یک توضیح درباره پرونده بابک زنجانی

به گزارش ایسنا، رستم قاسمی در حاشیه بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت در جمع پایگاه خبریان در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت بابک زنجانی، اظهار کرد: بارها در خصوص بابک زنجانی نظر خود را اعلام کرده ام اما باز می گویم؛ در دوره غیر از تحریم، سالها شرکت ملی نفت ایران به صورت دولتی، نفت ایران را می فروخت؛ اما با وقوع پدیده تحریم، شرایط فروش نفت برای کشور، یک شرایط عادی نبود و امروز هم شرایط فروش نفت در تحریم، عادی نیست.

وی با بیان اینکه ما زمینه هایی را درست نکرده بودیم که بخش های خصوصی قدرتمندی ایجاد شده باشند که بتوانند نفت کشور را در شرایط مختلف بفروشند، اظهار کرد: بابک زنجانی به عنوان یک خریدار در زمان تحریم ها، به شرکت ملی نفت مراجعه و از شرکت های پوششی که بر اساس مجوز شورای عالی امنیت ملی ایجاد شده بود، برای خرید نفت اقدام می کرد.

قاسمی با بیان اینکه معتبرترین سند معاملات تجاری دنیا LC است، گفت: آقای زنجانی وقتی نفت را خریداری می کند، LC را از یک بانک ایجاد شده در خارج از کشور ارائه می کند که تا آن مقطعی که وی LC را به شرکت ملی نفت می دهد، بیش از ۶۰ درصد مدیریت آن بانک متعلق به یکی از بانک های بزرگ کشور بود که اتفاقاً بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد اعتبارات وزارت نفت نیز در آن بانک بود.

وی افزود: آقای زنجانی پیش از سررسید، کل آن بانک را خریداری می کند و هم صاحب بانک و هم صاحب LC می شود.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه همزمان، آن بانک هم تحت تحریم قرار می گیرد و اتفاقاتی که در ادامه رخ می دهد و در نهایت کل اقداماتی که انجام شد این بود که وزارت نفت، ایشان را ممنوع الخروج کرد، اظهار کرد: کارشناسانی سازمان دهی شدند که اموال ایشان را شناسایی کنند و همزمان با شناسایی اموال وی، اقدامات لازم در زمینه کارهای دادگاهی صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: درواقع در همان دولت دهم، ما ایشان را به دادگاه معرفی کردیم و نکته مهم اینجاست که کارهایی که می بایست در زمینه اقدامات قضایی صورت می گرفت، کاملا طبیعی است ولی مهم تر از آن بایستی برای بازگشت این پول کار می شد، پولی که وجود دارد و بایستی تلاش می شد این پول ها در کنار اقدامات قضایی، به کشور بازگردانده می شد.

قاسمی با بیان اینکه فکر می کنم ارتفاع پرونده بابک زنجانی یک متر باشد، گفت: بیش از ۲۵ دادگاه رسمی در این خصوص برگزار شد و این پرونده دست وزارت اطلاعات این دولت در هشت سال گذشته بوده و من تحقیقاً عرض می کنم که هیچ یک از کارمندان نفت در پرونده بابک زنجانی متهم نیستند.

وی با بیان اینکه به هر حال در شرایط تحریم، ریسک و مشکلاتی وجود دارد، اکنون نیز وزارت نفت برای فروش نفت تلاش می‌کند اما پشت صحنه ریسک‌هایی نیز وجود دارد که بابک زنجانی نیز یکی از همین ریسک‌ها بود، افزود: اما نکته مهم اینکه در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ که تحریم آمریکا، سازمان ملل و اروپا بودیم نزدیک به ۱۶۰ میلیارد دلار نفت فروخته شد که بالاترین فروش نفت در ۱۰۰ سال گذشته است.

وزیر سابق نفت در پاسخ به سوالی در خصوص فروش نفت گفت: همانطور که مهندس زنگنه در مجلس اعلام کردند که آقای قاسمی نه تنها ۹۰ درصد بلکه ۱۰۰ درصد در کنار وزارت نفت هست، ایشان درست فرمودند ما مدتی است که در خصوص بحث فروش نفت به وزارت نفت کمک می کنیم و بخش قابل توجهی از نفت کشور را داریم به روش هایی که وجود دارد می فروشیم.

۵۰۰ میلیون هزینه کردم و حمایت نشدم!
هم اکنون بخوانید

قاسمی درباره واردات گاز از ترکمنستان گفت: در دوره‌ای از این کشور گاز وارد می‌کردیم و بابت آن بدهی داشتیم که باید پرداخت می‌شد. گاز ترکمنستان برای ما یک حسن داشت و آن هم اینکه از آنچه صادر می‌کردیم ارزانتر بود ضمن اینکه مزیت سوآپ را هم داشتیم اما به هر دلیل قطع شد. در آن مقطع که مشکلات بانکی برای صادرات و واردات داشتیم بنده سفری به کشور ترکمنستان داشتم و با رئیس جمهور این کشور ملاقات و مذاکره کردم که قبول کنند به جای پول، به آنها کالا بدهیم که توافق خوبی بود و ما توانستیم تعداد زیادی اتوبوس، لوله‌های نفت و محصولات شیمیایی را به جای طلب به ترکمنستان صادر کنیم.

وی با بیان اینکه این تهاتر دو مزیت داشت، اول اینکه گاز به کشور وارد می‌شد ثانیاً توانستیم تولیدات کشور را بفروشیم و پول تولیدکنندگان را نیز شرکت گاز پرداخت می‌کرد، گفت: اتفاق دیگر اینکه از بعضی فروشندگان نفت طلا می‌گرفتیم و به جای بدهی به ترکمنستان تحویل می‌دادیم.

وی درباره مقاصد صادرات نفت در شرایط حاضر گفت: دلیلی ندارد محل فروش را اعلام کنم اما به دلیل ارتباطی که با برخی کشورها داشتیم به همان کشورها صادرات نفت داریم که رقم خوبی است و با اسناد و مدارک، اطلاعات آن در شرکت ملی نفت وجود دارد.

وزیر سابق نفت در پاسخ به سوالی در خصوص روند توسعه پارس جنوبی گفت: بالاترین توسعه در صنعت نفت کشور در سالهای ۱۳۹۰و ۱۳۹۱ بوده که این موضوع را آقای مهندس زنگنه نیز تأیید می کنند؛ در سال ۱۳۹۰ فقط در شرکت ملی نفت ۲۰ میلیارد دلار و در سال ۱۳۹۱ در این شرکت ۲۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری کردیم که این ارقام به جز سرمایه گذاری های انجام شده در شرکت ملی گاز، شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود.

قاسمی با بیان اینکه در توسعه پارس جنوبی، معمولا ۴ یا ۶ فاز همزمان جهت توسعه شروع می شد؛ در دولت دهم ۱۷ فاز پارس جنوبی را با هم در دستور کار داشتیم که در تاریخ صنعت نفت کشور بی سابقه است؛ همان زمان هم خیلی ها به ما ایراد می گرفتند که شما ۱۷ فاز را با هم شروع کرده اید و منابع مالی آن کجاست و چگونه می توانید این ابرپروژه را تمام کنید؛ گفت: هم منابع آن پیش بینی شده بود و امروز شاهد هستیم که جز فاز ۱۴ بقیه فارهای پارس جنوبی تقریبا تکمیل شده است و فاز ۱۴ نیز در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تکمیل می شود.

وی با بیان اینکه جسارت شروع ۱۷ فاز پارس جنوبی در دولت دهم اقدام بزرگی بود که در تاریخ صنعت نفت کشور اتفاق افتاده و اگر شروع نشده بود امروز شاهد تکمیل این فازها نبودیم، ادامه داد: کمترین میزان پیشرفت بین فازهای پارس جنوبی که تحویل دولت یازدهم دادیم، مربوط به فاز ۱۴ پارس جنوبی بود که امروز نیز هنوز این فاز تکمیل نشده، ۵۲ درصد پیشرفت بود و فازهایی داشتیم که بالای ۶۰ یا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وزیر سابق نفت در خصوص توسعه پالایشگاه ها اظهار کرد: قبل از اینکه بنده به عنوان وزیر وارد دولت شوم، عمده طرح های پالایشگاهی شروع شده بود ولی به کندی پیش می رفت، ما که با تحریم ها و به خصوص مشکلات بنزین مواجه شدیم، تقریبا همه طرح های توسعه ای پالایشگاه های کشور را به دلیل نیاز، به سرعت اجرایی کردیم و شاهد توسعه کمی و کیفی صنعت پالایشگاهی کشور بودیم.

سکه از ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گذشت
هم اکنون بخوانید

قاسمی در پاسخ به اینکه با توجه به شرایط حال حاضر و چشم انداز سال آینده، به نظر شما مقدار فروش نفت در سال اینده چقدر خواهد بود؟، گفت: اگر تحریم ها برداشت شود می توانیم روزانه تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به راحتی صادر کنیم اما اگر تحریم ها ادامه داشته باشد باید رقم پیشنهادی دولت در لایحه بودجه برای صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه ای، تعدیل شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اعتماد نو به نقل از برنامه احتمالی اش برای کاندیداتوری ریاست جمهوری در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: هنوز زود است در مورد انتخابات صحبت کنیم.

وزیر سابق نفت گفت: می‌توانستیم با اجرای به موقع و کامل خط لوله صادراتی گاز به پاکستان، پروژه خط لوله صلح را اجرایی کنیم و به بازار چندمیلیارد نفری شرق آسیا دست یابیم؛ که این قرارداد اجرایی و عملیاتی نشد.

قاسمی با بیان اینکه ایران اولین دارنده ذخایر گازی جهان است و سهم کمتر از دودرصدی کشورمان از تجارت جهانی گاز برازنده ایران نیست، گفت: اگر فازهای پارس جنوبی و دیگر پروژه‌های تولید گاز کشور، به‌موقع و طبق اعتماد نو به نقل از برنامه تکمیل می‌شد امروز به‌جای یک‌میلیارد مترمکعب تولید روزانه گاز، ۱.۳ میلیارد مترمکعب تولید داشتیم.

وی با بیان اینکه رسیدن به تولید یک‌میلیارد مترمکعبی در روز نیز دستاورد بزرگی است، گفت: باید بخش مصرف، مدیریت شود و این‌که این میزان عظیم گاز تولید کنیم و بیشتر آن به بخش مصرف داخلی غیرمولد برسد، روال درستی نیست.

وی با بیان اینکه پس اول باید به مدیریت و بهینه‌سازی مصرف گاز به‌خصوص در بخش خانگی بپردازیم و در وهله دوم باید بهره‌وری را در بخش تولید و همچنین بخش‌های مختلف مصرفی از خانگی، تجاری، نیروگاهی و صنایع افزایش دهیم، اظهار کرد: سومین اقدام مهم در زمینه گاز بازکردن مبادی جدید صادراتی است ما قراردادهایی در زمینه صادرات گاز داشتیم که اگر اجرایی می‌شد امروز روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب صادرات گاز داشتیم.

وزیر سابق نفت ادامه داد: قرارداد مهمی با پاکستان داشتیم و در سال ۱۳۹۲ کلنگ آن را در نقطه صفر مرزی زده بودیم و در این مراسم کلنگ‌زنی، نمایندگانی از تمامی ۱۵ کشور همسایه ایران دعوت شده بودند و آغاز پروژه مهم صادرات گاز به پاکستان با حضور مقامات ارشد و مهم این کشور صورت گرفت.

قاسمی با بیان اینکه می‌توانستیم با اجرای به موقع و کامل خط لوله صادراتی گاز به پاکستان، پروژه خط لوله صلح را اجرایی کنیم و به بازار چندمیلیارد نفری شرق آسیا دست یابیم؛ که این قرارداد اجرایی و عملیاتی نشد، گفت: فرصت بسیار خوبی را برای صادرات گاز به پاکستان و بعد از آن به هند از دست دادیم.

وی ادامه داد: در دیداری که شخصاً با وزیر نفت هند داشتم و در مورد صادرات گاز به هند مذاکره کردیم، این مقام مسئول هندی اعلام کرد که شما گاز را به پاکستان برسانید و بعد ما زمینه‌های رسیدن گاز ایران به هند را فراهم می‌کنیم. اجرای خط لوله صلح به‌منظور صادرات روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا