به انتصاب رئیس جدید جهاد دانشگاهی هرمزگان خوشبینم/مجمع نمایندگان هرمزگان آماده تعامل است

احمد مرادی، در دیدار با هیئت‌رئیسه جهاد دانشگاهی استان هرمزگان، ضمن تبریک انتخاب دل پسند به عنوان سرپرست جدید این نهاد، اظهار کرد: به نتیجه رساندن هر کاری مستلزم شناخت است و آقای دل پسند شناخت اولیه و اساسی را نسبت به مجموعه جهاد دانشگاهی و استان هرمزگان دارد. زحمات، تعاملات مؤثر و پیگیری‌های رئیس سابق جهاد دانشگاهی نیز قابل‌تقدیر است.

وی افزود: خوشبختانه انتصاب آقای دل پسند و شروع کار در این مسئولیت می‌تواند جهشی را از جهات مختلف برای جهاد دانشگاهی داشته باشد، این نهاد مجموعه شناخته شده‌ای است و بدنه کارشناسی پژوهشی قوی و خوبی دارد.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس تصریح کرد: امیدوارم با درکی مشترک و استفاده از همه ظرفیت‌ها و مشارکت در بخش‌های مختلف شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این مجموعه باشیم. آمادگی بنده نیز کما فی السابق برای تعامل با جهاد دانشگاهی هرمزگان وجود دارد، این مجموعه هر ظرفیتی را در بنده و مجمع نمایندگان استان برای کمک احساس می‌کند می‌تواند برای پیگیری به بنده منتقل کند.

مرادی ادامه داد: بنده اکنون در حال پیگیری پروژه‌هایی در استان هستم، در حوزه بهداشت و درمان تمرکز ما بر افزایش تخت‌های بیمارستانی برای جبران کبودها و همچنین تکمیل بیمارستان ۵۳۱ تخت خوابی بندرعباس است. جلسات مستمری از سطح وزیر بهداشت تا استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برگزار شده است. این مسئله را در مجلس دنبال می‌کنیم و در سفری که آقای قالیباف به هرمزگان خواهند داشت نیز به این مسئله تأکید خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: با سازمان تأمین اجتماعی درزمینه توسعه امکانات و تجهیزات بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس صحبت کردیم، خوشبختانه این بیمارستان با مشکل کمبود تخت مواجه نیست اما نیاز به افزایش امکانات و نیروی انسانی دارد. همچنین پیگیر هستیم که تأمین اجتماعی، درمانگاه‌های تخصصی را در شهرستان‌های استان به‌خصوص بندر خمیر و حاجی‌آباد راه‌اندازی کند. همچنین پیگیر توسعه بیمارستان کودکان بندرعباس هستیم.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش‌وپرورش نیز به دنبال گسترش فضای اینترنت در استان هستیم، متأسفانه در بسیاری از روستاهای هرمزگان اینترنت وجود ندارد و مجموع بیش از ۴ هزار کلاس درس در استان باید به اینترنت مجهز شوند.

مرادی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند در حوزه اطلاع‌رسانی به افکار عمومی، مطالبه گری و همچنین به عنوان اتاق فکری که چارچوب علمی قوی دارد در کنار مجمع نمایندگان باشد، افزود: اگر دانشگاه‌ها ارتباط و تعامل خوبی داشته باشند، خروجی خوبی برای استان خواهد داشت. یکی از دلایلی که عقب‌ماندگی بیشتری نسبت به سایر استان‌ها داریم این است که هنوز به یک خرد جمعی و باور مشترک نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: تعدد صنایع، ظرفیت بالای تولید، درآمدزایی و ارزآوری و سرآمد بودن در پالایشگاه‌های کشور، نوید خوبی برای آینده هرمزگان و کشور است اما باید مواظب باشیم هم‌زمان با توسعه صنایع در استان ما عقب نیفتیم. برای مثال ما در دانشکده علوم و فنون دریایی به رشته‌هایی چون عرشه کشتی و موتورهای دریایی نیاز داریم که در آینده بازار کار خوبی خواهند داشت. هرمزگان همچنین دارای تعدد معادن است و جهاد دانشگاهی در این زمینه نیز می‌تواند به کمک اتاق فکر و ظرفیت‌های علمی خود در کنار ما باشد.

همچنین سرپرست جهاد دانشگاهی هرمزگان در این دیدار ضمن تشکر از حضور احمد مرادی در جمع جهادگران واحد هرمزگان گفت: جهاد دانشگاهی هرمزگان آمادگی خود را برای ایفای نقش در هر جایگاهی از جمله ایجاد اتاق فکر راهبردی چالش های توسعه استان هرمزگان اعلام می دارد.

واکنش تروئیکای اروپایی به اقدام ایران مبنی بر تولید اورانیوم فلزی
هم اکنون بخوانید

وی افزود: رئیس جهاد دانشگاهی کشور تأکید دارند که واحد های جهاد دانشگاهی از جمله هرمزگان در قالب طرح‌های فناورانه سال ۱۴۰۰ با قدرت وارد میدان شوند تا تأمین اعتبار آن نیز که از محل اعتبارات ارزی ۱۵ میلیون یورویی مصوب مجلس شورای اسلامی که با استیذان از مقام معظم رهبری برای برداشت ازصندوق توسعه ملی به طرح‌های نوآورانه جهاد دانشگاهی حاصل شده است، صورت پذیرد. براین اساس واحد هرمزگان نیز آمادگی خود را برای فعالیت در زمینه انتقال دانش و فناوری های نوین تولید و بهبود خوراک آبزیان و تولید لارو میگو و همچنین انتقال فناوری های نوین افزایش بهره وری تولید در هکتار استخرهای متراکم پرورش میگو اعلام کرده است که توفیق در طی این مسیر علاوه بر عزم پژوهشگران ما در واحد هرمزگان،  مستلزم  حمایت و کمک مسئولان به ویژه  نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی است.

دل‌پسند ادامه داد: جهاد دانشگاهی هرمزگان همچنین برای توسعه فعالیت‌های خود در زمینه آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی بخش صنعت به ویژه صنایع فلزی و پالایشی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، صنایع شیلاتی و همچنین صنعت عظیم و راهبردی حمل و نقل دریایی که همگی از مزیت ها و ظرفیت های اقتصادی و زیربنایی استان هستند عزم جدی بسته است که خوشبختانه اعتماد نو به نقل از برنامه های تقدیمی نیز موردحمایت رئیس محترم جهاد دانشگاهی و استاندار محترم هرمزگان قرار گرفته است.

وی گفت: رویکرد ایفای نقش موثردر ارائه آموزش های تخصصی مورد نیاز بخش های اقتصادی و زیربنایی استان محدود به حوزه آموزش های کوتاه مدت واحد نخواهد ماند بلکه به زودی و با بازبینی رشته های تحصیلی مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی،آموزش‌های عالی واحد نیز به سمت آموزش‌های پایدار صنعت خواهد رفت که این تغییر رویکرد به زودی مرکز رشد واحد های فناور جهاد دانشگاهی استان را نیز در برخواهد گرفت.

در ادامه معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی هرمزگان، نیز در این نشست گفت: نگاه ما این است که جهاد دانشگاهی می‌تواند برای حل معضلات کشور در کنار دولت، مجلس و ارکان دیگر باشد، برای مثال ما  در بحث آب‌شیرین‌کن‌ها که از نیازهای اساسی کشور است، در ابتدا در زمینه دستگاه‌های تولید آب از رطوبت هوا ورود کردیم اما در این حین به فناوری نوین رطوبت‌زدایی رسیدیم به نحوی که اکنون با برخی از صنایع در این زمینه مشغول همکاری هستیم.

وی افزود: درحوزه شیلاتی  نیز یکی از معضلات ما این است که در زمینه تامین خوراک ماهی و میگو توان تخصصی کافی در کشور وجود ندارد. در گذشته این نیاز از طریق واردات تامین می شد که امروز با توجه به بالا رفتن قیمت ارز، واردات آن دیگر توجیه ندارد.  همین امر موجب شده تا مزرعه داران به غذاهای داخلی که برای تهیه آن‌ها از فرمول‌های غیراستاندارد استفاده می‌شود روی آورندکه در نهایت موجب کاهش راندمان تولید استخرهای پرورش ماهی ومیگوونیزافزایش سطح آلایندگی‌زیست‌محیطی آنها شده است.

یاسی پور طهرانی گفت: پژوهشگران واحد هرمزگان از طریق کانال هایی با متخصصان امر در خارج از کشور از جمله در مالزی، تایلند، نروژ  و… ارتباط برقرار کردند و آنها نیز ابراز تمایل کرده اندتا برای انتقال فناوری در این زمینه همکاری خود را شروع کنند تا بدین وسیله غذای استاندارد را طراحی و ارائه کنیم و شاهد افزایش راندمان استخرهای پرورش آبزیان و همچنین کاهش هزینه‌ها باشیم.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی هرمزگان ادامه داد: برای آغاز فعالیت در این زمینه از متولیان امر درخواست کردیم تا قطعه زمینی را برای ایجاد شهرک تحقیقات آبزی‌پروری در اختیار واحد قرار دهند اما متاسفانه کارشکنی‌هایی نیز درزمینه بروز پیدا کرد که در نهایت فرآیند واگذاری را تا این لحظه با مانع مواجه ساخته است که مجمع محترم نمایندگان هرمزگان می‌توانند به ما در این زمینه کمک کنند.

منشأ اعتراضات اخیر انباشت ناکارآمدی و کج کارکردی است
هم اکنون بخوانید

یاسی پور در بخش دیگری از اظهارات خود گفت:  متأسفانه اکوسیستم کارآفرینی استان مشکلاتی دارد و بخش‌های مختلف به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند. برای مثال ما در سال گذشته با حمایت اداره‌کل ورزش و جوانان یک مرکز نوآوری و شکوفایی را با بضاعت کم خود راه‌اندازی و این مجموعه را با اکوسیستم کارآفرینی استان مرتبط کردیم و زمینه ساز ایجاد استارتاپ های خوبی در زمینه های گردشگری، علوم و فنون دریایی و شیلات شدیم اما هنوز تا رسیدن به همصدایی و جلب اعتماد کارفرمایان بزرگ استان راه زیادی در پیش داریم.

همچنین معاون پشتیبانی جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز در این دیدار با اشاره به مشکلات مجموعه های خودگردانی مثل جهاد دانشگاهی در تامین منابع مالی فعالیت های خود عنوان کرد: ساختمان شماره ۲ جهاد دانشگاهی هرمزگان با بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا در حال ساخت است. با توجه به این که جهاد دانشگاهی نهادی عمومی و غیر دولتی می باشد لذا دغدغه معاونت پشتیبانی جهاد دانشگاهی در وهله اول تامین منابع مالی فعالیت ها، تنوع بخشی منابع مالی و نیز پایدا سازی آنها از مسیر ارائه خدمات تخصصی به استان است.

بیژن خشنود تصریح کرد: معتقدم دانشگاه‌های هرمزگان خدماتی که باید به صنایع استان داشته باشند را ندارند، البته محدودیت‌هایی نیز در دانشگاه‌ها وجود دارد.یکی از اعتماد نو به نقل از برنامه ما این است که رشته‌های این دانشگاه را به سمت تربیت کادران(تکنسین) و کارشناس متناسب با مزیت ها و نیاز های استان ببریم.  محدودیت‌ها و موانعی نیز  در این مسیر داریم که انتظار داریم  با کمک نمایندگان محترم استان در مجلس  شورای اسلامی برطرف شود. مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی، آمادگی تامین نیروی کار مورد نیاز صنایع و شرکتهای استان در رده کاردان و تکنسین و همچنین آموزشهای تکمیلی شاغلین را با بهره گیری از محیطهای کار عملی موجود در آن صنایع و شرکت ها دارد و تاکنون نیز تجربیات موفقی در این بخش داشته است.

در ادامه رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی بندرعباس نیز در این دیدار بیان کرد: متأسفانه یکی از مشکلات ما در دانشگاه‌های این است که همیشه چند سالی از صنایع عقب هستیم، پالایشگاه در هرمزگان راه افتاده، نیروهایش جذب شده‌اند اما ما تازه یادمان افتاده به مهندسان شیمی در این استان نیاز داریم.خوشبختانه  انعطاف‌پذیری دانشگاه علمی کاربردی زیاد است و دردسرهای دانشگاه‌های دیگر را برای ایجاد رشته‌های تحصیلی نداریم.

سید محمد میرحسینی، ادامه داد: اکنون در حال پرورش ۲۷ نفر لکوموتیو ران برای شرکت راه‌آهن هستیم که با یک اعلام نیاز از سمت آن‌ها و همکاری برای استفاده از امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی این شرکت برای بخش‌های عملی این رشته صورت گرفت. از این رو بهانه صنایع برای نداشتن نیروی متخصص قابل‌پذیرش نیست. این امکان برای ما وجود دارد که در صورت همکاری صنایع و با استفاده از امکانات کارگاهی خودشان رشته‌های مختلف دانشگاهی را تعریف کنیم.

در پایان این نشست، نماینده مردم حوزه انتخابیه بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندر خمیر و ابوموسی از مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی بازدید کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 17 =

دکمه بازگشت به بالا