تمدید مهلت باکو به ایروان برای تخلیه شهر کالباجار

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جمهوری آذربایجان امروز، یکشنبه موافقت خود را با تمدید موعد نهایی خروج نیروهای ارمنی از منطقه کالباجار در چارچوب توافق صلح و آتش‌بس حاصل شده با میانجی‌گری روسیه اعلام کرد؛ توافقی که به هفته‌ها درگیری در منطقه قره‌باغ خاتمه داد.

حکمت حاجییف، مشاور سیاست خارجه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان تاکید کرد، کشورش موعد نهایی خروج نیروهای مسلح ارمنی و ساکنان ارمنی غیرقانونی کالباجار را تا ۲۵ نوامبر تمدید کرد.

به این ترتیب جمهوری آذربایجان به دلیل شرایط آب و هوایی در منطقه ۱۰ روز دیگر به ارمنستان مهلت داده است تا شهر مذکور را تخلیه کند.

حاجییف ادامه داد، شرایط آب و هوایی منطقه مناسب نیست و تنها جاده این منطقه باریک است و به این ترتیب باکو به ارمنستان زمان بیشتری داده تا غیرنظامیان ارمنی را خارج کند. 

مشاور علی‌اف اضافه کرد، ساکنان ارمنی کالباجار از سال ۱۹۹۳ به طوری غیرقانونی در پی اشغالگری ارمنستان در آنجا اقامت گزیده‌اند.

پایگاه خبری الجزیره نیز گفت، آذربایجان گروه عملیاتی تشکیل داده که مسؤولیت اداره مناطق بازگردانده شده و بهبود وضعیت امنیتی را در آن مناطق برعهده خواهند داشت و این مناطق را برای ساکنان آذربایجانی که از سال ۳۰ سال پیش مهاجرت کرده‌اند، آماده خواهند کرد.

اوایل نوامبر توافق آتش‌بسی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تحت نظارت روسیه حاصل شد. این توافقنامه دستاوردهای نیروهای آذربایجانی را در میدان تقویت کرد و قرار شد نیروهای ارمنی از بخش‌های بیشتری در منطقه قره‌باغ به نفع باکو خارج شوند.

روسیه نیز استقرار حدود ۲۰۰۰ نیروی حافظ صلح را در قره‌باغ شروع کرده است.

۴۸ ساعت آینده درباره درمان کرونای ترامپ تعیین کننده خواهد بود/ تشکر ترامپ از کادر درمانش
هم اکنون بخوانید

همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، گروهی از پیشقراولان نیروهای مرکز ویژه پاسخ‌گویی انسانی که در قره‌باغ در دست احداث است فعالیت خود را در روز شنبه در مرکز اقلیم استیباناکرت شروع کردند.

مرکز ملی اداره دفاع وابسته به وزارت دفاع در بیانیه‌ای اعلام کرد، عناصر تیم عملیات وابسته به وزارت فوق‌العاده روسیه در حال حاضر در حال انتقال به قره‌باغ است.

این مرکز اضافه کرد، این مرکز انسانی در دست احداث ظرف روزهای آینده تقویت خواهد شد. نیروهای گارد مرزی و نمایندگان سیستم‌های دیگر قوه مجریه روسیه به منطقه گسیل خواهند شد. این مرکز از ۲۰ نوامبر ماموریت مربوط به پاسخ‌گویی انسانی را به طور کامل آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

دکمه بازگشت به بالا