چالش بر سر قدرت، حقوق بشر سازمان ملل را بی رئیس گذاشت

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ریاست دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل به صورت سالانه بین مناطق می‌چرخد و کاندیدای مورد نظر به اتفاق نظر همه می‌رسد.

اما امسال، عدم تایید کاندیدای مورد نظر از فیجی به بن بستی برای شورای حقوق بشر سازمان ملل بدل شده و به نظر می‌رسد که این شورا به عنوان تنها نهاد جهانی بین دولت‌ها که هدفش ترغیب و حفاظت از حقوق بشر در سراسر جهان است،‌ باید کار خود را در روزهای آتی بدون رهبر در ژنو آغاز کند که این نخستین بار در طول تاریخ ۱۵ ساله این نهاد به شمار می‌رود.

با وجود آنکه تصمیمات این شورا از نظر حقوقی الزام آور نیستند، اما قدرت و نفوذ سیاسی دارند و می‌توانند برای نقض حقوق بشر خواستار پیگیری شوند.

مارک لیمون، از اندیشکده گروه حقوقی یونیورسال گفت: این بن بست رهبری در شورای حقوق بشر سازمان ملل در حالی اتفاق افتاده که قدرت‌های جهان به دنبال پیشگیری و مقابله با نفوذ آتی آمریکا هستند که احتمالا با روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب این کشور به دنبال پیوستن مجدد به این شوراست.

وی ادامه داد: نه چین و نه روسیه نمی‌خواهند یک کشور دوستدار حقوق بشر ریاست یکساله شورای حقوق بشر را بگیرد.

روسیه، چین و عربستان مخالف کاندیداتوری “نضهت شمیم خان”، از فیجی هستند یا شاید منتظرند از کاندیداهای لحظه آخری برای این پست حمایت کنند؛ این کاندیدا از حامیان سرسخت حقوق بشر است.

فیل لینچ، مدیر سرویس بین‌المللی حقوق بشر با اشاره به سوابق فیجی و حمایت این کاندیدا از تحقیقات درباره سوءاستفاده‌ها در بلاروس و یمن در سال گذشته میلادی گفت: متوجه شدیم که عربستان، چین و روسیه همگی حامی کاندیداتوری شخصی از بحرین و مخالف کاندیداتوری این فرد از فیجی هستند.

سازمان ملل: مذاکرات پیرامون آتش‌بس در لیبی در مسیر درست است
هم اکنون بخوانید

یکی از دیپلمات‌های چینی گفته که خوشحال می‌شود شخصی دیگری کاندیدا شود.

ریچارد گوآن، از گروه بین‌المللی بحران نیز گفت: این چالش و بهم ریختگی به صورت بالقوه صداهایی را تقویت می‌کند که معتقدند شورای حقوق بشر سازمان ملل غیردموکراتیک و ناکارآمد است و آمریکا نباید بار دیگر خودش را دخیل کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یازده =

دکمه بازگشت به بالا