیز امروز اعلام کرد اتحادیه اروپا از خشونتی که در مرز بین تاجیکستان و قرقیزستان رخ داد، ابراز تاسف کرده است.

درگیری‌های مسلحانه در مرز بین قرقیزستان و تاجیکستان پنجشنبه رخ داد و طی آن ده‌ها تن کشته و بیش از ۱۵۰ تن زخمی شدند.

سرویس اقدام خارجی اروپا همچنین اعلام کرد اتحادیه اروپا از توافق به دست آمده روز پنجشنبه بین تاجیکستان و قرقیزستان برای برقراری آتش‌بس و مذاکرات آتی به منظور سازش سیاسی در مسائل مرزی استقبال می‌کند.

همچنین اتحادیه اروپا از وقوع خشونت روزهای گذشته ابراز تاسف کرده و با آنهایی که خانواده، دوستان و خویشاوندان خود را در این درگیری‌ها از دست دادند، ابراز همدردی می‌کند.

بر اساس اعلامیه اتحادیه اروپا، این اتحادیه اعلام کرده است که در صورت نیاز آماده ارائه کمک‌های فنی و سیاسی با هدف برقراری ثبات در منطقه است.

انتهای پیام

عدم تایید پایبندی ایران به برجام قابل پیش‌بینی نیست
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا