پیوستن مدرسان دانشگاه معتبر استانبول به اعتراضات ضد اردوغان

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، صدها دانشجو و ده ها تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه بغازیچی میگویند که انتصاب “ملیح بولو” به ریاست این دانشگاه برتر ترکیه “غیر دموکراتیک” است. چنین اعتراضاتی به ویژه از زمان کودتای ناکام ۲۰۱۶ در ترکیه بی سابقه بوده است.

دانشجویان روز دوشنبه در ورودی این دانشگاه با پلیس درگیر شدند و افسران از گاز اشک آور برای متفرق کردن جمعیت معترضان استفاده کردند. دفتر فرماندار استانبول اعلام کرد، پلیس ترکیه امروز سه شنبه به ۲۴ خانه حمله ور شده و ۱۷ تن از جمله دو دانشجوی دانشگاه بغازیچی را بازداشت کرده است.  

اعضای هیئت علمی دانشگاه بغازیچی عصر امروز سه شنبه همزمان با ادای سوگند ملیح بولو در محوطه این دانشگاه تجمع و پشت خودشان را به ساختمان ریاست کردند.

آنها در بیانیه ای گفتند، بولو از زمان کودتای نظامی ۱۹۸۰ اولین رئیسی است که از خارج از این دانشگاه منصوب میشود و این بخشی از رفتارهای ضد دموکراتیک از ۲۰۱۶ است. پس از کودتای ناکام ۲۰۱۶ دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سرکوب گسترده ای را آغاز کرد.

رئیس تازه منصوب دانشگاه بغازیچی در مصاحبه با هابر ترک گفت قصد استعفا ندارد زیرا انتصاب او “مطابق با استانداردهای جهانی” است و اینکه پلیس جلوی ورود غیردانشجویان به محوطه دانشگاه را گرفته است. او گفت: دانشجویان بغازیچی هر کجا و هر طور که بخواهند میتوانند اعتراض کنند.

رئیس جدید دانشگاه بغازیچی استانبول همچنین گفت حدود دو دهه پیش که حزب حاکم آک پارتی اردوغان تشکیل شد، به آن پیوست و بعدا برای انتخابات پارلمانی نامزد شد.

ترکیه کشتی روسی را توقیف نکرده است
هم اکنون بخوانید

امروز چند صد افسر پلیس و چندین ماشین آب پاش در این دانشگاه مستقر شدند. بیش از صدها دانشجو با تجمع در محوطه دانشگاه برای دومین روز شعار دادند “ملیح بولو رئیس ما نیست” و “دانشجویان و مدرسان متحد هستند.”

این اعتراضات با انتقاد معاون وزیر کشور ترکیه همراه شد. او با بیان اینکه برخی از بازداشتی ها به یک “سازمان چپگرای ممنوعه” مرتبط هستند، گفت: ما نمیتوانیم بپذیریم و ساکت بمانیم که پلیس ما “قاتلان” نامیده میشوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا