وبینار «امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و جهاد مردم مسلمان افغانستان» برگزار می‌شود


وبینار «امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و جهاد مردم مسلمان افغانستان» برگزار می‌شود

مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان
وبینار «امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و جهاد مردم مسلمان افغانستان» را برگزار می کند.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، متن بیانیه مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان به این شرح است:

در آستانه چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) قرار داریم، اما آن چه مشخص است، این حرکت انقلابی امام خمینی(ره) تنها در ایران محصور و محدود نماند، بلکه حرکت او به الگویی برای حرکت های انقلابی و مجاهدانه در سایر کشورهای اسلامی از جمله افغانستان مبدل شد.

همزمان با اوج مبارزات انقلابی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۷، افغانستان شاهد یک کودتای کمونیستی در ۷ ثور/اردیبهشت این سال بود. به هر مقدار که ایران به پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می شد، به دلیل رویکردهای ضد باورها و ارزش های دینی مردم افغانستان توسط حکام احزاب خلق و پرچم، نارضایتی های مردمی در کشور ما نیز به خصوص در میان علما و روحانیون و همچنین دانشجویان مسلمان بالا می گرفت و نکته بارز و برجسته این که پیشتاز این قیام ها علما و رهبران جامعه افغانستان بود که درک و شناخت نزدیکی نیز از امام خمینی(ره) و مبارزات او داشتند.

چهار روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در ایران در ۲۲ دلو/ بهمن ۱۳۵۷، مردم ولسوالی دره صوف ولایت سمنگان در ۲۶ دلو قیام خود علیه حاکمیت حزب دمکراتیک خلق را آغاز کردند و با دادن قربانیان زیادی، کنترل این ولسوالی را به دست گرفتند. این قیام سرآغاز قیام های مردم افغانستان علیه حاکمیت کمونیستی و تجاوز ارتش سرخ شوروی به کشور به حساب می آید.

حدود یک ماه پس از این قیام، در ۲۴ حوت/ اسفند ۱۳۵۷ نیز، قیام خونین مردم ولایت هرات در همسایگی جمهوری اسلامی ایران علیه حاکمیت کمونیستی رقم خورد.

یک سال پس از آن، در ۶ جدی/دی ۱۳۵۸ ارتش سرخ شوروی در تجاوزی آشکار وارد افغانستان شد و قیام های مردمی علیه حاکمیت کمونیستی شدت گرفت. در ۳ حوت/ اسفند ۱۳۵۸ شاهد قیام گسترده مردم کابل علیه حاکمیت کمونیستی و تجاوز شوروی به افغانستان بودیم.

در ادامه این مبارزات، امام خمینی(ره) به عنوان یک الگو و پرچم دار مبارزات اسلامی در لایه های مختلف مردمی در افغانستان جا باز کرد. عکس امام و کتاب ها و خط مشی مبارزاتی او و همراهانش چون آیت الله مطهری در خانه به خانه و سنگر به سنگر جهاد مردم افغانستان دست به دست می شد، تا جایی که حاکمیت کوردل و سفاک کمونیستی، دسته بزرگی از از مردم افغانستان را به جرم پیروی از اندیشه امام خمینی(ره) تحت نام«خمینیست» بودن دستگیر، زندانی و به صورت گروهی اعدام کرد. افشای اسامی ۵ هزار زندانی به شهادت رسیده توسط خدمات امنیت دولتی کمونیستها”خاد”در سال ۱۳۹۲ شمسی گواه محکمی بر این مسأله است.

ادامه جلسات فوق العاده هیات دولت برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور
هم اکنون بخوانید

در ادامه جهاد افغانستان، نقش و جایگاه امام خمینی(ره) چنان در بین مردم افغانستان نهادینه شد که پس از ارتحال ایشان، حاکمیت کمونیستی مجبور شد در کابل سه روز عزای عمومی اعلام کند و سیل عظیمی از مردم و پیروان امام خمینی(ره) به سوی سفارت ایران سرازیر شدند.

امام خمینی(ره) در طول دوران قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران، هیچ گاه نسبت به مسأله افغانستان غافل نبوده، بلکه مسأله افغانستان همواره برای ایشان اولویت داشته است. نوع برخورد و سخنان امام خمینی(ره) با فرستادگان اتحاد جماهیر شوروی، به خصوص نامه تاریخی ایشان به میخاییل گورباچف، آخرین رییس جمهوری این اتحاد، سند غیرقابل انکارِ توجه ایشان به مسأله افغانستان و حمایت از جهاد مقدس مردم ما دارد.

حال همزمان با فرا رسیدن چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در جمهوری اسلامی ایران، مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان نیاز دیده تا زمینه واکاوی نقش امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایشان به خصوص در مسأله افغانستان و جهاد و مقاومت در کشور را در یک وبینار فراهم آورد.

این نشست  روز شنبه ۱۸ دلو/ بهمن ​از ساعت ۱۵ به وقت کابل و ۱۴ به وقت تهران  به صورت زنده از طریق لینک های https://www.facebook.com/avapress1/live/ و https://www.aparat.com/SoleimaniAfghanistan/live

در فیس بوک و آپارات پخش خواهد شد.

 شخصیت های حاضر در این وبینار:

۱ـ حجت السلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری، رییس مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان

۲ـ دکتر اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی جمهوری اسلامی ایران

۳ـ آیت الله فاضل گلپایگانی، عض شورای خبرگان رهبری جمهوری اسلامی ایران

۴ـ حجت الاسلام والمسلمین رضوانی بامیانی، رییس کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان

واکنش ایران به تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
هم اکنون بخوانید

۵ـ دکتر مهی الدین مهدی، عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان

۶ـ مولوی لطف الله حق پرست، معاون شورای اخوت اسلامی ولایت کابل

۷ـ مولوی سیداحمد آخوندزاده، رئیس شورای اخوت اسلامی ولایت هرات

۸- قاری احمد علی غوردروازی، رهبر حزب الله افغانستان

۹ـ سید عبدالمجید صمیم، استاد دانشگاه و آگاه مسائل دینی از هرات

۱۰ـ حجت الاسلام والمسلمین شیخ باقر سلطانی، مسئول مدرسه علمیه شیخ سلطان ولایت بلخ

۱۱ـ مولوی عبدالرئوف توانا، منشی شورای اخوت اسلامی ولایت بلخ

۱۲ـ محمد سرور رجایی، پژوهشگر شناخته شده افغانستانی و نویسنده کتاب در آغوش قلب ها؛ اشعار و خاطرات مردم افغانستان درباره امام خمینی(ره)

۱۳ـ دکتر علی واحدی، فعال فرهنگی اجتماعی مهاجر در ایران

هستند.

۱- نگاه و رویکرد امام خمینی(ره) در مورد افغانستان و به خصوص اشغال کشور توسط اتحاد جماهیر شوروی.

۲- امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی؛ رویکردی محصور در ایران یا فراسرزمینی/ مبارزین افغانستانی دوشادوش امام خمینی(ره).

۳- زمینه ها و ریشه های تأثیرپذیری علما و مجاهدین افغانستانی از امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران/ جایگاه امام خمینی(ره) در بین علمای شیعه افغانستانی.

۴- جایگاه امام خمینی(ره) در بین مردم و مجاهدین افغانستانی.

 ۵- جایگاه امام خمینی(ره) در بین مردم و مجاهدین افغانستانی، به خصوص شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور و استاد برهان الدین ربانی، رهبر فقید حزب جمعیت اسلامی افغانستان و شهید صلح.

۶- دیدگاه علمای اهل سنت افغانستان در مورد امام خمینی(ره) و جایگاه این امام در بین آن ها.

۷- مقایسه و ارزیابی مسیر انقلاب اسلامی در ایران و جهاد اسلامی در افغانستان؛ چرا انقلاب اسلامی در ایرا ن به ثمر نشست، اما جهاد در افغانستان به بیراهه رفت؟!

۸- امام خمینی(ره)؛ محور وحدت و اخوت اسلامی در جهان اسلام و افغانستان.

۹- امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی از ایران تا افغانستان/ چرا امام خمینی(ره) به الگوی مبارزه و جهاد برای مردم و مجاهدین کشور تبدیل شد؟

۱۰- تأثیرگذاری اندیشه امام خمینی(ره) در شرایط کنونی؛ همچنان کارساز یا تاریخ گذشته/ راه عمل به اندیشه امام خمینی(ره)، ورود به حوزه اطاعت از امام خامنه ای(حفظه الله)، زمینه ها و راهکارها.

۱۱- ۲۰ سال سایه حضور غرب در افغانستان و وضعیت پیروان امام خمینی(ره)؛ فعال یا منفعل، علت ها و پیامدها

محورهای مورد بحث در این وبینار هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + یک =

دکمه بازگشت به بالا