توزیع سالانه ۱۱۰هزار سمعک دولتی/چگونگی توانبخشی معلولان در بحران کرونا

به گزارش ایسنا، دکتر جغتایی در نشست خبری ویدیوکنفرانسی با پایگاه خبریان، با بیان اینکه بعد پزشکی توان‌بخشی به وزارت بهداشت برمی‌گردد، گفت: یکی از وظایف وزارت بهداشت تربیت نیروی انسانی است و در سال‌های گذشته نزدیک به ۱۸ هزار نفر نیرو در رشته‌های مختلف اعم از پزشکی، طب فیزیکی و رشته‌های مختلف توانبخشی تربیت شده که در نظام سلامت مشغول به کار هستند. در حال حاضر حدود ۷۰۰۰ مرکز، کلینیک و دفتر کار خدمات توانبخشی تاسیس شده است. بیش از ۳۰۴ مرکز یا مطب طب فیزیکی تاسیس شده است. همچنین به ۱۳۷ مرکز جامع خدمات توانبخشی مجوز داده شده است که خدمات توانبخشی را به افراد جامعه ارائه می‌دهند.

وی افزود: از طرف دیگر یکی از اقدامات مهم این است که وزارت بهداشت پیگیر بود تا بتواند هرچه زودتر افرادی را که اختلال تکاملی دارند، شناسایی کند و به همین جهت از سال‌های گذشته غربالگری کودکان برای اختلالات تکاملی در نظام شبکه آغاز شده است. در حال حاضر ۶۳ درصد تمامی کودکان در سن ۱۲ سال به بالا در معرض غربالگری اختلالات تکاملی قرار می‌گیرند و اگر اختلالی داشته باشند به مراکز اختلالات تکاملی ارجاع می‌شوند. باید توجه کرد که سالیانه بیش از ۹۰۰ هزار کودک در کشور از نظر اختلالات تکاملی غربالگری می‌شوند.

جغتایی ادامه داد: در زمینه اوتیسم هم اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایی دیده شده که پایلوت آن در اصفهان آغاز شده است و به تدریج در شهرهای دیگر هم آغاز می‌شود تا بتوانیم کودکان اوتیسم را به سرعت تشخیص داده و مداخلات لازم را انجام دهیم. وزارت بهداشت هم قبول کرده که مقداری از هزینه‌های این کودکان را تحت پوشش قرار دهد تا به مراکز مخصوص اختلالات اوتیسم ارجاع شوند.

وزیر پیشنهادی بهداشت برنامه‌هایش را به مجلس ارائه کرد
هم اکنون بخوانید

وی گفت: همچنین یک اعتماد نو به نقل از برنامه ملی با عنوان دمانس در حال تدوین است تا بتوانیم هر چه زودتر افرادی که در معرض دمانس یا اختلال حافظه قرار می‌گیرند، از طریق نظام شبکه تشخیص داده و به مراکز درمانی ارجاع دهیم که در حال طراحی است. از طرف دیگر وزارت بهداشت توانسته علی رغم محدودیت‌های ارزی، سمعک را برای افرادی که اختلال شنوایی دارند، تهیه کند و سالانه به طور متوسط ۱۱۰ هزار سمعک از سوی وزارت بهداشت تامین شده و در اختیار مراکز مختلف با ارز دولتی قرار می‌گیرد. همچنین کاشت حلزون هم سال‌هاست که انجام می‌شود و هر سال ۱۵۰۰ کودکی که مشکل شنوایی دارند، در بیمارستان‌های منتخب سراسر کشور، کاشت حلزون می‌شوند.

جغتایی گفت: در زمان کرونا نحوه ارائه خدمات توانبخشی برای افراد ارائه کننده خدمات توانبخشی طراحی و ابلاغ شد و همچنین دستورالعمل‌هایی در زمینه مراقبت از معلولین نیز تدوین شده است که این موضوع باعث شده است که در کشور ما افراد معلولی که در مراکز ارائه خدمات توانبخشی و یا مراکز نگهداری شبانه روزی هستند، میزان افراد درگیر با کرونا نسبت به سایر کشورها کمتر باشد.  

وی افزود: یکی دیگر از اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایمان گسترش تخت‌های توانبخشی است که در حال حاضر در برخی بیمارستانها خدمات توانبخشی ارائه می‌شود، اما سیاست وزارت بهداشت افزایش این تخت‌های توانبخشی در کشور است.

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا