شرکت‌های نظامی خصوصی که با امنیت جهان عرب بازی می‌کنند

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی، از عراق تا لیبی، سوریه و یمن چندین شرکت نظامی خصوصی آمریکایی، روسی و اماراتی به نفع ارتش‌ها و کشورهایی فعالیت می‌کنند که برای کاهش هزینه‌ها و تلفات انسانی و ممانعت از تنش دیپلماتیک و مجازات قانونی به ویژه در زمان وقوع جنایت‌های جنگی تلاش می‌کنند؛ جنایت‌هایی که این کشورها سعی می‌کنند از زیر بار آن شانه خالی کرده و این شرکت‌ها را مسئول جنگ بدانند.

در جهان عربی چندین شرکت نظامی خصوصی وجود دارد که شعبه‌هایی در چند کشور و با اسامی مختلف دارند. این علاوه بر شرکت‌های امنیتی محلی و بین‌المللی است که تعداد آن صدها مورد برآورد شده است و فعالیت‌های آن با شرکت‌های نظامی متفاوت است.

درحالی که شرکت‌های نظامی مأموریت‌های جنگی و عضوگیری از مزدوران و حمایت از ارتش‌ها و شبه‌نظامیان مسلح را انجام می‌دهند، شرکت‌های امنیتی بر حمایت از شخصیت‌ها، تأسیسات، آموزش، مشورت‌های امنیتی، اطلاعات و جنگ سایبری متمرکز هستند و مأموریت‌های شرکت‌های نظامی با امنیتی گاهی تداخل دارد و گاهی آن را تکمیل می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه ارزش درآمدهای شرکت‌های امنیتی خصوصی را حدود ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده و مجموع سود این شرکت‌ها در جهان عربی بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، ۴۵ میلیارد دلار بوده است.

از جمله معروف‌ترین شرکت‌های نظامی که مزدوران را برای جنگ در جهان عربی به کار می‌گیرند سه مورد هستند.

بلک واتر آمریکا

این شرکت بدنام در جنایت قتل غیرنظامیان عراقی نقش دارد و چهار تن از اعضای آن به حبس ابد و ۳۰ سال حبس به دلیل قتل ۱۴ غیرنظامی عراقی از جمله دو کودک در بغداد در سال ۲۰۰۷ محکوم شدند.

اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۲۲ دسامبر چهار عضو بلک واتر را عفو کرد که موجب خشم عراقی‌ها شد. نام بلک واتر با اشغال عراق توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ و انعقاد چند قرارداد امنیتی در عراق بر سر زبان‌ها افتاد.

این شرکت در سال ۱۹۹۷ توسط ارک برنس، افسر سابق تفنگداران دریایی آمریکا(مارینز) تأسیس شد. این شرکت به مزدوران از میان بازنشستگان و نیروهای ویژه درسر تاسر جهان در ازای پول تکیه دارد و خدمات نظامی و امنیتی خود را برای دولت‌ها و اشخاص بعد از موافقت دولت آمریکا انجام می‌دهد.

درخواست نمایندگان دو حزب آمریکا از پامپئو برای کمک به لبنان
هم اکنون بخوانید

درحال حاضر بلک واتر در یمن فعالیت می‌کند. گزارشات روزنامه نیویورک تایمز حاکی از این است که موسس این شرکت قراردادهایی را با امارات و عربستان برای جنگ در یمن در کنار ائتلاف عربی امضا کرده است.

تعداد سربازانی که این شرکت در سال ۲۰۱۵ به عضویت گرفت حدود ۱۵۰۰ مزدور از کلمبیا، آفریقای جنوبی، مکزیک، پاناما، سلوادور و شیلی بود که برخی از آن‌ها در درگیری‌ها به ویژه در تعز کشته شدند.

واگنر روسیه

واگنر روسیه یکی از شرکت‌های نظامی است که بعد از افول ستاره بلک واتر در منطقه فعالیت می‌کند. فعالیت واگنر از سوریه از سال ۲۰۱۴ آغاز می‌شود. این شرکت نظارت بر دو شرکت امنیتی “صائدو داعش” و “سند” را برعهده داشت.

این شرکت آموزش عناصر دو شرکت مذکور را برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های روسیه مثل معادن فسفات و میادین نفت و گاز در بادیه سوریه و استان دیرالزور برعهده دارد.

از جمله دلایل ورود واگنر و شرکت‌های مذکور به جنگ کشته شدن حدود ۲۵۰ تن از نیروهایشان و تعدادی از نیروهای سوری در حمله آمریکا در هشتم فوریه ۲۰۱۸ است.

این شرکت‌ها یا در سوریه می‌جنگند یا نیروهایی را به لیبی برای جنگ در کنار خلیفه حفتر، فرمانده ارتش “ملی” لیبی می‌فرستند.

با توجه به آرام بودن اوضاع در سوریه طی سال‌های اخیر، واگنر بیشتر بر لیبی به ویژه در استان‌های الجفره و سرت متمرکز شده است و فعالیتش تا جنوب غرب که فرانسه آن را منطقه نفوذ تاریخی خود می‌داند، گسترش یافته است.

واگنر از ۲۰۱۸ فعالیت خود در سودان را برای استخراج طلا آغاز کرد اما آمریکا ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۰ آن را در لیست تحریم‌ها قرار داد و آن را به تلاش برای از بین بردن روند دموکراتیک در سودان متهم کرد.

بلک شیلد امارات

این شرکت امنیتی قبل از رسوایی فریب جوانان سودانی و انتقالشان به امارات برای فعالیت در گارد ویژه هنوز معروف نشده بود و در واقع این جوانان در امارات آموزش نظامی می‌دیدند و برای جنگ در کنار نیروهای حفتر به لیبی و همچنین یمن فرستاده می‌شدند.

با اینکه بلک شیلد این اتهامات را که اولین بار توسط روزنامه گاردین در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۹ فاش شد، رد کرد اما این پرونده به سرعت به یک پرونده جهانی تبدیل شد به ویژه بعد از اینکه صدها سودانی در مقابل سفارت امارات در خارطوم در ژوئیه تجمع کردند.

سرمایه‌گذاری بایدن برای بازگشت ترامپ به قدرت
هم اکنون بخوانید

همچنین عمر العبید، مشاور حقوقی قربانیان سودانی اوایل دسامبر از مقدمه‌چینی برای طرح شکایت منطقه‌ای و بین المللی علیه ۱۰ شخصیت اماراتی، سودانی و لیبیایی به اتهام تجارت انسان خبر داد.

 به گفته دیده بان حقوق بشر این شرکت اماراتی با بیش از ۲۷۰ جوان سودانی برای کار در امارات به عنوان بادیگارد قرارداد بست اما بعد از مدتی آن‌ها را فریب داد و وارد جنگ لیبی کرد. این جوانان می‌گویند بعد از اینکه به آن‌ها گفته شد مأموریتشان حفاظت از تأسیسات نفتی در منطقه هلال نفتی لیبی است وارد این کشور شدند اما طولی نکشید که خودشان را در کنار نیروهای حفتر در میدان جنگ دیدند.

در کنار شرکت‌های بلک واتر، واگنر و بلک شیلد چندین شرکت نظامی و امنیتی وجود دارد که در کشورهای عربی فعالیت می‌کنند. از جمله آن شرکت “جی فور اس” است که سال ۱۹۰۱ در دانمارک تأسیس شد و مقر اصلی آن در انگلیس است و بزرگترین ارتش خصوصی در جهان را دارد. این شرکت ۵۵۳ هزار کارمند با تابعیت‌های مختلف دارد. شعبه‌های آن در ۸۵ کشور است. ۱۴ شعبه نیز در کشورهای عربی دارد که از جمله آن ۹ شعبه در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ویژه امارات است.

این شرکت مأموریت‌هایی در زندان گوانتانامو برعهده داشت و درآمدهای سالانه آن به ۸.۸ میلیارد دلار می‌رسد اما رسوایی‌های بزرگ آن و بحران کرونا این شرکت را وارد بحران مالی کرد.

اما در اراضی اشغالی ۸۰۰۰ کارمند دارد که مسئولیت حفاظت از زندان عوفر و اداره ایست‌های بازرسی در کرانه باختری را برعهده دارند.

یوسی ملمن، پژوهشگر امنیتی اسرائیلی گفت، ۱۰ شرکت امنیتی خصوصی اسرائیلی از جمله شرکت AGT که مقر آن سوئیس است، وجود دارند که در کشورهای عربی فعالیت می‌کنند. این کشورها عبارتند از: عراق، کویت، بحرین، قطر، امارات، عمان، لبنان، اردن، عربستان و یمن.

با عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی احتمالا شرکت‌های امنیتی این رژیم همکاری بیشتری با این کشورها و در رأس آن امارات برای ارائه خدمات در زمینه گارد و امنیت سایبری ارائه کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا