تقاضای ۱۰۰ نماینده جهت احیای اداره کل نخیلات در وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش ایسنا، اقبال شاکری با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: باید از همه ظرفیت های موجود در کشور به نحو احسن استفاده کرد که این مهم در سال های اخیر مغفول مانده است.

اگر بخواهیم بودجه سالیانه را به صورت غیر نفتی طرح ریزی کنیم و کشور را از طریق درآمدهای غیر نفتی اداره کنیم، باید به دنبال راهکارها و درآمدهای جایگزین باشیم.

کشت و صادرات خرما در ۲۵۰ هزار هکتار، گستردگی آن در سطح ۱۵ استان، وجود ۵۰۰ هزار اشتغال دائم و موقت در مناطق مذکور، مقام دوم بودن در بخش صادرات خشکبار(پس از پسته) از جمله دلایل مطرح شده در این نامه به وزارت جهاد کشاورزی است.

بنده به همراه ۹۹ نفر از نمایندگان پیگیر احیای اداره کل نخیلات در وزارت جهاد کشاورزی جهت استفاده از این ظرفیت واقعی و موثر هستیم. ان شالله که این امر محقق شده و گره از مشکلات کشور و مردم صبور باز کند.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر خاوازی

وزیر محترم جهاد کشاورزی

با سلام و احترام؛ به استحضار می‌رساند سطح زیرکشت نخیلات کشور حدود ۲۵۰ هزار هکتار می‌باشد و ایران با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول استراتژیک در دنیاست که بالغ بر ۱۴ درصد سطح زیرکشت و بیش از ۱۲ درصد میزان تولید دنیا را به خود اختصاص داده است. با توجه به سازگاری درخت نخل با اقلیم اکثر مناطق کشور (بیش از ۱۵ استان) از دیرباز خرما در ردیف محصولات مهم و با ارزش کشور بوده که نقش به‌سزایی در تولید ناخالص ملی، اشتغال‌زایی (بیش از ۵۰۰ هزار نفر در مناطق خرماخیز) و صادرات (بیش از ۲۴۰ هزار تن در سال ۱۳۹۸) داشته است. طی سالیان اخیر صنایع مختلف بسته‌بندی خرما و مشتقات آن (سرکه، الکل، قند مایع، شهد خرما، بیسکویت سازی، شیره خرما و…) ایجاد شده و صادرات خرما در بین محصولات خشکبار بعد از پسته مقام دوم را داراست. همچنین جمعیت قابل توجهی در این استان‌ها اقتصادشان به خرما و صنایع مرتبط با آن وابسته است.

آیا اوپک پلاس هفته جاری سیگنال روشنی به بازار نفت خواهد داد؟
هم اکنون بخوانید

متاسفانه در سال‌های گذشته نه تنها مسئله خرما آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته بلکه با کاهش جایگاه از اداره کل به بخشی از یکی از مدیریت‌های وزارت جهاد کشاورزی (دفتر میوه‌های گرمسیری) شاهد یک نابسامانی فراگیر در حوزه نخیلات هستیم. از سوی دیگر با رشد روزافزون تولید خرما در کشورهای رقیب بخصوص در عربستان و امارات و همچنین بی‌تحرکی در بخش ارتقای نخیلات کشور بیم زیادی می‌رود که بزودی جایگاه ایران در تولید این محصول استراتژیک نصیب رقبا شده و کشور دچار یک عقب‌ماندگی جبران‌ناپذیر در حوزه تولید خرما گردد. بر این اساس از حضرتعالی انتظار می رود با هدف تحقق سند اقتصاد مقاومتی، رصد فعالیت ها و مدیریت یکپارچه مسائل نخیلات و نخل‌داران کشور و تمرکز ویژه بر موضوع خرما و مشکلات این حوزه، دستور فرمایید اداره کل نخیلات در وزارت جهاد کشاورزی احیا و راه‌اندازی شود. بی‌تردید اهتمام بیشتر وزارت جهاد به این امر موجب کاهش مشکلات بخش عظیمی از کشاورزان ایران، رونق اقتصاد کشاورزی و افزایش بهره‌وری خواهد شد.»

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا