گفت‌وگوی ظریف در نشست گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای


گفت‌وگوی ظریف در نشست گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای

ظریف در گفت‌وگویی به تشریح مواضع ایران پرداخت.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا به نقل از وب سایت گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشستی تحت عنوان گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای گفت: شرایط ایران بد است. موج سوم کرونا در پاییز ایران را تحت تاثیر قرار داده است و با ویروس‌های دیگری مثل  آنفولانزا همراه شد. کادر پزشکی ما به بهترین شکل در حال انجام وظیفه هستند. ما کادر پزشکی توانمند و باکفایتی داریم. شرایط  بسیار طاقت‌فرسا و سخت شده است. متأسفانه ما با با شرایط بدتری مواجهیم که جهان با آن مواجه نیستند و آن جنگ اقتصادی و تحریم است.

وی در ادامه  گفت: ایالات متحده نمی گذارد  که از پول‌های خودمان در کشورهای مختلف برای خرید واکسن کرونا استفاده کنیم. وزارت بهداشت ما، بانک مرکزی تلاش کردند که پولی که داریم را برای خرید واکسن کرونا به سازمان جهانی بهداشت انتقال بدهند اما موفق نشدیم.این اقدامات تلاش‌های ما برای مبارزه با این ویروس را با مانع روبرو  کرده است و این یعنی جنایت علیه بشریت.

وی در مورد شرایط کرونا در یمن گفت:در یمن اوضاع وحشتناک است. آنها در زمینه غذا و دارو با مشکل مواجه هستند. یمن در محدودیتی است  که مانع دسترسی مردم یمن به فراورده‌های غذایی و دارو می‌شود. 

وزیر خارجه در مورد برجام  گفت: آمریکا از برجام خارج شده است اما از سازمان ملل خارج نشده است و بعنوان عضوی از سازمان ملل و شورای امنیت تعهداتی دارد و قطعنامه   ۲۲۳۱شورای امنیت وجود دارد که آمریکا باید  به آن پایبند باشد. ایالات متحده  این قطعنامه را نقض کرده است زیرا دولت ترامپ یک دولت یاغی است.ایالات متحده باید نقض قوانین بین‌المللی را متوقف کند. 

تحولات منطقه و وضعیت شیوع کرونا محور گفت‌وگوی ظریف با لاوروف
هم اکنون بخوانید

وی افزود: ما در مورد توافقی که قبلاً درباره آن مذاکره کردیم دوباره مذاکره نمی کنیم.مذاکره تبادل است. اینطور نیست که یک طرف بخواهد و طرف دیگر همان را انجام دهد. 

وی در ادامه افزود: موضوع موشکی بحثی است که عامدانه به آن نپرداختیم دلیل آن این نبود که اروپا  می‌خواستند به ایران امتیاز دهند بلکه بخاطر آن بود که طرفین مقابل  نمی توانستند  رفتارهای مخرب و نامناسب  خود را در این حوزه متوقف کنند‌. سال گذشته، سلاح‌هایی که غرب به منطقه خلیج‌فارس ارسال  کرد، بیش از سلاح‌هایی بود که به دیگر نقاط جهان عرضه کردند. بیش از یکصد میلیارد دلار سلاح به این منطقه عرضه شد. آیا غرب توانایی  دارد این اقدامات را کنار بگذارد؟

وی افزود: غرب از جنگ یمن حمایت کرده است.  غرب از تروریسم اسرائیل حمایت می‌کند. به چه دلیل اسرائیل علیه ایران اقدامات تروریستی انجام می‌دهد مثل اقدام تروریستی که هفته گذشته علیه دانشمند ایرانی در ایران انجام داد و  غرب آن را محکوم نکرده است؟

ظریف در مورد عادی سازی روابط با اسراییل گفت: آیا همسایگان ما  آمادگی جنگ اسرائیل با ما را دارند؟ آیا می‌خواهند شاهد باشند که اسرائیل در اطراف شهرهای آنها با ایران جنگ می‌کند؟ ما همسایه آنها هستیم و با آنها در این منطقه خواهیم بود. فکر نمی‌کنم که همسایگانمان بخوهند جنگ را به مرزهایشان بیاورند.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه  گفت: برجام به ایران اجازه می‌دهد در صورت عدم پایبندی دیگر اعضا تعهدات خود را کنار بگذارد کشورهای اروپایی نمی‌توانند ادعا کنند که به این توافق پایبند بوده‌اند، پس ما برای خود حق کاهش تعهداتمان را قائلیم.

وی گفت: ترور یکی از دانشمندان ما یک تجاوز بین المللی بود که باید محکوم شود  و ما منتظریم فرانسه، آلمان و انگلیس آن را محکوم کنند. برخی کشورها این اقدام را محکوم کردند اما سه کشور اتحادیه اروپا این اقدام را محکوم نکردند

ادله لازم به محیط زیست برای توقف طرح بایوجمی در بندر انزلی ارائه شده است
هم اکنون بخوانید

ظریف در ادامه  گفت: در صورتیکه ایالات متحده  به تعهدات خود در قبال برجام بازگردد، ایران می تواند  به تعهداتش بازگردد. آنها به طور کامل به تعهداتش در قبال برجام عمل کنند، روابط اقتصادی ایران با دیگر نقاط جهان را عادی کنند   در آن صورت ایران به تعهدات برجامی خود بازمی‌گردد 

 وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم چنین گفت: اگر غربی ها تعهدات خود را اجرا نکنند و در صورت تبدیل طرح مجلس به قانون، ما آن را اجرا خواهیم کرد و گزینه‌ای جز اجرای قانون نداریم.

وی  گفت: ایالات متحده باید بدون پیش‌شرط به تعهدات در برجام همانطور که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آمده است، عمل کند. این آمریکا بود که از برجام خارج شد بنابراین این کشور باید حسن نیت خود را نشان دهد. ما حسن نیت خود را نشان داده‌ایم بعد از آن ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازمی‌گردد.آمریکا مسئول خساراتی است که به ایران وارد شده است

وی در مورد تبادل زندانیان گفت: ایران چندین پیشنهاد را در این زمینه ارائه کرده است. هر زمان که ممکن باشد  این کار انجام خواهد شد. ما زندانیان ایرانی داریم که به صورت غیرقانونی در اروپا زندانی هستند. ما زندانیان ایرانی در آمریکا داریم که به صورت غیرقانونی بازداشت شده‌اند. زندانیانی در آفریقا داریم که تحت فشار آمریکا همچنان در بازداشت به سر می‌برند. ایران آمادگی تبادل دارد. می‌توانیم امروز یا فردا این کار را کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا