چرا رئیس بانک مرکزی ترکیه برکنار شد؟

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، در تصمیمی غیرمنتظره و تنها دو روز پس از آن که بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را دو درصد دیگر افزایش داد، رجب طیب اردوغان- رییس جمهور ترکیه- برای سومین بار در طول دو سال اخیر رییس بانک مرکزی این کشور را برکنار کرد. 

به عقیده تحلیل گران دلیل اصلی برکناری ناجی اقبال افزایش سریع نرخ بهره بوده که احتمالا از نظر اردوغان بیش از حد لازم بوده است. وی جای خود را به شهاب کاویجوغلو خواهد داد. اردوغان از مخالفان سرسخت نرخ بهره بالا شناخته می شود تا جایی که یک بار از نرخ بهره به عنوان مادر همه مشکلات اقتصادی یاد کرده و خود را دشمن نرخ بهره خوانده بود. 

اقبال پس از برکناری خود با دفاع از سیاست های دوران مدیریتش گفت: ما با شجاعت برای هدف ثبات قیمت ها مبارزه کردیم. امیدوارم هدف رسیدن به ثبات قیمت ها بالاخره یک روز محقق شود. 

کاویجوغلو استاد درس بانکداری در دانشگاه مرمره و از ستون نویسان روزنامه طرفدار دولت- ینی شفق- است. این روزنامه پیشتر با انتقاد از افزایش نرخ بهره نوشته بود بانک مرکزی گوش خود را به فریادهای ۸۳ میلیون شهروند ترک بسته است و این کار باعث اسیب دیدن رشد اقتصادی و بهره بردن لندن نشینان خواهد شد. کاویجوغلو در مطلبی در همین روزنامه گفته بود دیدن ثبات اقتصادی در نرخ بهره بالا توسط بانک مرکزی و سایر نهادهای ترک باعث تاسف است به ویژه در زمانی که نرخ بهره در بسیاری از کشورها در سطح صفر  درصدی یا منفی قرار دارد.

مجلس با نظارت کافی به فساد در توزیع قیر رایگان پایان می‌دهد
هم اکنون بخوانید

در زمان مدیریت ناجی اقبال، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار ۱۸ درصد تقویت شد و از قعر تاریخی خود فاصله گرفت. اقبال همچنین موفق شد تا ذخایر طلا و ارز ترکیه را که سال قبل ۲۰ درصد کاهش یافته بود مجددا تقویت کند و مجموع این ذخایر را به ۸۵.۲ میلیارد دلار افزایش دهد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا