دو سیاست اعمالی و اعلامی سعودی‌ها در قبال فلسطین

مهدی شکیبایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان مبنی بر این که در مورد دفاع از مساله فلسطین کوتاهی نکرده اند گفت: سعودی ها در قبال مساله فلسطین همواره دو سیاست اعمالی و اعلامی را دنبال کردند.

وی تصریح کرد: سعودی هابه خاطر این که دو مکان مقدس اسلامی یعنی مکه و مدینه در آن کشور واقع شده مورد توجه سایر کشورهای اسلامی هستند. در واقع سعی می کنند نسبت به مسائل دنیای اسلام توجه نشان دهند. اما آنها نسبت به این دو مکان مقدس و حاکمیت عربستان نگاه متفاوتی دارند.

این کارشناس مسائل فلسطین همچنین بیان کرد: به نظر می رسد حکومت سعودی ها برای هماهنگی و تسهیل کنندگی سیاست های کشورهای استعماری در منطقه ایجاد شده است.

اما وجود این دو مکان مقدس به این کشور نوعی قداست داده که سایر کشورها نگاه ویژه ای به آن دارند در حالی که مسائل حاکمیتی و تاریخی عربستان و منطقه حجاز با سیاست های این کشور در تضاد هستند.

شکیبایی ادامه داد: سعودی ها در سیاست های اعلامی خود مساله فلسطین را اولویت اصلی می دانند و برای آن هم تلاش می کنند اما شاهد هستیم که در هیچ جنگی که کشورهای اسلامی علیه اسراییل با هدف آزاد سازی فلسطین انجام داده اند سعودی ها هیچ گونه نقشی نداشتند. حتی نقش لجستیکی هم نداشتند. بنابراین شاهد هستیم که سعودی ها از حرف تا عمل هیچ اقدامی انجام ندادند و تنها اعلام می کنند که برای حل مساله فلسطین تلاش می کنند.

وی خاطر نشان کرد : سعودی ها اقدام خاصی برای فلسطینی ها تاکنون انجام نداده اند از سویی فلسطینی ها هم یک سری حقوق خود از جمله سرزمین و وطنشان را از دست دادند و بسیاری از آنها آواره شده اند و این ها حقوقی است که فلسطینیان برای آن می جنگند اما آیا سعودی ها برای این حقوق فلسطینی ها کار خاصی انجام داده اند؟ آنها همسو با سیاست های آمریکا در مساله بازگشت آوارگان هم عمل می کنند و تلاش می کنند تا پروژه نئوم که اسکان آوارگان در منطقه خارج از فلسطین است را دنبال کنند بلکه تلاش نمی کنند فلسطینی ها را به خانه خود بازگردانند.

۵۴ داوطلب میاندوره‌ای مجلس خبرگان ثبت نام قطعی شدند/ همکاری ۲۰۰ هزار نفر عوامل اجرایی برای برگزاری انتخابات
هم اکنون بخوانید

قائم مقام جمعیت دفاع از فلسطین همچنین بیان کرد: اگر از حقوق فلسطینیان دفاع کنند باید قدس آزاد شود آوارگان به سرزمین خود بازگردند و مرزها به وضعیت گذشته خود بازگردند در حالی که سعودی ها حتی یک گلوله در اختیار فلسطینیان قرار ندادند که علیه اسرائیل استفاده شود.

شکیبایی یاد آور شد: به محض این که ترامپ کمکهای آمریکا به سازمان آنروا را قطع کرد فلسطینیها با مشکل مواجه شده اند حتی عربستان هم کمکی به آنها نکرد. بلکه درطرح معامله قرن همراه آنها بود.

وی در پایان بیان کرد : بنابراین سیاست های عربستان به صورت اعمال و اعلام انجام می شود اکنون هم که تقریبا رابطه خود با رژیم صهیونیستی را علنی نشان می دهند مگر می شود آنها دم از حمایت فسطین بزنند اما از دشمن فلسطین در خانه حمایت کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − نه =

دکمه بازگشت به بالا