واکنش شورای نگهبان به اظهارنظر روحانی در اخبار حقوقی هفته

اخبار حقوقی و قضایی این هفته ایسنا را می‌توانید در این گزارش ایسنا بخوانید: 

رسیدگی به پرونده زمین خواری سه هزار میلیارد تومانی در شهرستان نظر آباد استان البرز 

قوه قضاییه از رسیدگی به پرونده زمین خواری سه هزار میلیارد تومانی در شهرستان نظر آباد استان البرز خبر داد.

۴۰  هزار زندانی در ۱۸ ماه مشمول عفو شده‌اند

طبق اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، در دوره ۱۸ ماهه اخیر مسئولیت حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی در قوه قضاییه تا امروز در حوزه زندانیان حدود ۴۰ هزار نفر مشمول عفو قرار گرفته‌اند.   

“دادگاه پوری حسینی رییس سابق سازمان خصوصی سازی”

در ششمین جلسه دادگاه  رییس سابق سازمان خصوصی سازی در به دفاعیات پوری حسینی درباره اتهامات مربوط به شرکت‌های کشت و صنعت مغان و شیرین عسل پرداخته شد. 

هفتمین جلسه دادگاه به ادامه دفاعیات  پوری حسینی و وکیل مدافع او اختصاص پیدا کرد. 

رییس قوه قضاییه: حضرت مسیح از این همه ظلم بیزار است

 حجت الاسلام والمسلمین رییسی رییس قوه قضاییه گفت: عدالت خواهان عالم بدانند که حضرت مسیح از این همه ظلم و فساد و ترور دولتی و به خاک و خون کشیدن انسان‌ها درعالم بیزار است.                                  

محاکمه ۹ مدیر بانک دی/ بازداشت ۴۴ فعال فضای مجازی

علی القاصی مهر دادستان تهران از محاکمه ۹ مدیر بانک دی به‎خاطر ارائه ۶۳۰ میلیارد تومان تسهیلات بی ضابطه به افراد خاص و همچنین بازداشت ۴۴ نفر از فعالان فضای مجازی به اتهام اخلال در بازار ارز خبر داد. 

دادستانی تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ادعاهای مطرح شده پیرامون توقیف یک سریال شبکه خانگی از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران صحت ندارد.                                 

                «دزدی» علت جنایت خانوادگی در تویسرکان نبوده است

یکی از اخبار پربازدید و دردناک مربوط به قتل اعضای یک خانواده ۵ نفره در تویسرکان در ۲۵ آذرماه سال جاری بود.      

در این راستا، علی بهادری دادستان عمومی و انقلاب تویسرکان با اعلام دستگیری یک نفر از قاتلان جنایت هولناک خانوادگی گفت: با توجه به اعترافات گرفته شده از این متهم تاکنون مشخص شده که علت و انگیزه قتل پنج نفر از اعضای این خانواده تویسرکانی دزدی نبوده است.   

آزادی ۷ هزار زندانی و کاهش مجازات ۱۵۰۰ نفر با اجرای طرح پایش زندانیان 

محمدمهدی حاج محمدی رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربینی کشور از آزادی ۷ هزار زندانی و کاهش مجازات ۱۵۰۰ نفر با اجرای طرح پایش زندانیان خبر داد. 

توضیح قاضی افتخاری پیرامون تشکیل پرونده در دادگاه کیفری
هم اکنون بخوانید

وی گفت: در طول چند ماه گذشته بالغ بر چهار هزار پابند الکترونیکی در سراسر کشور توزیع شده و به قضات در خصوص استفاده از این ظرفیت قانونی ابلاغ صورت گرفته است. 

  رییس سازمان زندان‌ها گفت: خانواده زندانی مجرم نیست و می‌تواند در زمینه اصلاح و تربیت ایفای نقش کند.                                                         

ثبت ۱۷۷ هزار قرارداد وکالت در سامانه ثبت الکترونیک قراردادها ظرف یک ماه

عیسی زارع پور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به اجرایی شدن دستورالعمل لزوم ثبت قراردادهای وکالت در سامانه ثبت الکترونیک وکالت از ابتدای آذر ماه، اعلام کرد: در همین یک ماه ۱۷۷ هزار قراداد وکالت در این سامانه ثبت و ۴۵ هزار فقره قرارداد نیز به امضاء رسیده که رشد ۳۰ برابری نسبت به ۸ ماه گذشته داشته است.

برگزاری سفرهای رییس قوه قضائیه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه گفت:  طی هماهنگی به عمل آمده با ستاد کرونا و وزارت بهداشت و جلسه تفصیلی که با سخنگوی این ستاد برگزار شد، سفرهای ریاست قوه قضائیه با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.       

واکنش جنتی به سخنان رییس جمهور

آیت الله سیداحمد جنتی دبیر شورای نگهبان در واکنش به سخنان رییس جمهور در خصوص بازنگری قانون اساسی گفت: من در تعجبم چرا در این شرایط که به دلیل سوء تدبیری‌های برخی مسئولان مردم با مشکلاتی همچون گرانی و تورم مواجهه هستند، آقای رئیس جمهور اظهارات خلاف قانون اساسی علیه شورای نگهبان مطرح می‌کنند.                                 

  خیلی از ظرفیت‌های قانون اساسی مغفول مانده است

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با پایگاه خبریان در پاسخ به سوالی درباره حضور افراد نظامی در انتخابات و اینکه آیا باید حتما درجه آنان سرلشکر باشد؟، گفت: طبیعتاً اگر کسی بخواهد در شورای نگهبان برای ثبت نام و حضور در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری وارد شود، باید با حوزه و نهاد خود قطع ارتباط کرده باشد. اگر آن فرد نظامی باشد، درجات و اینگونه مسائل تاثیری ندارد.                     

 کدخدایی در واکنش به اظهارات رییس جمهور نیز گفت: در خواست بازنگری در قانون اساسی را هر کسی می‌تواند بدهد اما تصمیم بازنگری طبق قانون با رهبر معظم انقلاب است.

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان هم در این باره گفت: قانون اساسی ۳۱ سال است که تغییر کرده و قرائت آقای رئیس‌جمهور از اصل ۱۱۳ قانون اساسی مربوط به قبل از بازنگری قانون اساسی است.                               

خادمی: دشمن از راهپیمایی اربعین ترس دارد
هم اکنون بخوانید

در حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور روز دوشنبه یکم دی ماه در همایش حقوق اساسی و شهروندی گفته بود: بحث بازنگری قانون اساسی زمانی که مورد نیاز باشد، اشکالی هم ندارد.

روحانی با اشاره به برداشت متفاوت برخی از اصل ۱۳۴ قانون اساسی گفته بود: شورای نگهبان در برداشت آخر خود تفسیری داشته که مسئله مهمی است. البته آنجا در دوره‌های ابتدای انقلاب برداشت دیگری داشتند، باید حقوقدانان برای این موضوع فکری کنند. در هر دوره‌ای یک جور تفسیر می‌کنند. ممکن است شورای نگهبان در دوره دیگری تفسیر دیگری ارائه دهد.                                         

استخدام ۵۳ هزار نفر در وزارت بهداشت تا پایان سال با اولویت جامعه پرستاری

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان رییس سازمان بازرسی کل کشور به مناسبت روز پرستار ضمن تشریح اهم اقدامات این سازمان در امر پرستاری و مشکلات این صنف از استخدام ۵۳ هزار نفر در وزارت بهداشت تا پایان سال با اولویت جامعه پرستاری  خبر داد.            

نیازمند اعتماد نو به نقل از برنامه جدی برای به حداقل رساندن ورودی پرونده‌ها هستیم

محمدجواد حشمتی مهذب رییس کل دادگستری استان تهران گفت: ما به یک اعتماد نو به نقل از برنامه جدی و موثر نیاز داریم که بتواند بخشی از مشکلات موجود در مساله ورودی پرونده‌های قضایی را به حداقل ممکن برساند و توقع صدور آرا متقن و مستدل را از پیشگیری از وقوع جرم داریم.       

واکنش باقری به قطعنامه پارلمان اروپا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

علی باقری کنی  دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به قطعنامه روز گذشته پارلمان اروپا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، گفت: اگر سازوکار تحریم ناقضان حقوق مردم ایران اجرایی شود، برخی دولت‌های اروپایی از رسمیت می‌افتند.   

آزادی ۵۰۶۸ زندانی جرائم غیرعمد با گذشت ۵۱ درصدی شکات از بدهی

سیداسدالله جولایی  مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: از ابتدای سال جاری تا ابتدای آذر تعداد ۵ هزار و ۶۸ زندانی جرایم غیرعمد از بند حبس رهایی یافته‌اند که در فرآیند آزادی این افراد، شکات خصوصی تقریبا از استیفای نصف بدهی خود صرف نظر کرده‌اند.                                 

انتهای پیام                                  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا