ظریف: تحقق اهداف جهانی انقلاب ‌بدون ابزار دیپلماسی ممکن نیست

به گزارش ایسنا، با توجه به اهمیت مطالعات تاریخی شکل گیری سیاست خارجی و دریپلماسی ایران، کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران برای چهارمین سال متوالی توسط مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی در روز یکشنبه مورخ ۷ دی ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد. 

در تداوم موضوعات مورد توجه در سال های گذشته، مسائل مربوط به همسایگی و همجواری، بررسی تاریخ روابط خارجی ایران با کشورهای آسیایی در کانون توجه این کنفرانس قرار داشت.

این نشست با سخنرانی افتتاحیه وزیر امور خارجه و با حضور جمعی از پژوهشگران و اساتید برجسته حوزه تاریخ روابط خارجی از جمله آقای دکتر رضا شعبانی، پژوهشگر نامدار و چهره ماندگار عرصه مطالعات تاریخ، دکتر عبدالرسول خیراندیش استاد دانشگاه شیراز و دکتر منصور صفت گل استاد دانشگاه تهران و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور و پژوهشگران و اندیشمندان تاریخ روابط خارجی ایران برگزار شد.

وزیر امور خارجه در سخنرانی خود تاریخ روابط خارجی ایران را مجموعه ­ای غنی از رویدادهای تلخ و شیرینی خواند که بخشی از هویت ملی و سرزمینی و خاطره جمعی ایرانیان را شکل می­ دهد و آیینه ­ای از مجاهدت­ ها، فداکاری­ های و مقاومت ­های مردم ایران در برابر تهاجمات خارجی در طول قرون است.

وی تأکید کرد که ایران همواره یک کنشگر بوده و کیفیت این کنش­ ها متأثر از درک ایران از خود و دیگران و از فضای بین ­المللی و نیز متأثر از اهداف و ابزار سیاست خارجی در هر دوره­ای از تاریخ بوده است.

ظریف ضمن تأکید بر این مهم که تحقق اهداف جهانی انقلاب اسلامی ‌بدون به کارگیری ابزار دیپلماسی در کنار سایر ابزارها امکان­ پذیر نخواهد بود، بر مطالعه تاریخ روابط ایران و کشورهای آسیایی که همواره یک سرنوشت تاریخی را با ما تجربه کرده ­اند، تأکید کرد.

نامه رئیس جمهور به سران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه
هم اکنون بخوانید

دکتر شعبانی سخنران ویژه این کنفرانس نیز اظهار کرد: حیات کنونی ملت ما حاصل پیش آمدهایی است که از تاریخ و جغرافیای ایران و جایگاه برجسته تمدنی آن با کرامت به میراث رسیده است. مردم ایران همواره از موجودیت و هویت تاریخی سربلند خود به عنوان ایرانی دفاع کرده ­اند و ایرانیان هیچ گاه در تاریخ یک دولت متجاوز نبوده ­اند و حتی در عملیات نظامی خود به دنبال آبادانی و ترمیم خرابی ­ها بوده ­اند. تاریخ بیانگر نیات اصلاح گرایانه ایرانیان و از این رو این ملت همواره بیش از آنچه که از جوامع دیگر اخذ کرده، به تمدن جهانی هدیه کرده است.

در ادامه مباحث نیز سایر سخنرانان در دو نشست صبح و بعداز ظهر پژوهش های خود در باره موضوعاتی از جمله تاثیر گسترش زبان و ادب فارسی در مناسبات تاریخی ایران و شبه قاره هند، روابط ایران و هند در عهد صفوی و تیموری، آسیا از نام تا نقشه میراث عصر هخامنشی، سیاست ایران در مرزهای شرقی در دوره نخست جنگ های ایران و روسیه، کشاکش دو قدرت سلجوقی و بیزانس در آناتولی و شامات،  ائتلاف شرقی و پیمان سعدآباد، تاثیر جهان بینی سیاسی مورخان چین باستان بر روابط با ایران، مناسبات تیموریان فارس با دربار سلسله مینگ در چین، مناسبات سیاسی ایران و ژاپن در عصر قاجار، روابط سیاسی و نظامی ایران و ویتنام در زمان جنگ آمریکا علیه ویتنام»، نقش ایرانیان مهاجر در نهضت مشروطه، روابط آموزشی – فرهنگی ایران و افغانستان، روابط اقتصادی ایران و شوروی در مناطق شمالی ایران، روابط فرهنگی- اجتماعی ایران و ارمنستان در دهه‌های گذشته را ارائه نمودند.

جلیلی انصراف داد
هم اکنون بخوانید

این کنفرانس مجازی با سخنرانی پایانی دکتر سیدمحمد کاظم سجادپور پیرامون مفهوم یابی رابطه تاریخی تمدنی ایران با آسیا از جمله با تکیه بر عناصر پیوستگی و انقطاع شامل مولفه‌های انسانی، جغرافیایی، تاریخی و نهادی و اهمیت اولویت بخشی در رویکرد های جامعه پژوهشی مطالعات تاریخی روابط خارجی نسبت به حفظ منافع و مصالح کشور ایران از جمله ماندگاری، بقا توسعه و به شدگی مستمر خاتمه یافت.

 انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + شش =

دکمه بازگشت به بالا