قطر: روند آشتی‌مان با کشورهای عربی را برهم نخواهیم زد

به گزارش ایسنا، لولوة الخاطر، سخنگوی وزارت خارجه قطر در مصاحبه‌ای با سایت میدان وابسته به شبکه الجزیره اعلام کرد: روابط ما با ترکیه و ایران عالی است و برای ما مایه خرسندی است که ببینیم ثبات، منطقه را فراگرفته است.

وی ادامه داد: ما کسانی که (در اشاره به ترکیه و ایران) در کنار ما در هنگام بحران کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) و محاصره قطر ایستادند، ارج می‌نهیم و این مساله برای همگان روشن است.

الخاطر بر اهمیت حفظ آشتی میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به عنوان یک گزینه استراتژیک تاکید کرد و گفت که بحران میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حتی یک نکته مثبت هم نداشت و برای همگان ضرر بود.

وی ادامه داد: بحران میان کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) گزینه ما نبود و ما آن را ترجیح نمی‌دادیم، قطر با مساله محاصره به عنوان یک اوضاع واقع شده تعامل کرد و چندین دستاورد را رقم زد. تصمیم استراتژیک ما این است که روند آشتی را از بین نبریم و آنچه را که در عرصه رسانه مطرح می‌شود، مسائل حاشیه‌ای تلقی می‌کنیم.

الخاطر درمورد پرونده‌هایی که از جانب قطر علیه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در پی بحران میان آنها اقامه شده بود، گفت: پرونده‌های دولتی که قطر در سازمان‌های بین المللی اقامه کرده بود و مرتبط با اقدامات صورت گرفته بود، بعد از رفع این اقدامات دیگر این پرونده‌ها پایه و اساس حقوقی ندارد و نتیجه طبیعی این است که این پرونده‌ها تعلیق شده و سپس ملغی می‌شود، اما اگر پرونده‌ها متعلق به افراد و اشخاص بوده است، پس دیگر شخصی است.

تاکید اردوغان بر حمایت از جمهوری آذربایجان در مساله قره‌باغ
هم اکنون بخوانید

سخنگوی وزارت خارجه قطر افزود: کمیته‌های فنی در سطح دوجانبه میان کشورهای مختلف برای بررسی هرگونه مسائل رفع نشده تاسیس خواهد شد و آنچه که مربوط به کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) و شورای همکاری است، در چارچوب مکانیزم‌های شورای همکاری بررسی می‌شود.

بعد از امضای توافق آشتی میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در پنجم ژانویه جاری، رسانه‌های عربی و غربی پیش بینی کردند که این امکان وجود دارد که این آشتی بر روابط قطر با ترکیه و ایران تاثیر بگذارد، اما وزارت خارجه ترکیه از نخستین کشورهایی بود که از آشتی میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس استقبال کرد.

با وجود امضای توافق آشتی، اما هرازگاهی در رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی درمورد ادامه اختلافات قطر با برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه امارات و بحرین مطرح می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا