گرفتن استعلام برای تماشاگران جشنواره تئاتر فجر

ظرفیت اندک سالن‌های نمایشی از یک طرف و شمار زیادی از تماشاگران که شامل گروه‌های مختلفی همچون هنرمندان، مهمانان خارجی، گروه‌هایی از شهرهای دیگر، اهالی رسانه، دانشجویان و تماشاگرانی که بلیت خریده بودند، کار را برای ستاد برگزاری این جشنواره و بویژه روابط عمومی آن دشوار می‌کرد.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبریانی که در سال‌های دورتر پیگیر اخبار جشنواره تئاتر فجر بودند، صف‌های طویلی را که پشت در سالن‌های تئاتر بسته می‌شد، به یاد دارند. آنها این را هم به خاطر دارند همین که به زمان برگزاری جشنواره تئاتر فجر نزدیک می‌شدیم، نگهان سر و کله خیل عظیمی از پایگاه خبریان که در طول سال هرگز در سالن‌های تئاتر دیده نمی‌شدند، به سمت روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی روان می‌شد.

 در آن دوره‌ها همیشه تلاش بر این بود تا ردیفی ویژه خبرنگراران تعریف شود. این اتفاق معمولا رخ می‌داد هرچند گاهی آن ردیف ویژه، پاسخگوی همه پایگاه خبریان حاضر نبود و گاهی هم افرادی غیر از اهالی رسانه بر صندلی‌های آن جا خوش می‌کردند.

با این همه در سال‌های اخیر به دلیل کم‌فروغ شدن جشنواره تئاتر فجر، حضور اهالی رسانه در این رویداد، دیگر یک مشکل بزرگ نیست . غایب بودن بسیاری از هنرمندان شناخته شده تئاتر در این جشنواره، پر شمار بودن نمایش‌های بخش مرور و اجرای نمایش‌های ضعیف در بخش بین‌الملل، از مهم‌ترین دلایل اقبال اندک پایگاه خبریان برای حضور در این جشنواره است. این کم رغبتی زمانی بیشتر می‌شود که جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر همزمان باهم برگزار شوند؛ وضعیتی که سال گذشته وجود داشت و امسال نیز تکرار شده است.  

گزارشی از اجرای گروه کر دولتی ارمنستان در تهران
هم اکنون بخوانید

اما مهم‌ترین ویژگی جشنواره امسال علاوه بر همه موارد یاد شده، وجود مهمان ناخوانده‌ای به نام کروناست. هرچند تعطیلات مداوم تئاتر در یک سال گذشته، دلتنگی و اشتیاقی را برای حضور در سالن‌های نمایش ایجاد کرده ولی از سوی دیگر اعتمادسازی و جذب دوباره تماشاگر گریزپا به سالن تئاتر، خود مساله‌ای مهم است. از این نظر، حضور پایگاه خبریان در جشنواره تئاتر فجر بار دیگر به یک دغدغه تبدیل شده است. هرچند جنس این دغدغه کاملا با سال‌های پیش تفاوت دارد.

در شرایطی که سالن‌های تئاتر از امروز، ۲۹ دی ماه بار دیگر فعالیت خود را از سر می‌گیرند، برگزارکنندگان جشنواره سی و نهم تئاتر فجر نیز اعلام کرده‌اند که برای حضور پایگاه خبریان در این رویداد، راه حل‌هایی اندیشده‌اند. در خبری که از سوی روابط عمومی این جشنواره منتشر شده، آمده است که با ارائه سازوکاری براساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی، مرحله ثبت نام اهالی رسانه برای تماشای آثار سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از روز سه شنبه ۳۰ دی(فردا) آغاز می‌شود و تا روز جمعه ۳ بهمن ماه ادامه دارد. 

روابط‌عمومی این جشنواره، با توضیح نکاتی درباره حضور اهالی رسانه در این رویداد، عنوان کرده است که شرایط امسال به گونه‌ای است که ستاد جشنواره نمی‌تواند همانند سال‌های گذشته اصراری بر حضور پایگاه خبریان در سالن‌های جشنواره داشته باشد. به همین جهت و به منظور تماشای آثار جشنواره امسال کدی در اختیار آنان قرار خواهد گرفت که با آن می‌توانند آثار جشنواره را از بستر فضای مجازی و در پلتفرمی که معرفی خواهد شد، تماشا کنند اما برای بهره‌مندی از ظرفیت ۵۰ درصدی صندلی‌ها لازم است که نسبت به ثبت‌نام در این فضا برای دریافت بلیت اقدام کنند.

آغاز مجدد کاوش در نیپور با مدیریت باستان‌شناس ایرانی
هم اکنون بخوانید

امسال برای حضور پایگاه خبریان، کارتی صادر خواهد شد که معرف آنان خواهد بود و برای حضور در فضاهای عمومی تالارها تعریف شده است اما تماشای نمایش‌ها به صورت حضوری صرفا از طریق ارائه بلیت الکترونیکی اتفاق خواهد افتاد که از طریق کد دیگری به جز کدی که در بند یک توضیح داده شد، قابل دسترسی است.

در ادامه این توضیحاتی، خطاب به پایگاه خبریان آمده است: یکی از الزامات وزارت بهداشت جهت بازگشایی تماشاخانه‌ها و بهره‌مندی از ظرفیت ۵۰ درصدی ارائه کد ملی افرادی است که متقاضی حضور در تالارها می‌شوند همانند نظام خرید بلیت هواپیما و قطار با استفاده از کد ملی، از سیستم آزمایشگاهی و بیمارستانی کشور در مورد مبتلایان و گذشتن ۱۴ روز از زمان تست مثبت کرونا استعلام گرفته می‌شود.

دو بخش آپلود «معرفی نامه رسانه» و «نمونه کارهای مرتبط با حوزه تئاتر یا جشنواره تئاتر فجر» برای پایگاه خبریان محترم خبرگزاری‌های رسمی و رسانه‌هایی که صفحه سینما و تئاتر مستقل دارند، الزامی ندارد.

اهالی رسانه و نمایندگان خبری آن‌ها می‌توانند از روز سه شنبه ۳۰ دی تا جمعه ۳ بهمن با مراجعه به سایت https://fitf.theater.ir/fa/form_data/add/form_id=162 نسبت به تکمیل فرم ثبت نام و وارد کردن اطلاعات خود اقدام کنند.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه ۱۱ تا ۲۰ بهمن ۹۹ برگزار می‌شود.

انتهای پیام 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − دو =

دکمه بازگشت به بالا