برای مهدی هاشمی و سالروز تولدش + چند عکس

به گزارش ایسنا، این هنرمند که در عرصه کارگردانی و فیلم نامه نویسی هم فعال است؛ در سال ۱۳۲۵ در لنگرود متولد شده و در سال ۱۳۵۲ در رشته‌هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۴۸ به همراه داریوش فرهنگ گروه تئاتر«پیاده» را تشکیل دادند.

مهدی هاشمی بارها به خاطر نقش آفرینی‌هایش در سینما و تلویزیون تحسین شده و در آثار کارگردانان بزرگ سینمای ایران چون بهرام بیضایی، رخشان بنی اعتماد و کیانوش عیاری نقش آفرینی کرده‌است.

این هنرمند اولین بازی سینمایی‌اش را در فیلم « زنده باد…» خسرو سینایی تجربه کرد و با بازی در فیلم «سلطان و شبان» نامش را بر سر زبان‌ها انداخت و در دهه‌ی هفتاد با فیلم‌های «همسر» و « معجزه‌خنده» درخشید.

بسیاری از منتقدان، سیمرغ بلورین جشنواره دوازدهم فیلم فجر را به خاطر بازی در فیلم «همسر» از آن مهدی هاشمی می‌دانستند.

هاشمی پس از چند سال کم کاری و دوری از تلویزیون و سینما با مجموعه‌های تلویزیونی «هزاران چشم» و «روزگار قریب» به کارگردانی کیانوش عیاری، بازگشت موفقیت آمیزی به تلویزیون داشت و بیش از همیشه مورد توجه مردم قرار گرفت.

این بازیگر در جشنواره های  نهم و بیست و نهمین فیلم فجر به خاطر فیلم‌های «دو فیلم با یک بلیت»، «آلزایمر» و «آقا یوسف» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. او همچنین نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر به خاطر فیلم «همسر» شد.

او در فیلم‌هایی چون «ضد گلوله»، «تلفن همراه رییس جمهور»، «آلزایمر»، «آقا یوسف»، «هیچ» عبدالرضا کاهانی، «پری دریایی» ، «روز کارنامه»، «معجزه خنده»، «دیپلمات»، «بهترین بابای دنیا»، « دو فیلم با یک بلیت»، «الو!الو! من جوجوام»، «همسر»، «آقای بخشدار»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «علی و غول جنگل»، «شکار خاموش»، «زرد قناری»، «خارج از محدوده»، «غریبه»، «بگذار زندگی کنم»، «مرگ یزدگرد» ، «زنده باد…» و «فرزند چهارم» به ایفای نقش پرداخت.

نمایشگاهی با خوانشی امروزی از «مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت»/ آثاری تاریخی که مخاطب با آن‌ها عکس سلفی می‌گیرد
هم اکنون بخوانید

سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال ۹۲  هم از مهدی هاشمی بازیگر سینمای ایران برای ۴ دهه تلاش هنری تقدیر و تشکر کرد.

مهدی هاشمی هم در یک اقدام متفاوت در مراسم تقدیرش، از محمد لالی (محمد ذوالفقاری‌)، چیچو (شمس الدین دولت‌شاهی) و غلام ژاپنی (غلام حسین میرزایی) از هنروران محله ارباب جمشید  دعوت کرد تا روی صحنه بیایند و لوح تقدیرش را از آنها بگیرد.

مهدی هاشمی در سخنانی در آن مراسم گفته بود: من ۶۵ سالم است و دیدم که وزن این بزرگداشت را نمی‌توانم تحمل کنم و زنگ زدم به همکاران سی‌ و پنج ساله‌ام که با هم باشیم.  تبریک می‌گویم به دوران جدید و سلام می‌کنم به امیدی که در ما ایجاد شده است. امشب، شب پرافتخاری برای من است چرا که جایزه‌ام را از دست شریف‌ترین همکاران ۳۵ ساله‌ام می‌گیرم.

کیانوش عیاری کارگردن “روزگار قریب”، “خانه پدری” هم در آن مقطع در گفت‌وگویی با ایسنا گفته بود: مهدی هاشمی در جلوی دوربین بسیار بی‌آلایش است. فکر می‌کنم شرایط پیچیده و پنهان است، لحظه‌ای که او می‌کوشد توانایی‌ها و هنر خود را در مقابل دوربین پنهان کند. او در آن لحظات بسیار عجیب، تنهای تنها می‌شود و به فروتنانه‌ترین شکل ممکن خود را مانند خمیری نرم و منعطف در اختیار کار قرار می‌دهد و این بزرگترین هدیه مهدی هاشمی به فیلمی است که در آن حضور دارد.

به پیوست این خبر، ایسنا عکس های موزه سینما را که برای تولد مهدی هاشمی منتشر شده است را بازنشر می دهد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا