اصلاح‌طلبان از حضور سیدحسن خمینی استقبال خواهند کرد

سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: در صورتی که آیت‌الله حسن خمینی وارد صحنه انتخابات شود، قاعدتاً شور و هیجان در انتخابات ایجاد خواهد شد و سطح رقابت افزایش پیدا خواهد کرد و مشارکت حداکثری را شاهد خواهیم بود.

به گزارش اعتماد نو، اسماعیل گرامی مقدم در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا در خصوص آخرین فعالیت‌های اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار کرد: جبهه اصلاحات ایران یک نهاد اجماع ساز برای همه گروه‌هاست و ائتلاف بزرگی است که باید غنیمت شمرده شود. اصلاح‌طلبان در صدد هستند که در انتخابات ۱۴۰۰ به صورت واحد شرکت کنند و از چند صدایی جلوگیری کنند تا بتوانند در مقابل رقیب به پیروزی دست پیدا کنند.

وی افزود: مشکلات زیادی پیش روی جریان اصلاحات وجود دارد از جمله اینکه نامزدهای اصلی اصلاح طلبان ممکن است در انتخابات توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شوند که این موضوع ضربه و خسارت بزرگی هم برای کشور و هم برای جبهه اصلاحات در پی خواهد داشت.

این عضو جبهه اصلاحات ایران گفت: در حال حاضر جبهه اصلاحات در حال بازسازی است و ماشین انتخابات خود در استانها را فعال کرده است و با کارگروه‌هایی که تشکیل داده است در حال تدارک انتخابات است؛ اما آن چیزی که بیشتر یک نوع بی‌عدالتی را بین دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا تقویت کرده این است که اصلاح طلبان مردد هستند که با چه نامزدی وارد صحنه انتخابات شوند چون شورای نگهبان همواره به ویژه در انتخابات مجلس سد راه اصلاح طلبان بوده است در صورتی که اصولگرایان با فراغ بال به دنبال فعالیت‌های انتخاباتی هستند به این دلیل که نامزدهای آنان توسط شورای نگهبان تایید خواهد شد.

تشکیل بسیج دریایی عاملی برای وحدت‌آفرینی هرچه بیشتر شیعه و سنی در استان‌های ساحلی
هم اکنون بخوانید

گرامی مقدم گفت: بنابراین در حال حاضر ضمن اینکه احزاب در درون خود فعالیت می‌کنند، مجموعه فعالیت‌های آنها نیز در جبهه اصلاح طلبان متبلور شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص کاندیداتوری سید حسن خمینی نیز بیان کرد: آیت الله حسن خمینی به لحاظ سواد مذهبی طبق تایید بسیاری از علما و مراجع تقلید از مجتهدین مسلم در حوزه است. به لحاظ داشتن سواد سیاسی نیز تخصص دارند به گونه‌ای که آیت الله هاشمی رفسنجانی به ایشان لقب فیلسوف داده بودند؛ از منظری دیگر ایشان منتسب به خاندان امام است و مردم نیز برای امام احترام خاصی قائل هستند ضمن اینکه چهره‌ای بی‌حاشیه بوده و هستند.

گرامی مقدم اضافه کرد: بنابراین با توجه به عدم بی‌اعتمادی که در جامعه وجود دارد در صورتی که ایشان وارد صحنه انتخابات شود، قاعدتاً شور و هیجان در انتخابات ایجاد خواهد شد و سطح رقابت افزایش پیدا خواهد کرد و مشارکت حداکثری را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: به همین جهت حتماً اصلاح‌طلبان از حضور آیت الله حسن خمینی استقبال خواهند کرد و اصلاح طلبان روی ایشان اجماع خواهند داشت.

وی در خصوص اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان درباره حضور نظامیان در انتخابات نیز بیان کرد: این اولین بار نیست که آقای کدخدایی قانون را زیر پا می‌گذارد؛ اتفاقاً قانون اساسی ما صراحت دارد که رئیس جمهور از میان رجال سیاسی انتخاب شود نه رجال نظامی.  فرد نظامی  پس از استعفا از فرماندهی پادگان یا یگان نظامی، همچنان فردی نظامی است. به عنوان مثال نظامیانی که اخیراً برای شرکت در انتخابات استعفا داده‌اند، کارکرد سیاسی و سابقه سیاسی ندارند و اساساً رجال نظامی هستند.

نشست هم اندیشی جوانان فعال سیاسی استان بوشهر و مسئولین ارشد سیاسی استان
هم اکنون بخوانید

سخنگوی حزب اعتماد ملی افزود: ممنوعیت ورود نظامیان به عرصه سیاست علاوه بر وصیت حضرت امام، یک مسئله قانونی است. آقای کدخدایی پاسخ بدهند آیا در قانون تصریح شده که نظامیان می‌توانند رئیس جمهور بشوند یا خیر؟ اگر امروز واژه‌ها در قانون اساسی تعریف دیگری پیدا کرده است بحثی دیگر است اما آنچه که ما از مرّ قانون استنباط می‌کنیم، این است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید رجال سیاسی باشند و این موضوعی روشن است.

وی درباره برخی گمانه زنی ها از کاندیداتوری حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در انتخابات نیز گفت: آقای رئیسی از شخصیت‌های قضایی بودند و از زمانی که در رأس قوه قضاییه حضور یافتند، تمام تلاششان این بوده است که با تمام تبعیض‌ها و فساد‌ها مبارزه کنند. وی به عنوان کسی که در دوره قبل نیز نامزد بوده اما رأی نیاورده است توسط دیگران مطرح می‌شود اما هنوز اطلاع قطعی برای حضور در انتخابات وجود ندارد.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: آقای رئیسی قطعاً اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایی برای قوه قضاییه دارند؛ آیا حاضر خواهند شد که این قوه و اعتماد نو به نقل از برنامه‌های آن را فعلاً کنار بگذارد و نامزده ریاست جمهوری شود یا خیر؟

گرامی مقدم در پایان تأکید کرد: نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که اساساً چه تفاوتی بین دو قوه وجود دارد؛ اگر هدف خدمت باشد هر فردی در هر جایگاهی می‌تواند خدمت کند اما در مجموع کاندیداتوری آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایرادی ندارد و وی مجدداً می‌تواند به عنوان نامزد اصولگرایان مطرح شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یک =

دکمه بازگشت به بالا