زارعی: موضع عراق در برابر اقدام آمریکا ضعیف بود/ غربی‌ها عراق را راحت نمی‌گذارند

سعدالله زارعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حملات آمریکا به مواضع حشد الشعبی در مرز عراق و سوریه و سفر فواد حسین وزیر خارجه عراق به ایران اظهار کرد: درباره آنچه که در این صحنه منطقه به ویژه اقدام روز جمعه آمریکا علیه یکی از مقرهای حشد الشعبی در خاک سوریه انجام شد می توان گفت که این اقدامات بر اساس سیاست آمریکا در منطقه که سیاست خطی است انجام می شود و البته مقداری نوسان هم پیدا می کند، اما بیشتر از آنکه تحت تاثیر روی کار آمدن فردی از حزب دموکرات یا جمهوری خواه باشد ناشی از تحولات و شرایط منطقه است.

وی ادامه داد: در اقدام روز جمعه پنتاگون علیه مقر حشد الشعبی شاهد تکرار سیاست ترامپ در حمله ای هستیم که سال گذشته در اوایل دی ماه سال ۱۳۹۸ در منطقه ای در عراق در مرز سوریه انجام داد. از این رو باید گفت سیاست آمریکا درباره منطقه ما سیاست خطی است که در حال حاضر با نوسان کمی همراه است.

این کارشناس مسایل منطقه تصریح کرد: آمریکا در اقدام روز جمعه با احتیاط برخورد کرد و تلاش کرد که حمله پرخسارت و با تلفات زیاد نباشد و در حکم یک هشدار و اقدامی برای حفظ پرستیژ باشد وگرنه اگر بنا بود بدون هراس از تعداد شهدا دست به اقدام بزنند با مقداری جا به جایی تعداد شهدا را به چند ده نفر می رسانند، اما این کار را نکردند و فقط یک نفر شهید و چهار نفر مجروح شدند و دامنه این اقدام را محدود کردند. این نشان می دهد ملاحظاتی دارند که هرگونه اقدام شدیدی به واکنش تشدید شده طرف مقابل بینجامد.

سخنرانی ظریف در نشست مجازی "روز بین المللی امحای کامل تسلیحات هسته‌ای"
هم اکنون بخوانید

زارعی ادامه داد: در اینجا یک سوال است که این اقدام در چارچوب چه سیاستی قابل فهم است؟ یگان آمریکایی از داخل خاک عراق استفاده کرد و حمله موشکی به نقطه ای علیه عراق و مدافعان امنیت عراق انجام دادند و حاکمیت ملی دو کشور عراق و سوریه را نقض کردند و شهروندان کشور میزبان مورد حمله قرار گرفتند. انتظار می رفت دولت عراق با توجه به این مساله واکنش تندی نشان دهد اما متاسفانه دولت عراق به دلیل ضعف هایی که دارد به جای واکنش به این مساله بسنده کرد که اطلاعاتی به نیروهای آمریکایی ارایه نکرده بوده و از این رو موضع ضعیفی داشتند.

وی تصریح کرد: سفر وزیر خارجه عراق به ایران بیش از آن که بر مبنای یک رایزنی و چاره جویی برای این نحوه تجاوزها از سوی آمریکا باشد در جهت توجیه اقدامات آمریکاست و این سفر را به مثابه سفر وزیر خارجه آمریکا به ایران برای توجیه اقدام زشت آمریکا علیه شهروندان و مدافعان عراقی انجام دادند اما این کنش برای یک دولت مایه شرمساری است.

این کارشناس مسایل منطقه درباره واکنش های احتمالی ایران به این حملات اظهار کرد: با توجه به دامنه محدود حملات آمریکا نیاز به واکنش ایران نیست، اما همان طور که در بیانیه کتائب حزب الله که تیپ ۴۶ حشد الشعبی است آمده که انتقام خون شهید را می گیریم، آمریکا با هر تیر محیط را برای نیروهای نظامی خود ناامن تر می کند، چون برخلاف نیروهای آمریکایی دست نیروهای مدافع عراق برای واکنش در این فضا بسیار باز است. به نظر آمریکا دست به اقدام احمقانه ای با این حملات زده است.

تسهیلات روستایی برای مهاجرت نکردن است نه کسانی که برای منافع شخصی وارد روستا می‌شوند
هم اکنون بخوانید

وی در پاسخ به این که آیا اقدامات اخیر آمریکا در حمله به مواضعی در عراق و سوریه را باید سیاست بلندمدت آمریکا در دوره بایدن دانست؟ گفت: هم باید در یک اعتماد نو به نقل از برنامه بلند مدت آن را دید، هم باید در قالب یک حادثه. آمریکا به طور رسمی اعلام کرد که نیروهایش را در عراق نگه می دارد و بنا ندارد که کاهش دهد یا به صفر برساند و از سویی ناتو نیروهایش را هشت برابر افزایش داده است یعنی از ۵۰۰ نفر به ۴ هزار نفر می خواهند افزایش دهند و این نشان می دهد غربی ها عراق را راحت نمی گذارند. آنها می خواهند نفوذ خود را حفظ کنند، از این رو آمریکا برای ایجاد امنیت برای نیروهایشان تلاش می کند. از سویی حمله به پایگاهی در اربیل که دومین اقدام علیه پایگاه اربیل بود باعث تضعیف موقعیت آمریکا شده است پس معتقدم آمریکایی ها به یک عملیات نمایشی برای تقویت پرستیژ احتیاج داشتند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − یک =

دکمه بازگشت به بالا