نوش آبادی: سندراهبردی ۲۵ ساله ایران و چین همکاری برد

حسین نوش آبادی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به  سند اعتماد نو به نقل از برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین گفت: نگاه ما به توسعه کشور و پیشرفتها در حوزه های صنعتی، اقتصادی و عمرانی و فعالیتهای مربوط به اقدامات زیربنای و زیرساختی است و با توجه به ظرفیت های داخلی اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی های را انجام می دهیم که در این بین جهت پیشرفت اهداف و همکاری های بین المللی دو جانبه با کشورهای دیگر نیاز داریم.

وی یادآور شد: همواره توافقنامه ها و تفاهمنامه و همکاری های مختلف در حوزه های تجاری، سرمایه گذاری و عمرانی وجود داشته منتهی ما یک ارتباط وسیع و پرگسترده ای با چین به عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا داریم که جمهوری اسلامی می توانند از توانمندی ها و ظرفیتهای این کشور برای پیشرفت اعتماد نو به نقل از برنامه های خود استفاده کنند.

نوش آبادی افزود: نگاه ما به شرق بهتر از نگاه به غرب است چون همواره غربی ها عهدشکن بودند که این موضوع به خصوص در چند سال اخیر مشهود است که رویه آنها نشان می دهد اقدامات و وعده هایشان را انجام ندادند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این توافق نامه همکاری ۲۵ ساله با چین در ابعاد مختلف صورت می دهد اظهار کرد: این توافق نامه می تواند ما را نسبت به فعالیتهای آینده و اقدامات اساسی کشور امیدوار کند البته که دو طرف به دنبال کسب منافع خود هستند که در نهایت این همکاری برد برد است همانطور که در توافق آمده هر کشوری به دنبال پیشبرد اعتماد نو به نقل از برنامه های خود بوده و این همکاری فعلا در حد کلیات بیان شده و یک نوع تفاهمنامه و اقدام راهبردی و نقشه راهی است که باید تبدیل به اقدامات اجرایی و اسناد عملیاتی شود.

مشکلات شهرستان پیشوا به روایت فرماندار
هم اکنون بخوانید

نوش آبادی توضیح داد: دستگاه های مربوطه باید متناسب با وظایف و ماموریتهای شان اقداماتشان را مبتنی بر سند همکاری ۲۵ ساله ارائه دهند قطعا در این زمان مجلس ورود پیدا می کند چون مجلس ناظر بر قراردادهای بین المللی است. مجلس در زمان خود دیدگاه هایش را اعلام می کند قراردادهایی  که قرار است  مبتنی بر توافق ۲۵ ساله ثبت شود جنبه اجرایی دارد و مجلس آن زمان نظارتهای خواهد داشت.

وی در پایان گفت: فعلا سند همکاری در حد مبادله اسناد کلی بوده و تفاهمنامه خوب و اقدام اساسی است باید دید در میدان عمل و تنظیم قراردادها در حوزه های نفتی، پتروشمی، راه و حمل و نقل و مخابرات و موارد دیگر چگونه تصمیم گیری می شود مجلس آن زمان نظر خود را به عنوان مقام ناظر اعلام می کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا