کنفرانس افغانستان کمکها به این کشور را کاهش می دهد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این دورنما به معنی چالشهای بیشتر برای کشوری است که دو دهه درگیر جنگ بوده و اکنون گرفتار شیوع ویروس کووید ۱۹ است.

روز های دوشنبه و سه شنبه وزرای حدود ۷۰ کشور و مقامهای سازمان‌های امور انساندوستانه در کنفرانسی مجازی با میزبانی ژنو شرکت کرده و انتظار می‌رود که در این کنفرانس متعهد به میلیاردها دلار اعتبار برای حراست از پروژه‌های توسعه شوند در حالی که مذاکرات میان دولت افغانستان و شورشیان طالبان از حرکت باز ایستاده و دونالد ترامپ مشغول کاهش شدید تعداد نظامیان آمریکا در این کشور است.

پنج شرکت کننده این کنفرانس به رویترز گفتند، اگر چه اقتصاد شکننده افغانستان اتکای سنگینی به کمکهای خارجی دارد، کابل شاهد کاسته شدن از کمک ها به خود خواهد بود و حامیان مالی شرایط سیاسی و حقوق بشری سفت و سختی برای پولها خواهند گذاشت.

بانک جهانی اخیرا در گزارشی اعلام کرد، اقتصاد افغانستان به سمت منقبض شدن به میزان ۵.۵ درصد در طول سال جاری میلادی به سبب تاثیرات شیوع کووید ۱۹ می رود.

آنها گفتند، این استراتژی هدفش حفظ مذاکرات صلح و تحریم دولت افغانستان به بهبود تخصیص ها است.

حامیان مالی در کنفرانس قبلی که در سال ۲۰۱۶ در بروکسل برگزار شد، متعهد به ۱۵.۲ میلیارد دلار برای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ یا به عبارت دیگر ۳.۸ میلیارد دلار در هر سال شدند.

یک دیپلمات ارشد غربی شرکت کننده در کنفرانس گفت: این میزان ممکن است ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد. این بهترین چیزی است که کشورها در میان چالش داخلی مدیریت یک همه گیری می توانند پیشنهاد دهند.

ملیتوپول دیگر شهری اوکراینی نیست
هم اکنون بخوانید

طرح خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و اعتماد نو به نقل از برنامه انگلیس برای پیروی از آمریکا در این مسیر می تواند به معنای افزایش نفوذ طالبان باشد.

این مساله باعث نگرانی حامیان مالی از اینکه آیا افراطگران تندروی طالبان برای خنثی ساختن پیشرفتها در زمینه حقوق بشر و تحصیل دختران در افغانستانه تلاش خواهد کرد، شده است.

اما دیپلماتهای ارشد به رویترز گفتند، انتظار می رود که بعد از کنفرانس حامیان مالی افغانستان، یک تحول در مذاکرات صلح این کشور رخ دهد.

یک مقام ارشد غربی گفت: نمایندگان دولت افغانستان و طالبان بعد از کنفرانس ژنو برای مدتی مذکرات صلح را متوقف می کنند اما نه قبل از آنکه یک اعلامیه مشترک در خصوص توافق بر سر مسائل امنیتی کلیدی داشته باشند.

دولت اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نشست ژنو یک چارچوب صلح و توسعه را که هدفش اختصاص بودجه به پروژه های کلیدی، حراست از میلیونها شغل و محافظت از نهادهای دموکراتیک خواهد بود ارائه خواهد کرد.

طالبان به این کنفرانس دعوت نشده اما این شبه نظامیان از حامیان مالی افغانستان خواسته اند کمکهای انساندوستانه را ادامه دهند و در عین حال دولت اشرف غنی را متهم کرده که پولهای کمکها را در جیب خود می گذارد.

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از سازمانها و جامعه بین‌المللی می‌خواهیم کمکهایی که به اسم مردم جمع آوری شده اند را به مردم بدهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 5 =

دکمه بازگشت به بالا