پیش‌بینی ۳ هزارمیلیارد تومانی اعتبار بخش آب در بودجه ۱۴۰۰

به گزارش ایسنا، علیمراد اکبری در نشست خبری که صبح امروز به منظور ارائه دستاوردهای معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورز  برگزار شد، اظهار کرد:۷۲ هزار هکتار از پروژه‌های آبیاری تحت فشار در قالب ۳۹۱۳ پروژه و ۱۱۷۰ میلیارد تومان آماده افتتاح است و به رئیس جمهوری نیز برای افتتاح این پروژه ها اعلام آمادگی کردیم. حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد اعتبار این پروژه توسط مردم تامین شده و مابقی را نیز دولت تامین کرده است.  

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۴ هزار هکتار از فاز دوم پروژه سیستان آماده بهره برداری است، اظهار کرد: امسال ۵۶ هزار هکتار در آبخور این پروژه کشت انجام شده است. مساحت کل پروژه ۴۶ هزار هکتار بوده که ۳۲ هزار هکتار از آن قبلا افتتاح شده و برای افتتاح ۱۴ هزار هکتار مابقی نیز به رئیس جمهوری اعلام آمادگی کردیم.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به پروژه خوزستان و ایلام اشاره کرد و گفت: مطالعات فاز۲ این پروژه آغاز شده است و هماهنگی هایی میان وزارت نیرو و وزارت جهاد نیز صورت گرفته است. اعتبار تخصیص داده شده به مطالعات این طرح نیز ۵۰ میلیارد تومان است.

اکبری در ادامه گفت: دفتر رسمی امور خاک کشاورزی به صورت رسمی ایجاد شده است و در ذیل این دفتر نیز شورای راهبردی خاک با معاونت آب و خاک، سازمان جنگل ها، سازمان امور اراضی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تشکیل شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: پروژه گلستان یک پروژه کلیدی در کشور است و در سطحی بالغ بر ۲۸۰ هزار هکتار در نظر گرفته شده که تاکنون ۷۸ هزار هکتار آن انجام شده است و مشروط بر اینکه ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شود ۵۰ هزار هکتار آن را تا پایان دولت به اتمام خواهیم رساند. اگر این پروژه به طور کامل انجام شود ۲۲۵ میلیون متر مکعب آب استحصال می شود که ۱۰۰ میلیون متر مکعب آن با کیفیت خوب قابل استفاده در بخش کشاورزی و مابقی نیز قابل استفاده در صنعت خواهد بود.  

۶۰ درصد مصرف بنزین در اختیار خودروهای سواری است
هم اکنون بخوانید

وی به دستاوردهای این پروژه اشاره کرد و گفت: افزایش تولید غلات در اراضی دیم، افزایش درآمد خالص کشاورزان، افزایش شاخص بهره وری آبیاری، احیا و نجات تالاب گاومیشان با انتقال بخشی از زه آب به تالاب، افزایش حاصلخیزی خاک و کاهش فرسایش پذیری خاک به منظور جلوگیری از بروز گرد و غبار از دستاوردهای این پروژه است.

این مقام مسوول در وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: اخیرا قانون جامع آب  در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است. ما نیز نظرات خود را به صورت مکتوب به وزارت نیرو اعلام کردیم و معتقدیم که باید حکمرانی آب دست مردم باشد ولی این موضوع در قانون ضعیف دیده شده است و به همین دلیل این قانون میان صاحبنظران و ذی نفعان به بحث گذاشته شده است.

اکبری همچنین به پروژه غرب و شمال غرب کشور نیز اشاره کرد و گفت: ۱۰۲ هزار هکتار از پروژه اراضی غرب و شمال غرب کشور افتتاح شده است و قول داده ایم تا کشت بهاره مشروط به تامین منابع مالی بخش دیگری از این پروژه را افتتاح کنیم.  

وی همچنین به پروژه های مشترک وزارت جهاد کشاورزی با فائو اشاره کرد و گفت: چندین پروژه مشترک با سازمان فائو داریم که یکی از این پروژه ها مدیریت پایدار خاک است و فائو نیز ۳۹۰ هزار دلار به ایران در خصوص این پروژه کمک بلاعوض کرده است.  

 اکبری با بیان اینکه افتتاح پروژه های آبیاری منجر به افزایش راندمان آبیاری در کشور شده است گفت: راندمان آبیاری از ۳۹ به ۴۵ درصد رسیده است و همچنین بهره وری آب از ۹۲۰ گرم به ۱۴۵۰ گرم رسیده است.  

بدهی قبوض انرژی شهروندان انگلیسی به بالاترین حد رسید
هم اکنون بخوانید

وی در پایان با بیان اینکه اعتبارات بخش آب در قانون بودجه ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است، گفت: کشور خشک و نیمه خشکی هستیم و بیش از ۱۰ سال تجربه خشکسالی در کشور داشتیم. ۹۰ درصد تولیدات ما به کشت آبی گره خورده است و مسئله تولید و ارتقای بهره‌وری آب موضوع مهمی برای کشور است. همچنین امسال نیز با خشکسالی مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

دکمه بازگشت به بالا