آغاز برداشت اورانیوم ۲۰ درصد در فردو


آغاز برداشت اورانیوم ۲۰ درصد در فردو

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: فرآیند تولید اورانیوم ۲۰ درصد بیش از ۲۴ ساعت طول می‌کشید اما با فناوری‌های جدید این مدت به دوازده ساعت کاهش یافته است.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، بهروز کمالوندی افزود: فرآیند تولید اورانیوم ۲۰ درصد بیش از ۲۴ ساعت طول می‌کشید اما با فناوری‌های جدید این مدت به دوازده ساعت کاهش یافته و اکنون اورانیوم ۲۰درصد در حال برداشت است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه برداشت اورانیوم ۲۰ درصد غنی سازی شده از دو آبشار تخصیص یافته آغاز شد افزود: آغاز خوبی برای غنی سازی ۲۰ درصد داشتیم و یک ساعت پیش به من اطلاع دادند به سطح پایداری رسیده ایم و اکنون در حال برداشت هستیم.

وی گفت: به طور معمول این کار ۲۴ ساعت زمان می برد اما با تمهیدات و روش های خوبی که به کار بردیم استخراج اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده از سانتریفیوژها در ۱۲ ساعت اجرایی شد.

کمالوندی با بیان اینکه این کار در جهت اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و دفاع از حقوق ملت ایران است افزود: ۵ ماده از این قانون مربوط به موضوعات فنی و در ارتباط با سازمان انرژی اتمی است.

وی گفت: البته این ظرفیت، جدید نیست و در سال ۸۹ نیز پس از اینکه به ما سوخت ۲۰ درصد ندادند سازمان انرژی اتمی این سوخت را تولید کرد.

کمالوندی افزود: اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده بیشتر برای سوخت رآکتور تحقیقاتی و تولید رادیوداروها استفاده می شود البته ۱ میلیون بیمار در کشور اکنون از رادیودارو استفاده می کنند که از سوخت های موجود است.

کانون وکلا همواره پشتیبان حقوق فردی و شهروندی شهروندان بوده است
هم اکنون بخوانید

وی گفت: ذخایر سوخت ۲۰ درصد برای حدود ۳ تا ۴ سال مواد لازم برای تولید رادیودارو و رآکتور تحقیقاتی داریم بر اساس برجام قرار بود اگر ذخایر ۲۰ درصد تمام شود دو سال پیش از اتمام درخواست بدهیم و آنها به ما بفروشند.

کمالوندی افزود: در جهت اجرای قانون مجلس موظف هستیم حدود ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد را ذخیره کنیم و این کار آغاز شده است.

وی گفت: در یک سال و نیم اخیر دو سه اتفاق در سایت فوردو افتاده است که از جمله آنها استفاده از پسماندها و تبدیل آن به مواد سه و نیم تا چهار درصد است که در گام چهارم، آن را در فوردو فعال کردیم.

کمالوندی افزود: اکنون این ظرفیت در کشور وجود دارد که به درصدهای بالاتری از غنی سازی اورانیوم وارد شویم.

وی گفت: در ماده ۱ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها به مواد مورد نیاز بیش از ۲۰ درصد غنی شده اشاره شده است که آن را نیز بررسی می کنیم.

کمالوندی افزود: توانایی و ظرفیت کشور به گونه ای است که می تواند به آسانی همه خواسته های نمایندگان مجلس شورای اسلامی را محقق کنیم.

وی گفت: پرسشنامه و طراحی غنی سازی ۲۰ درصد به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه و آژانس آن را راستی آزمایی کرده است و این کار در دو سه روز انجام شد و امروز کار فنی را آغاز کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا